Initial state of the virtualization of the training process in a University

Main Article Content

Leidy Hernández O´Farrill
Jorge de Lázaro Coll Costa
Mario Sergio Rodríguez del Toro
Grether de la Caridad Sierra Gómez
Luis René Quetglas González

Abstract

The development of Information and Communication Technologies (ICT) generates new social demands on education. In recent years, the use of technological elements in educational contexts has led to profound transformations in institutions and in the way of organizing and working the educational teaching process. The objective of this article was to analyze the initial state of the virtualization of the training process at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences. To achieve this purpose, a set of instruments was applied (surveys to students and teachers, interviews with managers and an observation guide to the courses implemented on the Moodle virtual platform). A mixed approach was assumed that made it possible to search for information on the virtualization of the training process of the "Manuel Fajardo" University of Physical Culture and Sports Sciences (UCCFD in Spanish) from the perspectives of the different actors in the process, which allowed achieving greater fidelity of the results obtained in the applied instruments. The results of the surveys to students and teachers were divided into positive and negative (Shortcomings and Strengths), to highlight the need to develop a virtualization model of the training process of the UCCFD "Manuel Fajardo".

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández O´Farrill, L., Coll Costa, J. de L., Rodríguez del Toro, M. S., Sierra Gómez, G. de la C., & Quetglas González, L. R. (2023). Initial state of the virtualization of the training process in a University. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1524. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1524
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Jorge de Lázaro Coll Costa, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Profesor Investigador

Mario Sergio Rodríguez del Toro, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Profesor Investigador

Grether de la Caridad Sierra Gómez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Profesora Investigadora

Luis René Quetglas González, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.

Doctor en Ciencias

References

Acosta, J. Z., Leyva, A. L., & Licea, M. R. M. (2018). La virtualidad como alternativa de formación universitaria. Didasc@ lia: didáctica y educación, 9(2), pp. 159-178. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6596592

Arancibia, M. L., Cabero, J. & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación Universitaria, 13(3), pp. 89-100. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000300089

Cruz, E. D. C. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1), pp. 196-218. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120

Escobar-Zúñiga, J. C., Arenas-Martínez, E. C., & Sánchez-Valencia, P. A. (2021). Metodología de evaluación de competencias digitales en estudiantes de maestría con modalidad virtual. Formación universitaria, 14(4), pp. 71-78. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000400071

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V. & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013

Gómez, G. Á., Moya, J. V., Ricardo, J. E., & Sánchez, C. V. (2021). La formación continua de los docentes de la educación superior como sustento del modelo pedagógico. Revista Conrado, 17(S1), pp. 431-439. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1800

González Aportela, O., & Batista Mainegra, A. (2021). Virtualización del proceso extensión universitaria: una emergencia en tiempos de COVID-19. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), pp. 213-222. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000500213&lng=es&nrm=iso

Hernández-Ortega, J. & Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, 38, pp. 129-150. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017

López Catalán, L., López Catalán, B. & Prieto Jiménez, E. (2018). Tendencias innovadoras en la formación online. La oferta web de postgrados e-learning y blendedlearning. Revista de Medios y Educación, 53, pp. 93-107. https://idus.us.es/handle/11441/85266

Luzbet Gómez, F. R., & Laurencio Leyva, A. (2020). La virtualización como alternativa para la educación de posgrado. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000300017

Mejía, J., & Peña, M. (2019). Virtualización del proceso educativo en escenarios universitarios: actitud del docente. Facultad de Humanidades y Educación, 15.

Ruiz-Corbella, M. & García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1). http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24391

Solís, O. B. (2021). Educación virtual interactiva como metodología para la educación: revisión de literatura. In Crescendo, 11(2), 225-238. https://www.researchgate.net/publication/348920249_Educacion_virtual_interactiva_como_metodologia_para_la_educacion_revision_de_literatura

Varguillas, C. S., & Bravo, P. C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(1), 219-232. https://www.redalyc.org/journal/280/28063104019/28063104019.pdf

Zambrano, J., López, A., Leyva, A., & Quiroz, L. (2019). Formación de postgrado mediada por TIC: un modelo de virtualización para la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Espacios, 40(33), 27. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/110 /177?inline=1

Most read articles by the same author(s)