Methodology for the treatment of the contents of Field Hockey category 11-12 years
Main Article Content
Abstract
The research is aimed at resolving insufficiencies in the treatment of content in the teaching-learning process of Field Hockey, in the 11-12-year-old category; consequently, the objective was set to develop a methodology for its didactic procedure. From a population of 18 teachers, a sample of 12 was intentionally selected; and from 168 hockey players, 72 were chosen. Methods and techniques such as document analysis, observation, interview, formative pedagogical experiment and critical opinion workshops were used. It was resolved the essence of the contradiction between the fragmented treatment of the contents of Hockey category 11-12 years and the need for a theoretical and methodological vision that favors coherent structuring between the developmental nature of the components of hockey players ` preparation and those of the teaching-learning process of this sport. The instructive and educational potential of the contents were argued as a way to achieve the link of unity between the cognitive and the affective in the methodology that contributes to the improvement of its structuring, through didactic procedures supported by developmental learning and the particularities of sport. The application of the methodology, from the formative pedagogical experiment, allowed its feasibility and functionality to be assessed, and its effectiveness in achieving the established goals was evident.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Cevallos Zambrano, C. J., & Rosales Paneque, F. R. (2023). Metodología para el desarrollo de las cualidades coordinativas básicas, en la Educación Física del nivel inicial 2. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1539. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1539
Foresto, W. M. (2021). Adaptaciones reglamentarias, al hockey sobre césped, para una mejor competencia en divisiones menores. Habilidad motriz: Revista de ciencias de la actividad física y del deporte, (57). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8260530
Foresto, W. M. (2021). Implementación del modelo LTAD en Divisiones Menores de Hockey sobre Césped masculino. Revista entrenamiento deportivo, 35(1). https://g-se.com/articulo/s/Implementaci%C3%B3n%20del%20Modelo%20LTAD%20en%20Divisiones%20Menores%20de%20Hockey%20sobre%20C%C3%A9sped%20Masculino
Foresto, W. M. (2021). Programa de desarrollo motor e iniciación deportiva polivalente en hockey sobre césped. VIREF Revista de Educación Física, 10(164). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8266123
Foresto, W. M. (2022). ENTRENAMIENTO DE LA ACELERACIÓN Y DESACELERACIÓN EN JÓVENES JUGADORES DE HOCKEY SOBRE CÉSPED. Acción Motriz, 29(1), 104113. Recuperado a partir de https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/195
Gamboa, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427
Gamboa, M. E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/936/933
Hernández, J., Prieto Tamarit, E. A., & Miranda Hernández, D. (2023). El objetivo en las clases de Educación Física y sesiones de entrenamiento deportivo. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(2), e1408. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1408
Márquez, A. F. (2019). Excelencia y creatividad: una nueva propuesta: Una alternativa para el desarrollo integral de la creatividad. Editorial Académica Española. https://www.eae-publishing.com/catalogue/details/es/978-613-8-98430-6/excelencia-y-creatividad:-una-nueva-propuesta
Mesa, G. H. (2018). Metodología para el tratamiento del contenido nomenclatura química en las especialidades pedagógicas de Biología y Química. Revista Dilemas Contemporáneos, 5(2). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/13
Rodríguez Verdura, H., León Vázquez, L. L., & de la Paz-Ávila, J. E. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo/Sports education and sports training. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 17(2), 823-838. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028
Torres, P. A. (2019). Evaluación y programación del entrenamiento en jugadoras de hockey sobre césped: El caso Everton "B" de la Ciudad de La Plata. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/345010598
Torreblanca, A. C., Varona, L. M. (2023). Tratamiento didáctico del contenido diagnóstico-tratamiento de las enfermedades del tracto digestivo inferior. Revista Educere, 27(87). http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/18963
Valledor, R. F. (2018). El criterio de especialistas y el experimento en las investigaciones educacionales. Revista Opuntia Brava, 2(1), 13-24. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php /opuntiabrava/article/view/474