Curricular adaptations for the inclusion of students with physical disabilities in the Physical Education lesson

Main Article Content

Arturo José Tenelema Gómez
Leonardo Darío Dulcey Izquierdo
Fernando Emilio Valladares Fuente
Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo

Abstract

The inclusion of students with physical disabilities in the Physical Education class requires curricular adaptations that allow their active and significant participation in physical activities; Therefore, it is necessary to evaluate the specific abilities and needs of each student with disabilities to adapt the Physical Education class curriculum. However, despite inclusion being a global demand and a need for education in Ecuador, there are still no more innovative and effective methods to put these curricular adaptations into practice, which is why the objective of the research is: propose a guide for working with curricular adaptations in Physical Education based on the inclusion of students with physical disabilities. This guide has been conceived in multimedia format, taking advantage of the potential of information technologies to motivate, visualize and extend educational practices to the home and community. To confirm deficiencies in knowledge and practice of curricular adaptations, various empirical methods are used, such as interviews, surveys, scientific observation, focus groups and content analysis. These methods allow a detailed and rich understanding of individual experiences and perceptions, as well as the impact of multimedia as a resource to enable curricular adaptations in the Physical Education class. The initiative had a favorable state of opinion from teachers, students and relatives of children with physical disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tenelema Gómez, A. J., Dulcey Izquierdo , L. D., Valladares Fuente, F. E., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2025). Curricular adaptations for the inclusion of students with physical disabilities in the Physical Education lesson. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 20(1), e1697. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1697
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Arturo José Tenelema Gómez, Universidad Bolivariana del Ecuador

Docente. Estudiante de Maestria

Leonardo Darío Dulcey Izquierdo , Universidad Bolivariana del Ecuador

Docente. Estudiante de Maestría

Fernando Emilio Valladares Fuente, Facultad de Cultura Física de la Universidad de Pinar del Río ( FCF)

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas

Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo, Universidad Bolivariana del Ecuador

Dr.C

References

Arias, J. (2022). Consideraciones de los docentes sobre las barreras de la educación inclusiva. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/19803

Belmar, M. (2019). Diversidad en el aula: perspectiva de género y migración en el sistema educativo chileno. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1515-94852019000100002&script=sci_arttext

Beltrán, V. H., Calvo, L. G., & Puerto, J. M. G. (2022). Propuesta de unidad didáctica para la educación física:" El circo en la escuela como herramienta de inclusión". EmásF: revista digital de educación física, (74), 98-123.

Bermúdez, M. (2019). Inclusion in physical education: A review of the literature from 1995-2005. Adapted Physical Activity Quarterly, 24(2), 103-124. https://bit.ly/1333Ghki

Campos, S. (2019). Perspectives of students with disabilities toward physical education: A qualitative inquiry review. Quest, 67(3), 255-273. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=87ho&script=sci_arttext

Castro, K. (2023). Inclusión de estudiantes con discapacidad física en la educación física: características e importancia. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-65872019000200053&script=sci_arttext

Cárdenas, A. (2022). Evaluación individualizada: características e importancia. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-65872019055656563&script=sci_arttext

Carriedo, A. (2020). "Sources of Disordered Eating Patterns Between Ballet". Journal of Sport Behavior, 25(1), 46. https://www.mdpi.com/2227-9067/10/2/37967

Cepeda, C. (2022). Importancia de la evaluación individualizada. https://www.redalyc.org/journal/993/9956418031/html/

Cervantes, P. (2023). Adaptaciones curriculares: características e importancia dentro del ámbito educativo, 1386. https://www.scielo.br/j/mov/a/LZzRpcthrLqJc5kTs9z4S7hdcf/

Cevallos, G. (2020). Adaptaciones curriculares en las clases de Educación Física para alumnos con discapacidad física. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S25670 -658720190005653&script=sci_arttext

Contreras, P. (2021). Importancia de la modificación de actividades, 34-87. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-326120865700100002&script=sci_arttext

Fernández, J. (2021). Nuevas posibilidades y recursos para las adaptaciones curriculares en la clase de educación física. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=72473342

García, C. (2022). Atención a la diversidad e inclusión en España. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-109X2019000200011&script=sci_arttext

Gómez, C. (2020). Inclusion in physical education: Changing attitudes and beliefs. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 78(2), 32-36. https://www.redalyc.org/journal/544/4234html/

Ibarra, O. R., Peley, R., & Morejón, I. E. T. (2020). Estrategias para la inclusión en el área de educación física de estudiantes con discapacidad. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 5(9), 900-917.

Lodi, A. B. (2014). Declaraciones de UNESCO, educación de sordos y educación inclusiva: un análisis de la política nacional de educación de Brasil. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 4(2), 261-294.

Márquez, A. (2022). Educación inclusiva en ambiente educativo. Revista Panamericana de psicología. https://www.scielo.br/j/mov/a/LZzRpfrtt899z4S7hdcf/

MINEDUC (2023). ADAPTACIONES CURRICULARES PARA LA EDUCACIÓN ESPECIAL E INCLUSIVA. https://bit.ly/49q5JXM

Saldivia, D. (2019). Hearing the voices of disabled students in higher education. Disability & Society, 27(2), 93-107. https://bit.ly/1GhlkK

Zarzosa, T. (2021). Diversidad en el aula desde el aspecto fisiológico. Revista de Psicología, 40(1), 2756. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S5667GHG76618-97292019000300073&script=sci_arttext1

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>