A Proposal of methodological steps for the diagnosis of motor abilities in the Physical Education

Main Article Content

Marilín Páez Basabe

Abstract

Within the teaching process of Physical Education and its cardinal evaluation, the diagnosis is an essential part of its main stages, because it reveals the real situation of each student, so that the teacher can adjust his influences to their needs, constituting an important element to take into account to achieve the objectives of the educational activity since the very beginning. The present work meets the goal of designing methodological steps favoring the evaluation of the motor skills and the monitoring of lessons. It is based on the technological claims in the territory under study and the need to improve the work in the teaching process of Physical Education. Through this work the author intends to encourage the scientific methodological level of teachers and thereby increasing the quality in the development of this process. To get this aim, theoretical and empirical methods were used, including observation and survey. It facilitates a deep analysis of the problem as well as the design of the proposal. As an outcome and after an expert consult, the author presents a set of methodological steps for the running of a diagnosis on motor skills in the different levels of education. It has also served as an important tool     to the teachers of this discipline in the territory   on behalf of the subject Physical Education

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Basabe, M. P. (2016). A Proposal of methodological steps for the diagnosis of motor abilities in the Physical Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 11(3), 176–181. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/675
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Marilín Páez Basabe, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.

Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física; Departamento Educación Física y Recreación.

References

Alomá, G. (2013). La Educación Física en Cuba, un derecho de todos. EFDeportes.com, Revista Digital, 18 (187), Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd187/la-educacion-fisica-en-cuba-un-derecho-de-todos.htm

Bécquer, G., Blanco, J., de la Paz, P.L., López , M., Pascua, A., y Fernández, L. (2009). La educación física en el modelo actual de la Escuela cubana. La Habana: Sello editor Educación Cubana.

Blázquez, D. (1993). Orientaciones para la evaluación de la Educación Física en la enseñanza primaria. VVAA, Fundamentos de Educación Física para enseñanza primaria, 1067-1132.

Blázquez, D. (1997). Evaluar en Educación Física. Barcelona: Inde.

Cecchini, j. A. (1996). Concepto de educación física. En V. García hoz (Ed.), Personalización en la educación física (pp. 19-61). Madrid: rialp.

Cornejo, J. A., Man teiga, L.E., Blanco, J., Cornejo, J.J., y Campuzano , A. (2011). La educación física en la escuela Cubana contemporánea. La Habana: Sello editor Educación Cubana.

Devís, J. D., & Velert, C. P. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados (Vol. 103). Inde.

Díaz, J. (1994). El currículum de la educación física en la reforma educativa (Vol. 106). Barcelona: Inde.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Isla, S. D. (2006). La evaluación de los aprendizajes en Educación Física. "La tercera arista del triángulo educativo". EFDeportes.com, Revista digital. 11(102), Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd102/eval.htm

López, A. (2006). El proceso de enseñanza aprendizaje. En Educación Física. La Habana: Científico técnico.

López, A. (2013). La evaluación de la enseñanza y los aprendizajes en la educación física. Consideraciones en torno a un sistema de evaluación formativa. Revista Tándem: didáctica de la Educación Física, 43, 70-77.

Prieto, A. P. (2016). Los paradigmas de evaluación en Educación Física. MULTIárea. Revista de didáctica, (7), 110-130.

Sánchez, M. L. Z. (2002). La didáctica de la Educación Física. In Didáctica de la educación física para primaria. Pearson Educación.