Methodology for the treatment of the contents of Field Hockey category 11-12 years

Main Article Content

Yerenis Sarahis Tamayo Rodríguez
Bernardo Jeffers Duarte
Elsa Sivila Jiménez
Guillermo Houari Mesa Briñas
Osniel Echevarría Ramírez

Abstract

The research is aimed at resolving insufficiencies in the treatment of content in the teaching-learning process of Field Hockey, in the 11-12-year-old category; consequently, the objective was set to develop a methodology for its didactic procedure. From a population of 18 teachers, a sample of 12 was intentionally selected; and from 168 hockey players, 72 were chosen. Methods and techniques such as document analysis, observation, interview, formative pedagogical experiment and critical opinion workshops were used. It was resolved the essence of the contradiction between the fragmented treatment of the contents of Hockey category 11-12 years and the need for a theoretical and methodological vision that favors coherent structuring between the developmental nature of the components of hockey players ` preparation and those of the teaching-learning process of this sport. The instructive and educational potential of the contents were argued as a way to achieve the link of unity between the cognitive and the affective in the methodology that contributes to the improvement of its structuring, through didactic procedures supported by developmental learning and the particularities of sport. The application of the methodology, from the formative pedagogical experiment, allowed its feasibility and functionality to be assessed, and its effectiveness in achieving the established goals was evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tamayo Rodríguez, Y. S., Jeffers Duarte, B., Sivila Jiménez, E., Mesa Briñas, G. H., & Echevarría Ramírez, O. (2024). Methodology for the treatment of the contents of Field Hockey category 11-12 years. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1599. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1599
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yerenis Sarahis Tamayo Rodríguez, Universidad de Las Tunas. Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Licenciada en Cultura Física, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Profesora de Metodología de la Investigación, Deporte I y II jefa de la disciplina Teoría y Práctica del Deporte, coordinadora de eventos científicos, tutora de tesis de grado, maestría y doctorado, dirige la Red Iberoamericana de Pedagogía en el nodo centro-oriente del capítulo Cuba

Bernardo Jeffers Duarte, Universidad de Las Tunas. Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Licenciado en Cultura Física, Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor de Metodología de la Investigación, Metodología de la Educación Física y Metodología del Deporte, tutor de tesis de grado, maestría y doctorado, coordinador de proyectos de investigación

Elsa Sivila Jiménez, Universidad de Holguín. Facultad de Cultura Física. Holguín, Cuba.

Licenciada en Educación, Máster en Didáctica de la Educación, Doctora en Ciencias de la Cultura Física, profesora de Psicopedagogía, coordinadora de programas de maestría y doctorado, tutora de tesis de grado, maestría y doctorado

Guillermo Houari Mesa Briñas, Universidad de Las Tunas. Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

 Licenciado en Educación Química, Máster en Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, profesor de Didáctica de la Química, Metodología de la Investigación Educacional, tutor de tesis de grado, maestría y doctorado

Osniel Echevarría Ramírez, Universidad de Las Tunas. Facultad de Cultura Física. Las Tunas, Cuba.

Facultad de Cultura Física de la Universidad de Las Tunas, Licenciado en Cultura Física, Máster en Actividad Física en la Comunidad

References

Cevallos Zambrano, C. J., & Rosales Paneque, F. R. (2023). Metodología para el desarrollo de las cualidades coordinativas básicas, en la Educación Física del nivel inicial 2. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(3), e1539. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1539

Foresto, W. M. (2021). Adaptaciones reglamentarias, al hockey sobre césped, para una mejor competencia en divisiones menores. Habilidad motriz: Revista de ciencias de la actividad física y del deporte, (57). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8260530

Foresto, W. M. (2021). Implementación del modelo LTAD en Divisiones Menores de Hockey sobre Césped masculino. Revista entrenamiento deportivo, 35(1). https://g-se.com/articulo/s/Implementaci%C3%B3n%20del%20Modelo%20LTAD%20en%20Divisiones%20Menores%20de%20Hockey%20sobre%20C%C3%A9sped%20Masculino

Foresto, W. M. (2021). Programa de desarrollo motor e iniciación deportiva polivalente en hockey sobre césped. VIREF Revista de Educación Física, 10(164). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8266123

Foresto, W. M. (2022). ENTRENAMIENTO DE LA ACELERACIÓN Y DESACELERACIÓN EN JÓVENES JUGADORES DE HOCKEY SOBRE CÉSPED. Acción Motriz, 29(1), 104113. Recuperado a partir de https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/195

Gamboa, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427

Gamboa, M. E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/936/933

Hernández, J., Prieto Tamarit, E. A., & Miranda Hernández, D. (2023). El objetivo en las clases de Educación Física y sesiones de entrenamiento deportivo. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(2), e1408. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1408

Márquez, A. F. (2019). Excelencia y creatividad: una nueva propuesta: Una alternativa para el desarrollo integral de la creatividad. Editorial Académica Española. https://www.eae-publishing.com/catalogue/details/es/978-613-8-98430-6/excelencia-y-creatividad:-una-nueva-propuesta

Mesa, G. H. (2018). Metodología para el tratamiento del contenido nomenclatura química en las especialidades pedagógicas de Biología y Química. Revista Dilemas Contemporáneos, 5(2). https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/13

Rodríguez Verdura, H., León Vázquez, L. L., & de la Paz-Ávila, J. E. (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo/Sports education and sports training. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 17(2), 823-838. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028

Torres, P. A. (2019). Evaluación y programación del entrenamiento en jugadoras de hockey sobre césped: El caso Everton "B" de la Ciudad de La Plata. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/345010598

Torreblanca, A. C., Varona, L. M. (2023). Tratamiento didáctico del contenido diagnóstico-tratamiento de las enfermedades del tracto digestivo inferior. Revista Educere, 27(87). http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/18963

Valledor, R. F. (2018). El criterio de especialistas y el experimento en las investigaciones educacionales. Revista Opuntia Brava, 2(1), 13-24. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php /opuntiabrava/article/view/474

Most read articles by the same author(s)