Didactic Strategy for the Educational Inclusion of Children with Intellectual Disabilities in Physical Education

Main Article Content

Blanca Narcisa Chacón Cachipuendo
Mauricio Oswaldo Orellana Segarra
Orlando Patricio Romero Ibarra
Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo

Abstract

Mild intellectual disability is a condition that affects the higher mental abilities of a person, limiting their ability to process, store and retrieve information. The research presented here arises from observing that a student with mild intellectual disability does not participate in the activities programmed in Physical Education because he/she presents difficulties in motor skills and competences, manifested behaviors in the different contexts where she develops; therefore, the objective was to propose a didactic strategy for the educational inclusion of students with intellectual disability in Physical Education classes of Second Year of General Basic Education, Elementary level, in the Unidad Educativa República del Ecuador of the city of Otavalo. It has a scope that starts from the exploratory, descriptive level, until reaching an explanation of the phenomenon under investigation. The results reveal the insufficient treatment to the inclusion of students with Mild Intellectual disability from the Corporal Expressive Communicative Practices in the Physical Education class, the didactic strategy shown is a way that guarantees a better understanding, enjoyment and guarantee of well-being in society in students with this kind of disability. The proposal is valued by the specialists as very adequate and according to the system, it is a very useful tool for the inclusion of students with this disability in the Physical Education lesson, the didactic strategy shown is a way that guarantees a better understanding, enjoyment and guarantee of well-being in society in students with this intellectual disability.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chacón Cachipuendo, B. N., Orellana Segarra, M. O., Romero Ibarra, O. P., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Didactic Strategy for the Educational Inclusion of Children with Intellectual Disabilities in Physical Education . PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(3), e1679. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1679
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Blanca Narcisa Chacón Cachipuendo, Universidad Bolivariana de Ecuador

Ingeniera en administración de empresas

Mauricio Oswaldo Orellana Segarra, Universidad Bolivariana de Ecuador

Lic. En ciencias de la Educación Mención Cultura Física

Orlando Patricio Romero Ibarra, Universidad Bolivariana de Ecuador

Doctor en Ciencias

Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo, Universidad Bolivariana de Ecuador

Doctora en Ciencias

References

Aldeán-Riofrío, M. I., Román-Celi, G. E., Andrade-Carrión, A. L., González-Sarango, J. M., Aldeán-Riofrío, M. I., Román-Celi, G. E., Andrade-Carrión, A. L., & González-Sarango, J. M. (2023). Recursos Didácticos para desarrollar la expresión corporal en niños de 5 a 6 años. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 4-16. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2299

Basabe, M. P., Melgarejo, S. A., García, C. E., Géliga, E. V., & Ávila, N. D. (2022). Folleto de juegos predeportivos correctivos compensatorios para educandos con discapacidad intelectual/Booklet of compensatory corrective pre-sports games for students with intellectual disabilities. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), Article 3. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1334

Carriedo, A., Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Cecchini, J. A. (2020). Nuevas posibilidades y recursos para la enseñanza de la expresión corporal en educación física: Internet y los retos virales. Retos, 37, 722-730.

Castillero Mimenza. (2024). Tipos de discapacidad intelectual (y características). https://psicologiaymente.com/clinica/tipos-discapacidad-intelectual

Chikuambi, A. C., Perdomo Blanco, L., & Carrera Morales, M. (2023). PREPARACIÓN A DOCENTES PARA LA INCLUSIÓN EDUCATIVA DE ESCOLARES CON SÍNDROME DE DOWN EN ANGOLA. RETOS EN TIEMPOS DE COVID-19. 19(92), 80-86.

Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/

Crespo, J. M. A., Martín, M. M., & López, I. G. (2021). INFLUENCIA DE LA EXPRESIÓN CORPORAL EN EL DESARROLLO DE LAS HABILIDADES SOCIOAFECTIVAS EN EDUCACIÓN SECUNDARIA. Movimento, 26, e26080. https://doi.org/10.22456/1982-8918.104634

González, S. R. A., Díaz, N. T., & Gómez, N. P. (2019). LOS MODELOS DE EDUCACIÓN PARA LA PAZ Y LA ESCUELA. Revista Varela, 19(53), Article 53. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/54

Jiménez, L. T., Flores, D. F. C., & Santamaría, D. R. A. (2022). Análisis del tratamiento a personas con Necesidades Educativas Especiales, analizado desde las competencias docentes. Revista Conrado, 18(89), Article 89. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2733

Martínez-Morales, J. R., Martínez-Gallego, R., & Ramón-Llin, J. (2024). Efectos de una carrera inclusiva sobre las actitudes de los niños hacia estudiantes con discapacidad en educación física. Retos, 56, 1056-1065.

Paquisha, C. (2010). LEY DEL DEPORTE, EDUCACIÓN FÍSICA Y RECREACIÓN. Quito.

Patajalo-Guambo, A. I., Vargas-Cuenca, G. M., Ávila-Mediavilla, C. M., & Bayas-Machado, J. C. (2020). La danza en el desarrollo de las habilidades motrices básica en edades escolares. Polo Científico, 5(11), 12-28.

Pérez Rodríguez, L. A., Escalante Candeaux, L., & Gómez Valdés, A. (2021). Acciones metodológicas para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual mediante el parakarate. Revista PODIUM, 16(1), 4-16.

Proenza-Pupo, J. R. (2021). Educación Física inclusiva: Modelo y paradigma. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 18(47), 145-160. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/662

Quiñones, J. A., & Romero Melo, J. E. (2020). Exploraciones sobre las concepciones y prácticas del cuerpo y la comunicación no verbal: La escuela, el proceso de aprendizaje y el aula de lengua extranjera. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38945

Rojas-Avilés, F., Sandoval-Guerrero, L., & Borja-Ramos, O. (2020). Percepciones a una educación inclusiva en el Ecuador. Revista Cátedra, 3(1), 75-93.

Most read articles by the same author(s)