Management of professional pedagogical ability in students of the bachelor´s Degree in Physical Culture

Main Article Content

Beatriz Bravo Morejón
Beatriz Bravo Morejón
Yudelkis López Quiñones
Marta Cañizares Hernández
Karina Denisse Miguel Torres

Abstract

The improvement of the professional training process is a current need in all university courses, including Physical Culture. From this context, the eminently pedagogical nature of this professional profile isdeclared in the study plan, which is why it is necessary prepare students in professional pedagogical skills during their degree, starting from the management process. To delve deeper into the topic, an investigation wascarried out with the objective of developing strategic actions for the management of professional pedagogical skills in second-year students of the Bachelor's degree in Physical Culture at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sports Sciences. In the development of the study, scientific methods at the theoretical level were used: analytical-synthetic and empirical level were used: observation, interview, surveys, documentary analysis, expert criteria, and user criteria and statistical-mathematical as empirical distributions of frequencies. The results of the diagnosis made it possible to detect insufficiencies in the management process with respect to the development of professional pedagogical skills that is why strategic actions were developed, which were theoretically validated by the experts, who rated the strategic actions as very appropriate. This same category was assigned by users to denote the feasibility of their implementation. After the application of the strategic actions, higher levels of development of professional pedagogical skills were evident in the sample studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bravo Morejón, B., Bravo Morejón , B., López Quiñones , Y., Cañizares Hernández , M., & Miguel Torres, K. D. (2024). Management of professional pedagogical ability in students of the bachelor´s Degree in Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1656. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1656
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Beatriz Bravo Morejón, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo

Profesora Titular , profesora de Pedagogía, Psicopedagogía y Didáctica. Profesora Principal de la asignatura Pedagogía, miembro del CEPAFD, Parlamentaria Mundial de Educación y asociada a diferentes redes académicas

Beatriz Bravo Morejón , Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo

World Parliamentarian for Education. Doctor in Physical Culture Sciences. Graduate in Education. Pedagogy Specialty. Titular teacher. Professor of Pedagogy, Psychopedagogy and Didactics. Member of the Center for the Study of Psychology of Physical Activity and Sports (CEPAFD). Teacher of national and international courses. Member of different associations and academic networks

Yudelkis López Quiñones , Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel

Profesora de Pedagogía y Profesora Principal de la Disciplina Psicopedagogía. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba

Marta Cañizares Hernández , Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo

Doctora en Ciencias Psicológicas. Profesora e investigadora Titular. Universidad de Ciencias Cultura Física y Deporte. La Habana. Cuba. Profesora de cursos nacionales e internacionales

Karina Denisse Miguel Torres, Universidad Autónoma de Chihuahua, facultad de Ciencias de la Cultura Física, Chihuahua

 

Doctora en Administración Publica 

Docente investigador del Programa para el Desarrollo rrollo Docente con reconocimiento Nacional 

Docente de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física en la Licenciatura de Educación Física, Motricidad Humana y Entrenamiento Deportivo, también en la Maestría de Gestión de la Cultura Física 

References

Alfonso-Herrera, A.C., & Pagés, R. (2013). El estudio de las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes del Centro Universitario municipal de Bejucal en las asignaturas del ejercicio de la profesión. EFDeporte.com, 18(180).http://www.efdeportes.com/

Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida: Editorial Pueblo y Educación.

Arteaga-Rojas, C., & Fernández, L. M. (2023). Gestión pedagógica y calidad del servicio educativo en docentes de una institución educativa de Lima. Prometeo Conocimiento Científico, 3(2). https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e77

Borrero-Rivero, R., Tirado , A., & Vega, M. (2024). Acciones estratégicaspara la preparación de profesores y estudiantes universitarios en la Tarea Vida. Opuntia Brava, 16(2), 277-290. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/2136

Bravo-Morejón, B. (2019). La educación estético-axiológica del licenciado en Cultura Física desde su proceso de formación inicial. Revista IPLAC, 2140. https://www.revista.iplac.rimed.cu

Casassus, J. (2000). Problemas de gestión educativa en América Latina la tensión entre los paradigmas de tipo A y de tipo B). Pensamiento educativo, 27, 281-324.

Díaz-Machín, A.R., Díaz, Y., & Campanioni, I. (2016). El desarrollo de la habilidad profesional pedagógica diagnosticar con enfoque psicopedagógico en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Educación Primaria.Revista Educación y Sociedad, 14(2), 77-91. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/264

Lima-Sarmiento, L., García, K. C., Pérez, G.J., Fernández, R. (2022). Estrategia de superación profesional para potenciar habilidades pedagógicas profesionales en el tutor de Medicina General Intgeral. Revista Cubana de Educación Superior UH, 41(2). http://www.rces.uh.cu

López-Rua, A.M., &Tamayo, Ó.E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista latinoamericana de Estudios Educativos, 8(1), 145-166. https://www.redalyc.org/pdf/1341/1341292560008.pdf

Marrero-Aballe, Y. Y., Peña, D. C., & Marrero, H. (2024). Las habilidades profesionales pedagógicas para el trabajo multigrado. Luz, 23(2). https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz /article/view/1427

Martínez-Carranza, M.L., Moreno, V.E., & Ferrer, M.T. (2023). Las habilidades profesionales pedagógicas del estudiante de la primera infancia desde la disciplina integradora. Varona. Revista Científico Metodológica, (76). http.//scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000100015&Ing=es&tIng=es.

Moreira-Moreira, S.E., & De la Peña, G. (2022). Análisis de la Gestión Pedagógica y su incidencia en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Revista Científica. Dominio de las Ciencias, 8(3),569-587. http://doi.org/10.23857/dc.v8i3

Obregón-Alzamora, N.I., & Terrazas, P.I. (2022). Gestión pedagógica y competencias profesionales en docentes de la escuela profesional de educación secundaria de la UNFV. Rev. Igobernanza, 5 (17), 15-51. https://doi.org/ 10.47865/igob.vol5.n17.2022.166/secundaria básica.

Pérez-Hernández, I., Yera, A.I., Martínez, G. & Faustino, A. (2024). Referentes teóricos del desarrollo de la habilidad pedagógica para dirigir la actividad experimental en Química. Sapientae, 9 (2), 141-153. https://www.doi.org/10.37293/sapientiae92.03

Pérez-Silva, R.S., Sánchez, R.A., & Chacón, M.J. (2023). La Gestión Pedagógica como camino para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Conectividad, 4(2), 50-65. http://doi.org/10.37431/conectividad.v4i2.57

Rodríguez-Travieso, R., Ibañez, E., & Rodríguez, L. (2016). Las habilidades profesionales pedagógicas en los estudiantes de primer año de la carrera Licenciatura en Educación Biología-Química. Varona, (63), 1-11. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657459008

Silverio-Jiménez, L.B., & Pérez, O.L. (2023). Las habilidades profesionales pedagógicas para el trabajo comunitario en la Educación Preescolar. Revista Varela, 23(66). https://doi.org/10.5281/zenodo.8253748.

Varela-Avila, C. M., Alvarado, A.L., &Utrera, M. (2023). Habilidades profesionales pedagógicas para un desarrollo sostenible en la Carrera Licenciatura en Educación primaria. Revista Conrado, 19(93), 109-115. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3167

Vivanco-Vargas, G., &Sarango, J. (2019). Las habilidades pedagógicas profesionales en los estudiantes de la Educación Superior. Revista Conrado, 15 (67), 342-348.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200342.

Westreicker, G. (2020, agosto, 07). Gestión: Qué es, pasos a seguir y tipos. Economipedia. https://economipedia.com>gestion

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.