of cooperative games for the inclusion of students with Down Syndrome in the physical education class.
Main Article Content
Abstract
Cooperative games for the inclusion of students with Down Syndrome in Physical Education will not only contribute to the fulfillment of the rights of people with disabilities, but will also enrich the quality of education and promote a more inclusive and diversity-conscious society. The research presented here proposes a system of cooperative games for the inclusion of 8th grade students with Down Syndrome in Physical Education classes, who belong to the San Juan Boscoso Specialized Educational Unit. These are established from non-significant curricular adaptations where methods, techniques, teaching and learning strategies, evaluation and programmed activities were modified. Theoretical methods such as the historical-logical, analysis-synthesis and empirical documentary review, observation and interview were used to create guidelines to characterize and assess the possibilities of the 27 8th grade students with Down Syndrome (DS), as well as the curricular modification of the program conducted for this grade, based on the use of cooperative games for their enjoyment and improvement of competences and physical-emotional skills in order to make life more pleasant for students with (DS), as evidenced by the favorable theoretical assessment and the possibilities of application of the cooperative games system for students with (DS), its structuring in components, phases and actions for the execution of this process; manifested by the specialists consulted.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Barahona Rodríguez, A. P., & Reyes Plua, N. J. (2022). Los juegos cooperativos para la inclusión y fortalecimiento psicomotriz de los niños de 8 a 11 años con Síndrome de Down. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/65154
Calvar, C., de la Serna, J., Bastarrica Varela, O., López Vélez, A. L., & Gamito Gómez, R. (2021). Juegos cooperativos para la inclusión. Tándem: Didáctica de la educación física, 72, 34-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7887153
Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/
CONADIS. (2022). Estadísticas de Discapacidad Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/estadisticas-de-discapacidad/
Constitución de 2008 la República del EcuadorEcuador | Plataforma Urbana y de Ciudades. (s. f.). Recuperado 11 de marzo de 2024, de https://plataformaurbana.cepal.org/es/instrumentos/legal/constitucion-de-2008-la-republica-del-ecuador-ecuador
Covaleda Bermudez, C. A., Linares Guevara, L. M., Novoa Gómez, S. Z., & Quintero Lopera, S. P. (2023, noviembre 5). PROPUESTA DE UN PROGRAMA DE ATENCION INTEGRADA EN SALUD PARA LAS PERSONAS CON SINDROME DE DOWN EN COLOMBIA - Medicina. Studenta. https://es.studenta.com/content/129841125/propuesta-de-un-programa-de-atencion-integrada-en -salud-para-las-personas-con-si
Dirección Nacional de Normativa Jurídico Educativa del Ministerio de Educación. (2017). LEY ORGÁNICA DE EDUCACIÓN INTERCULTURAL. Ministerio de Educación.
Fernández Morales, A. D. F. (2017). Síndrome de Down y la actividad física. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 3(1), Article 1. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4254
Hernando, J. L. O. (2000). Estudiantes con discapacidad y adaptaciones curriculares en los estudios superiores. 13, 207-218.
Mirandas Paredes, G. M., Sailema Torres, M., & Suares Córdova, S. J. (2023). Actividades recreativas para el desarrollo motriz de niños con Síndrome de Down. calameo.com. https://www.calameo.com/read/007236575b3848c9fe3ed
Moreno Carvallo, J. V., & Sarmiento Álvarez, M. A. (2014). Plan de Intervención en el Área de Motricidad a niños de 2 a 5 años de edad de desarrollo del Centro de Educación Inicial Pakarina. AZUAY.
Quintero Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 24, 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7983721
Ramos, F. L. H., & Méndez, M. F. (2020). La estimulación temprana para el desarrollo infantil The early stimulation for the childhood develop.
Rojas Avilés, H., Sandoval Guerrero, L., & Borja Ramos, O. (2020). Percepciones a una educación inclusiva en el Ecuador. Revista Cátedra, 3(1), 75-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9101163
Rosário, P., Núñez Pérez, J. C., Cerezo Menéndez, R., Fernández Alba, M. E., Solano Pizarro, P., & Amieiro, N. (2019). Propiedades psicométricas del Cuestionario de Evaluación del Conocimiento sobre Estrategias de Autorregulación en universitarios (CEA-U). Revista de Psicología y Educación, 14(2), 144-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7298482
Vázquez Guachisaca, J. L., & Rojas Valdés, G. R. (2024). Juegos recreativos para la inclusión de estudiantes con discapacidad física, en las clases de Educación Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1583
Vega Gonzales, E. O., & Rivera Arellano, E. G. (2023, junio). Actitudes hacia la educación inclusiva en docentes y futuros docentes: Una revisión de la literatura de tres instrumentos. evista Ensayos Pedagógico, 18(1).
Velázquez Callado, C. (2015). Aprendizaje cooperativo en Educación Física: Estado de la cuestión y propuesta de intervención. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 234-239. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5147772