Management of professional pedagogical ability in students of the bachelor´s Degree in Physical Culture
Main Article Content
Abstract
The improvement of the professional training process is a current need in all university courses, including Physical Culture. From this context, the eminently pedagogical nature of this professional profile isdeclared in the study plan, which is why it is necessary prepare students in professional pedagogical skills during their degree, starting from the management process. To delve deeper into the topic, an investigation wascarried out with the objective of developing strategic actions for the management of professional pedagogical skills in second-year students of the Bachelor's degree in Physical Culture at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences. In the development of the study, scientific methods at the theoretical level were used: analytical-synthetic and empirical level were used: observation, interview, surveys, documentary analysis, expert criteria, and user criteria and statistical-mathematical as empirical distributions of frequencies. The results of the diagnosis made it possible to detect insufficiencies in the management process with respect to the development of professional pedagogical skills that is why strategic actions were developed, which were theoretically validated by the experts, who rated the strategic actions as very appropriate. This same category was assigned by users to denote the feasibility of their implementation. After the application of the strategic actions, higher levels of development of professional pedagogical skills were evident in the sample studied.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alfonso-Herrera, A.C., & Pagés, R. (2013). El estudio de las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes del Centro Universitario municipal de Bejucal en las asignaturas del ejercicio de la profesión. EFDeporte.com, 18(180).http://www.efdeportes.com/
Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida: Editorial Pueblo y Educación.
Arteaga-Rojas, C., & Fernández, L. M. (2023). Gestión pedagógica y calidad del servicio educativo en docentes de una institución educativa de Lima. Prometeo Conocimiento Científico, 3(2). https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e77
Borrero-Rivero, R., Tirado , A., & Vega, M. (2024). Acciones estratégicaspara la preparación de profesores y estudiantes universitarios en la Tarea Vida. Opuntia Brava, 16(2), 277-290. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2136
Bravo-Morejón, B. (2019). La educación estético-axiológica del licenciado en Cultura Física desde su proceso de formación inicial. Revista IPLAC, 2140. https://www.revista.iplac.rimed.cu
Casassus, J. (2000). Problemas de gestión educativa en América Latina la tensión entre los paradigmas de tipo A y de tipo B). Pensamiento educativo, 27, 281-324.
Díaz-Machín, A.R., Díaz, Y., & Campanioni, I. (2016). El desarrollo de la habilidad profesional pedagógica diagnosticar con enfoque psicopedagógico en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Educación Primaria.Revista Educación y Sociedad, 14(2), 77-91. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/264
Lima-Sarmiento, L., García, K. C., Pérez, G.J., Fernández, R. (2022). Estrategia de superación profesional para potenciar habilidades pedagógicas profesionales en el tutor de Medicina General Intgeral. Revista Cubana de Educación Superior UH, 41(2). http://www.rces.uh.cu
López-Rua, A.M., &Tamayo, Ó.E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista latinoamericana de Estudios Educativos, 8(1), 145-166. https://www.redalyc.org/pdf/1341/1341292560008.pdf
Marrero-Aballe, Y. Y., Peña, D. C., & Marrero, H. (2024). Las habilidades profesionales pedagógicas para el trabajo multigrado. Luz, 23(2). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz /article/view/1427
Martínez-Carranza, M.L., Moreno, V.E., & Ferrer, M.T. (2023). Las habilidades profesionales pedagógicas del estudiante de la primera infancia desde la disciplina integradora. Varona. Revista Científico Metodológica, (76). http.//scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100015&Ing=es&tIng=es.
Moreira-Moreira, S.E., & De la Peña, G. (2022). Análisis de la Gestión Pedagógica y su incidencia en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Científica. Dominio de las Ciencias, 8(3),569-587. http://doi.org/10.23857/dc.v8i3
Obregón-Alzamora, N.I., & Terrazas, P.I. (2022). Gestión pedagógica y competencias profesionales en docentes de la escuela profesional de educación secundaria de la UNFV. Rev. Igobernanza, 5 (17), 15-51. https://doi.org/ 10.47865/igob.vol5.n17.2022.166/secundaria básica.
Pérez-Hernández, I., Yera, A.I., Martínez, G. & Faustino, A. (2024). Referentes teóricos del desarrollo de la habilidad pedagógica para dirigir la actividad experimental en Química. Sapientae, 9 (2), 141-153. https://www.doi.org/10.37293/sapientiae92.03
Pérez-Silva, R.S., Sánchez, R.A., & Chacón, M.J. (2023). La Gestión Pedagógica como camino para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conectividad, 4(2), 50-65. http://doi.org/10.37431/conectividad.v4i2.57
Rodríguez-Travieso, R., Ibañez, E., & Rodríguez, L. (2016). Las habilidades profesionales pedagógicas en los estudiantes de primer año de la carrera Licenciatura en Educación Biología-Química. Varona, (63), 1-11. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657459008
Silverio-Jiménez, L.B., & Pérez, O.L. (2023). Las habilidades profesionales pedagógicas para el trabajo comunitario en la Educación Preescolar. Revista Varela, 23(66). https://doi.org/10.5281/zenodo.8253748.
Varela-Avila, C. M., Alvarado, A.L., &Utrera, M. (2023). Habilidades profesionales pedagógicas para un desarrollo sostenible en la Carrera Licenciatura en Educación primaria. Revista Conrado, 19(93), 109-115. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3167
Vivanco-Vargas, G., &Sarango, J. (2019). Las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes de la Educación Superior. Revista Conrado, 15 (67), 342-348.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200342.
Westreicker, G. (2020, agosto, 07). Gestión: Qué es, pasos a seguir y tipos. Economipedia. https://economipedia.com>gestion