Pedagogical Strategy for the ethic formation of the Weightlifting professor in Pinar del Río, Cuba

Main Article Content

Israel Rodriguez González
Rosa María Tabares Arevalo
Yolanda María León Morales
René Mesa Peña
Fidel Ortega Rodríguez

Abstract

This research is aimed at establishing a pedagogical strategy on behalf of the sport professors on Weightlifting at the province Pinar del Río to contribute to the ethic formation in his professional performance competitively and engaged to the Cuban social project. This project reflects weakness in this process, that´s why it is necessary the provision of theoretical and practical tools to tackle this insufficiency, this strategy is based on the components of the ethic formation in sport training; the ethic professionalism, the professional ethic and the ethic quality, taking into account the new demands of this sport worldwide and according to the Cuban sport context. It is structured by a pedagogical strategy composed of stages, based on the dialectical-materialist method. In this research it was carried out theoretical, empirical and mathematical-statistical methods to value the theoretical validity of this strategy. It was used the expert criteria (Delphy method), The practical feasibility was confirmed through a pre-experiment. The outcomes reflect that the strategy contributed to the improvement of the ethic formation in the weightlifting professor at the province Pinar del Río, showing its theoretical validity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodriguez González, I., Tabares Arevalo, R. M., León Morales, Y. M., Mesa Peña, R., & Ortega Rodríguez, F. (2018). Pedagogical Strategy for the ethic formation of the Weightlifting professor in Pinar del Río, Cuba. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(1), 63–73. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/756
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Israel Rodriguez González, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física.

Profesor auxiliar, master en teoría y metodología del entrenamiento deportivo, profesor de Cultura Física del departamento de Ciencias Aplicadas al deporte

Rosa María Tabares Arevalo, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Cultura Física.

Vice Decana de Investigación Informatización y Posgrado, Da. en Ciencias Pedagógicas, Profesora titular

Yolanda María León Morales, Escuela Provincial de Partido, Pinar del Río

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular

René Mesa Peña, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Cultura Física.

Profesor de Levantamiento de Pesas, Profesor auxiliar, Máster en Ciencias

Fidel Ortega Rodríguez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Facultad de Cultura Física.

Profesor de Levantamiento de Pesas, profesor Auxiliar, EPG

References

Arnold, P. J. (1991). Educación Física, movimiento y currículum. Madrid. Recuperado a partir de http://www.edmorata.es/libros/educacion-fisica-movimiento-y-curriculu

Barcelán, J. (2016). Estrategia para el desarrollo del levantamiento de pesas femenino en Cuba (Tesis doctoral). UCCFD, La Habana. Cuba.

CAGIGAL, J. M. (1975). El Deporte en la Sociedad Actual. España: Editorial Prensa Española. Recuperado a partir de https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjk86ui5_PYAhXug-AKHZj9AeMQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fvillaeducacion.mx%2Fdescargar.php%3Fidtema%3D1289%26data%3D5ad9c3_el-deporte-en-la-sociedad-actual.pdf&usg=AOvVaw2VOfqrTeAiEcNpfd-8nL36

Gutiérrez, M. (1996). ¿Por qué no utilizar la actividad física y el deporte como transmisor de valores sociales y personales? Rev. Española de Educación Física y Deportes, 3 (1), 40.

Harre, Dietrich. (1987). Teoría del entrenamiento deportivo (4a edición). Buenos Aires, Argentina. Recuperado a partir de https://www.iberlibro.com/TEOR%C3%8DA-ENTRENAMIENTO-DEPORTIVO-HARRE-Dietrich-Stadium/12553006775/bd

Lev Pavlovich, M. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo. Barcelona: PAIDOTRIBO.

López, A., & González, V. (2001). Niveles de satisfacción por la clase de Educación Física. Revista Educación física y deporte. Revista Educación física y deporte, 6(32). Recuperado a partir de http://www.efdeportes.com/

M. Y., L. (2001). Propuesta de una estrategia para la formación de valores profesionales de los estudiantes del 1er. año de la Licenciatura de Cultura Física en la FCF Nancy Uranga Romagoza” (Tesis de Maestría). Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Pinar del Río.

Platonov, V. N. (2003). El desarrollo de la fuerza - velocidad. La preparación física. Barcelona: PAIDOTRIBO.

Roba, B. C. (2014). Concepción pedagógica del proceso de educación en valores morales en el profesional de Cultura Física en formación. Estrategia para su implementación en la facultad “Nancy Uranga Romagoza”. Pinar del Río: Deporte: IX Conferencia Científica Internacional FCF “Nancy Uranga Romagoza.

Ruiz, A. (2006). La investigación educativa. En Materiales de la Maestría de Amplio Acceso del IPLAC. La Habana, Cuba.

Verjoshanski, I. V. (1988). Fundamentación experimental de los medios de preparación fuerza-rápida relacionado con las particularidades biomecánicas del ejercicio físico. Resumen de tesis de candidatura (Tesis de candidatura). Moscú.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2