Reference material to develop the teaching-learning process of the subject Basic Gymnastics

Main Article Content

Marlen Echevarría Pérez
Zaily Armenteros Vázquez
María Antonia Afre Socorro Antonia Afre Socorro
Yolainy Govea Díaz

Abstract

Raising the quality of the teaching-learning process is one of the greatest efforts of a teacher. To this end, all the efforts made must be based on the scientific-methodological updating of the contents taught. The students of the 1st year of the Physical Culture career of the Faculty "Nancy Uranga Romagoza" do not have enough and updated bibliography for the subject Basic Gymnastics and specifically on warming up. This is one of the topics that are taught and is considered among the most important for its functions within a class of any of the manifestations of Physical Culture. Given this expressed situation, it was proposed as an objective in this study, to elaborate a reference material that facilitates the theoretical-methodological knowledge on the warming-up, in which the aspects that are more difficult in their understanding are reflected. Theoretical and empirical methods were used to facilitate the research process. This study was carried out with the four teachers of the specialty of Basic Gymnastics and the 33 students of the Regular Day Course. The material provided facilitates the acquisition of knowledge about warm-up by providing the student with fundamental aspects to take into account for teaching in Physical Education classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Echevarría Pérez, M., Armenteros Vázquez, Z., Afre Socorro, M. A. A. S. A., & Govea Díaz, Y. (2019). Reference material to develop the teaching-learning process of the subject Basic Gymnastics. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(3), 491–508. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/851
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Marlen Echevarría Pérez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza", Cuba

Licenciada en Cultura Física, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Profesora Auxiliar

Zaily Armenteros Vázquez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza", Cuba

Licenciada en Cultura Física, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Profesora Auxiliar y Jefa del departamento Didáctica de la Educación Física y la Recreación

María Antonia Afre Socorro Antonia Afre Socorro, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Licenciada en Cultura Física, Máster en Didáctica de la Educación Física Contemporánea, Profesora Auxiliar y principal de año académico

References

Feito, J. M. P., Vivas, A. I. N., & López, D. D. (2019). Sesiones de Educación Física: 12 y 13 años (Vol. 7). Editorial Pila Teleña. Recuperado de https://pilatelena.com/producto/educacion-fisica-sesiones-1-primer-ciclo-eso/

Galera, A. D. (2018). Orientaciones didácticas sobre el calentamiento previo a la actividad física. Facultad de Ciencias de la Educación. p 5 Recuperado https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2014/187663/Calentamiento_OrDid_DDD_2_.pdf

Hartz, C. S., Ferreira, C. R., & Moreno, M. A. (2018). Efectos de la Aplicación de un Protocolo de Calentamiento Muscular Inspiratorio en el Rendimiento Físico de Jugadores de Handball-Ciencias del Ejercicio. Publice. Recuperado de https://g-se.com/efectos-de-la-aplicacion-de-un-protocolo-de-calentamiento-muscular-inspiratorio-en-el-rendimiento-fisico-de-jugadores-de-handball-2394-sa-K5ae096ecc5316

Sánchez, J. S., González, M. C., & Rodríguez, C. P. (2016). El calentamiento en deportes de equipo: revisión y nuevas perspectivas. Papeles salmantinos de educación, (20), 13-33. ISSN 1578-7265, Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228586

Mayea, A. L. (2013). Estrategia de superación para la preparación metodológica de profesores de Educación Física de la enseñanza primaria sobre el calentamiento. EF Deportes, 18(187). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd187/estrategia-de-superacion-sobre-el-calentamiento.htm

Menéndez Gutiérrez, S., Calderón Jorrín, C. Y., Mejías Villavicencio, G., & Valdés Andrés, Y. (Eds.). (2009). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. Editorial Deportes. Recuperado de http://catalogo.bnjm.cu/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=106418

Mirabal, N., & Menéndez Núñez, A. (2011). Teoría y Metodología de la educación física en la EPEF. Editorial Deportes ISBN: 978-959-203-111-1, Recuperado de http://www.libreroonline.com/cuba/libros/10893/norma-mirabal/teoria-y -metodologia-de-la-educacion-fisica-en-la-epef.html

Pardeiro, M., & Yanci, J. (2016). Efectos del calentamiento en el rendimiento físico y en la percepción psicológica en jugadores semi profesionales de fútbol. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(48), 104-116-116. Recuperado de https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/1091

Piloto González, A. S., & Fuente La O, M. (2015). Baterías para la ejecución del calentamiento de mando directo de influencia combinada. 20 (211). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd211/ejecucion-del-calentamiento-de-mando-directo.htm

Pérez-López, A., & Cerrato, D. V (2013). Bases fisiológicas del calentamiento en voleibol: propuesta práctica. Cultura, Ciencia y Deporte, 8 (22), 31-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163026245004

Sailema Torres, A. A., Villagómez Zambrano, Carlos Patricio (2018) El calentamiento y su incidencia en las clases de Educación Física. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación.Maestría en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo. Publicado en: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27396

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>