Recreational games for the inclusion of students with Down Syndrome in the Physical Education class.
Main Article Content
Abstract
The objective of this study is to propose a system of recreational games for the inclusion of students with Down Syndrome in the Physical Education class of the Ambato Specialized Educational Unit in the province of Tungurahua. The research has a mixed approach and a sample of 11 students of the seventh year of elementary school is used. Methods such as historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and systemic were used, through these methods it was possible to analyze and understand the facts and establish logical relationships, empirical methods were also used, such as observation, survey, the method of specialist judgments, to check the reliability of the proposal. For the processing and interpretation of the data, represented in tables and figures, descriptive statistics were used, with percentage calculation. The recreational games proposal showed significant changes in the indicators related to the participation and interaction of students with (DS). The exposed experience indicates the possibility offered by the recreational games system for students with (SD) and (EF) teachers who carry out the pedagogical task in this context.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aguilera, J. Á. C. (2017). Un nuevo paradigma para un futuro más saludable y con valores.- Deporte Inclusivo, Actividad Física Inclusiva y Educación Física Inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(2), Article 2. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/51
Aguirre Vargas, I. C. A., & Carangui Lojano, N. J. (2023). Conocimiento local en políticas de educación inclusiva en Ecuador: Revisión sistemática. Revista Social Fronteriza, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.59814/resofro.2023.3(4)101-118
Anchundia Morales, B. E. (2019). La educación inclusiva y su desarrollo en América Latina y el Caribe. Dominio de las Ciencias, 5(Extra 2), 394-413. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7343669
Delgado Valdivieso, K., Vivas Paspuel, D. A., Carrión Berrú, C. B., & Reyes Masa, B. del C. (2022). Educación inclusiva en América Latina: Trayectorias de una educación segmentada. Revista de ciencias sociales, 28(Extra 5), 18-35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471670
Irrazabal Bohórquez, A. T., Esteves Fajardo, Z. I., Chenet Zuta, M. E., & Melgar Ojeda, K. A. (2023). Educación inclusiva desde la episteme ecuatoriana. Episteme Koinonia: Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 17-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8976455
Mina Quiñonez, A. A., Raptis Estupiñán, K. V., Revelo Chicaiza, P. A., Changoluisa Chicaiza, K. S., & Coronel Miranda, J. R. (2023). Currículo priorizado con énfasis en competencia digitales, comunicacionales, matemática y socioemocionales en el aprendizaje de los estudiantes del Ecuador. MQRInvestigar, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.1.2023.1741-1756
Miranda Paredes, G. M., Sailema Torres, M., & Suárez Córdoba, Z. J. (2024). Actividades recreativas para el desarrollo motriz de niños con Síndrome de Down. Revista InveCom, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.5281/zenodo.8290696
Muñoz Arroyave, V., Lavega Burgués, P., Costes, A., Damian, S., & Serna, J. (2020). Los juegos motores como recurso pedagógico para favorecer la afectividad desde la educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 38, 166-172. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7397380.pdf
Proenza Pupo, J. R. (2021). Educación Física inclusiva: Modelo y paradigma. Deporvida, 18(47), 145-160. https://deporvida.uho.edu.cu
Quintero Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 24, 1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7983721
Rodríguez García, J., Martín Barrero, A., & Camacho Lazárraga, P. (2023). Revisión sistemática sobre la percepción del profesorado y alumnado de la materia de Educación Física como facilitadora de una escuela inclusiva. Sportis (A Coruña), 9(2), 388-412. https://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/sportis.2023.9.2.9132/g9132_pdf
Rodríguez García, L., Hernández Moya, R. de la C., Palacio González, D. de los M., Pacheco Rodríguez, E., Banguela Beuvide, S., & Antunes Ferrer, O. (2023). Juegos tradicionales para niños con discapacidad visual: Un conocimiento necesario en educación médica. Edumecentro, 15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100072&lng=en&nrm=iso&tlng=en
Torres Paz, L. E., Granados Barretos, J. C., Torres Lozada, E. J., Bustamante Cerna, D., & Hernández Fernández, B. (2023). Enfoque de la inclusión de estudiantes con discapacidad en la Formación Inicial Docente de Educación Física en el Perú. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 47, 962-968. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8722286
Vásquez Guachisaca, J. L., & Rojas Valdés, G. R. (2024). Juegos recreativos para la inclusión de estudiantes con discapacidad física, en las clases de Educación Física. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1), Article 1. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1583
Yáñez Sepúlveda, R., Hurtado Almonacid, J., Olivares Arancibia, J., Cortés Roco, G., Gudenschwager Sauca, K., Añasco Rodríguez, P., Trigo Alvarez, J., & Muñoz Rojas, C. (2023). Efectos de los juegos didácticos en la clase de Educación Física en el logro de aprendizaje trasversal sobre hábitos de higiene escolar en estudiantes de 6 y 7 años. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 49, 237-244. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8912814
Zambrano Moreira, F. E., & Mateo Sánchez, J. L. (2021). Juegos recreativos como propuesta pedagógica para mejorar la resistencia aeróbica. Dominio de las Ciencias, 7(4), 336-355. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8383978.pdf