Contemporary dance from corporal expression as an inclusion strategy for students with multiple disabilities
Main Article Content
Abstract
The need to look for alternatives that allow the inclusion of students with different disabilities in the practice of Physical Education leads to the use of contemporary dance as body expression, since it impacts development and improves the quality of life, physically and psychologically, when emotions and feelings are expressed through movement. The purpose of the work presented is to design an inclusion strategy for students with multiple disabilities where Physical Education uses contemporary dance as body expression in specialized classrooms, in the "Dolores Cacuango " educational unit of the Pascuales parish, Guayas-Guayaquil. For the study, scientific methods such as documentary review, interviews, surveys and observations were applied to collect information about students with different disabilities, and teachers involved in Physical Education classes and their combination with contemporary dance. As results, an inclusion strategy is designed for students with multiple disabilities where Physical Education uses contemporary dance as body expression. It was concluded that the dynamics of the dance activities proposed in the strategy were based on scientific bases, and in correspondence with the relationship between physical activity, physical condition and health, to strengthen muscles, improve balance, coordination of movement, inclusion in society, and sharing the same human project.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguiar Aguiar, G., Demothenes Sterling, Y., & Campos Valdés, I. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Mendive. Revista de Educación, 18(1), Article 1. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1596
Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. de la C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Acciones metodológicas para contribuir al proceso de Educación Física Inclusiva: Una aproximación al tema. Mendive. Revista de Educación, 17(1), Article 1. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1478
Izquierdo, M. S., Baro, J. P. M., Rodríguez, Y. Q., Sánchez, V. M., & Mendo, A. H. (2021). Sistema de observación para la evaluación técnica en la danza clásica: ejercicio del plié. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 72-84.
Jaya Granda, J. (2020). Las adaptaciones curriculares para escolares con necesidades especiales. Portal de la Ciencia, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.51247/pdlc.v1i1.286
Medellín Gómez, A. C. (2022). Inclusión en la posmodernidad: Danza, un caso de éxito. Tsantsa: Revista de investigaciones artísticas, 13, 371-381. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9007088
Núñez Naranjo, A. F., & Gaona Soto, H. M. (2021). Análisis de la política de inclusión educativa en la educación media en el Ecuador. Revista Científica Retos de la Ciencia, 5(12), 103-111. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/377
Ogarrio Perkinson, C. E., Bautista Jacobo, A., Barahona Herrejon, N. C., Chávez Valenzuela, M. E., & Hoyos Ruiz, G. (2021). Efecto de un programa de Educación Física con actividades motrices para desarrollar el área motora en niños con discapacidad intelectual. Revista Ciencias de la Actividad Física, 22(2), 1-12. https://www.redalyc.org/journal/5256/525669185003/html/
Prada, R. P., & Fernández, Á. M. (2021). Didáctica de la danza tradicional para la escuela: revisión bibliográfica. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (41), 57-67. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7944696.pdf
Ramos Rangel, Y., & González Valdés, M. de los Á. (2017). Un acercamiento a la función educativa de la familia. Revista Cubana de Medicina General Integral, 33(1), 100-114. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=79198
Redacción. (2023, septiembre 21). Resultados Censo Ecuador: Ecuador tiene 16,9 millones de habitantes. www.ecuavisa.com. https://www.ecuavisa.com/noticias/ecuador/censo-poblacional-ecuador-inec-YC6004670
Rodríguez, Z., Delvaty, M. D., & Rodríguez, Z. (2022). El proceso pedagógico y los objetivos formativos en la educación. EDUMECENTRO, 14. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2120
Roselló, L. A. (2021). La danza como medio potenciador de la psicomotricidad en estudiantes de Educación Infantil. VIREF Revista de Educación Física, 10(1), 10-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7890005
Sánchez Amaya, A. Y. (2023). Inclusión educativa en los estudiantes de secundaria de instituciones educativas nacionales: Revisión de literatura científica 2019– 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 500-511. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4406
Toledo, W. A. C., & Cavanna, J. F. (2022). Metodología para la enseñanza de la danza folclórica del ritmo Pasacalle. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), 689-703. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1268
Vázquez Avilés, N. (2018). La inclusión de la danza: En el contexto educativo de niños, jóvenes y adultos. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, octubre. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/danza-contexto-educativo.html