Initial state of the virtualization of the training process in a University
Main Article Content
Abstract
The development of Information and Communication Technologies (ICT) generates new social demands on education. In recent years, the use of technological elements in educational contexts has led to profound transformations in institutions and in the way of organizing and working the educational teaching process. The objective of this article was to analyze the initial state of the virtualization of the training process at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences. To achieve this purpose, a set of instruments was applied (surveys to students and teachers, interviews with managers and an observation guide to the courses implemented on the Moodle virtual platform). A mixed approach was assumed that made it possible to search for information on the virtualization of the training process of the "Manuel Fajardo" University of Physical Culture and Sports Sciences (UCCFD in Spanish) from the perspectives of the different actors in the process, which allowed achieving greater fidelity of the results obtained in the applied instruments. The results of the surveys to students and teachers were divided into positive and negative (Shortcomings and Strengths), to highlight the need to develop a virtualization model of the training process of the UCCFD "Manuel Fajardo".
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acosta, J. Z., Leyva, A. L., & Licea, M. R. M. (2018). La virtualidad como alternativa de formación universitaria. Didasc@ lia: didáctica y educación, 9(2), pp. 159-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6596592
Arancibia, M. L., Cabero, J. & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), pp. 89-100. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000300089
Cruz, E. D. C. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1), pp. 196-218. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120
Escobar-Zúñiga, J. C., Arenas-Martínez, E. C., & Sánchez-Valencia, P. A. (2021). Metodología de evaluación de competencias digitales en estudiantes de maestría con modalidad virtual. Formación universitaria, 14(4), pp. 71-78. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000400071
García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V. & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013
Gómez, G. Á., Moya, J. V., Ricardo, J. E., & Sánchez, C. V. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), pp. 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800
González Aportela, O., & Batista Mainegra, A. (2021). Virtualización del proceso extensión universitaria: una emergencia en tiempos de COVID-19. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), pp. 213-222. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000500213&lng=es&nrm=iso
Hernández-Ortega, J. & Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, 38, pp. 129-150. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017
López Catalán, L., López Catalán, B. & Prieto Jiménez, E. (2018). Tendencias innovadoras en la formación online. La oferta web de postgrados e-learning y blendedlearning. Revista de Medios y Educación, 53, pp. 93-107. https://idus.us.es/handle/11441/85266
Luzbet Gómez, F. R., & Laurencio Leyva, A. (2020). La virtualización como alternativa para la educación de posgrado. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300017
Mejía, J., & Peña, M. (2019). Virtualización del proceso educativo en escenarios universitarios: actitud del docente. Facultad de Humanidades y Educación, 15.
Ruiz-Corbella, M. & García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24391
Solís, O. B. (2021). Educación virtual interactiva como metodología para la educación: revisión de literatura. In Crescendo, 11(2), 225-238. https://www.researchgate.net/publication/348920249_Educacion_virtual_interactiva_como_metodologia_para_la_educacion_revision_de_literatura
Varguillas, C. S., & Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(1), 219-232. https://www.redalyc.org/journal/280/28063104019/28063104019.pdf
Zambrano, J., López, A., Leyva, A., & Quiroz, L. (2019). Formación de postgrado mediada por TIC: un modelo de virtualización para la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Espacios, 40(33), 27. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/110 /177?inline=1