Management systems oriented to projects: need for its implementation in sports academic institutions

Main Article Content

Maidelyn Díaz Pérez

Abstract

The literature refers to the need that all academic institutions have today to use information systems articulated with the different processes that the organization executes. The idea of using this type of system is to convert the available information into knowledge that represents a competitive advantage for the organization. However, despite being a strength for any organization both to manage their strategic information and to manage the information generated by research projects, they are still not widely used. The reality shows that the academic sports institutions of the country and mainly the faculties of physical culture lack a culture in the use of systems to manage different substantive tasks of the center, such as the activity of research projects. It is estimated that if they rely more on the optimal use of the information and knowledge they have at the group level, all their scientific production indicators will be significantly increased. From this scenario, this research aims to expose the main strengths of information and knowledge management systems, mainly those aimed at projects for the stimulation of their use and implementation in academic institutions associated with sports. To achieve this objective, the logical historical method, direct observation, the method of analysis and synthesis, etc. were used. And among the main results obtained in this research there  is the relevance of the use of information management systems and knowledge aimed at projects to contribute to the promotion and success of research activities generated by projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Pérez, M. (2017). Management systems oriented to projects: need for its implementation in sports academic institutions. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(3), 271–282. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/747
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Maidelyn Díaz Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca "

Graduada de Licenciatura en Información Científico Técnica y Bibliotecología (1996). Especialista en Gestión de la Información por la Universidad Libre de Bruselas (2003). Máster en Ciencias de la Información en la Universidad de la Habana (2005). Graduada del Programa Curricular de Doctorado en Documentación e Información Científica de la Universidad de Granada, España,  alcanzando el grado científico de Doctor en Ciencias (2010 con la calificación de sobresaliente CUM LAUDE “con lauros”. Trabaja en la Universidad de Pinar del Río dirigiendo el Grupo de Gestión de Información, Conocimiento y tecnologías (proGINTEC). Es Profesor Titular impartiendo asignaturas en diurno y en postgrado. Coordina y participa en varios proyectos de investigación nacionales e internacionales. Ha publicado más de cuarenta artículos científicos en revistas nacionales y extrajeras referadas en Bases de Datos Internacionales; así como ha participado en más de setenta eventos nacionales e internacionales. Tiene varios registros de productos informáticos, y ostenta más de una decena de Premios Provinciales de la Academia de Ciencias de Cuba. Y diferentes reconocimientos: Premio Universidad al trabajador más destacado integralmente, reconocimiento de la ASCUBI por ser la primera Doctora y Máster en Ciencias de la Información en la Provincia de Pinar del Río, Reconocimiento de la Universidad de la Habana por ser parte de los primeros 15 doctores en Ciencias de la Información del programa Cuba-España; seleccionada Educador Ejemplar en reiteradas ocasiones, recibió Premio Dolores Vizcaya Alonso en Segundo Grado y premio a la mayor Producción Científica de la UPR en el 2016 por su mérito científic

References

Arocas, R. L. (2006). Gestión Deportiva, investigación actual. Valencia: Promolibro.

Anguera, T. (2003). La metodología selectiva en la Psicología del Deporte. En A. Hernández Mendo (Coord.) Psicología del deporte, (2), 74-96.

Davenport, T. y Prusak, L. (1998). Working Knowledge.Harvard Business Scholl Press.Boston.

del Moral, A., Pazos, J., Rodríguez, E., Rodríguez-Patón, A. y Dorado, C. (2006).El trabajo en red como fuente de aprendizaje: posibilidades y límites para la creación de un conocimiento. Una visión crítica. Universidad Autónoma de Barcelona, España.

Hernández-Mendo, A. (2001). Un cuestionario para evaluar la calidad en programas de actividad física. Revista de Psicología del Deporte, 10,179-196.

Hernández-Mendo, A. yAnguera, M. T. (2001). Análisis psicosocial de los programas de actividad física: Evaluación de la temporalidad. Psicothema, 13(2), 263-270.

Jones, F., Brooks, D., y Mak, J. (2008). Examining Sport Management Programs in the United States. Sport Management Review, 11(1), 7791.

Morales-Sánchez, V., Hernández-Mendo, A. y Blanco, A. (2005). Evaluación de la calidad en los programas de actividad física. Psicothema, 17(2), 292-298.

Morales-Sánchez, V., Hernández-Mendo, A. y Blanco, A. (2009). Evaluación de la calidad en organizaciones deportivas: adaptación del modelo Servqual. Revista de Psicología del Deporte, 18(2),137-150.

Morales-Sánchez, V., Pérez-López, R., y Anguera, M. T. (2014). Tratamiento metodológico de la observación indirecta en la gestión de organizaciones deportivas. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 201-2017.

París Roche, F. (2011). Apuntes del Master Oficial Interuniversitario en Dirección Integrada de Proyectos. Universidad de Coruña y Universidad de Vigo, España.

Ponjuán, G. (1997). El desarrollo profesional en ciencias de la información y sus aportes al cambio. Ciencias de la Información, 28 (2): 127-132.

Ponjuán, G. (1998). Gestión de Información en las Organizaciones: principios, conceptos y aplicaciones. CERAPI, Chile.

Real Academia Española (1992): Diccionario de la lengua española, vigésima primera edición, Madrid, Espasa Calpe

Samaja, J. (1996). Epistemología y metodología. Editorial EUDEBA, Buenos Aires, Argentina.

Sancho, R. (1990) Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la tecnología. Revisión bibliográfica. Documentación Científica (3).

Sotolongo, G., Guzmán, M.V., García, I. y Sanz, E. (1998). Vigilancia y evaluación de la actividad científico-tecnológica. Reencuentros: 39-44.

Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. 2nd ed. Caracas: UNESCO.

Woodman, L. (1985). Information Management in Large Orgmzations.

En Cronin, B. Information Management: rom strategies to action. London.

Zeigler, E. (2006). Lecture Toward a Distinctive Sport Management Discipline. Journal of sport management. 20, 1-21.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.