Reference material to develop the teaching-learning process of the subject Basic Gymnastics
Main Article Content
Abstract
Raising the quality of the teaching-learning process is one of the greatest efforts of a teacher. To this end, all the efforts made must be based on the scientific-methodological updating of the contents taught. The students of the 1st year of the Physical Culture career of the Faculty "Nancy Uranga Romagoza" do not have enough and updated bibliography for the subject Basic Gymnastics and specifically on warming up. This is one of the topics that are taught and is considered among the most important for its functions within a class of any of the manifestations of Physical Culture. Given this expressed situation, it was proposed as an objective in this study, to elaborate a reference material that facilitates the theoretical-methodological knowledge on the warming-up, in which the aspects that are more difficult in their understanding are reflected. Theoretical and empirical methods were used to facilitate the research process. This study was carried out with the four teachers of the specialty of Basic Gymnastics and the 33 students of the Regular Day Course. The material provided facilitates the acquisition of knowledge about warm-up by providing the student with fundamental aspects to take into account for teaching in Physical Education classes.
Downloads
Article Details
References
Feito, J. M. P., Vivas, A. I. N., & López, D. D. (2019). Sesiones de Educación Física: 12 y 13 años (Vol. 7). Editorial Pila Teleña. Recuperado de https://pilatelena.com/producto/educacion-fisica-sesiones-1-primer-ciclo-eso/
Galera, A. D. (2018). Orientaciones didácticas sobre el calentamiento previo a la actividad física. Facultad de Ciencias de la Educación. p 5 Recuperado https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2014/187663/Calentamiento_OrDid_DDD_2_.pdf
Hartz, C. S., Ferreira, C. R., & Moreno, M. A. (2018). Efectos de la Aplicación de un Protocolo de Calentamiento Muscular Inspiratorio en el Rendimiento Físico de Jugadores de Handball-Ciencias del Ejercicio. Publice. Recuperado de https://g-se.com/efectos-de-la-aplicacion-de-un-protocolo-de-calentamiento-muscular-inspiratorio-en-el-rendimiento-fisico-de-jugadores-de-handball-2394-sa-K5ae096ecc5316
Sánchez, J. S., González, M. C., & Rodríguez, C. P. (2016). El calentamiento en deportes de equipo: revisión y nuevas perspectivas. Papeles salmantinos de educación, (20), 13-33. ISSN 1578-7265, Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6228586
Mayea, A. L. (2013). Estrategia de superación para la preparación metodológica de profesores de Educación Física de la enseñanza primaria sobre el calentamiento. EF Deportes, 18(187). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd187/estrategia-de-superacion-sobre-el-calentamiento.htm
Menéndez Gutiérrez, S., Calderón Jorrín, C. Y., Mejías Villavicencio, G., & Valdés Andrés, Y. (Eds.). (2009). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física. Editorial Deportes. Recuperado de http://catalogo.bnjm.cu/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=106418
Mirabal, N., & Menéndez Núñez, A. (2011). Teoría y Metodología de la educación física en la EPEF. Editorial Deportes ISBN: 978-959-203-111-1, Recuperado de http://www.libreroonline.com/cuba/libros/10893/norma-mirabal/teoria-y -metodologia-de-la-educacion-fisica-en-la-epef.html
Pardeiro, M., & Yanci, J. (2016). Efectos del calentamiento en el rendimiento físico y en la percepción psicológica en jugadores semi profesionales de fútbol. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 13(48), 104-116-116. Recuperado de https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/1091
Piloto González, A. S., & Fuente La O, M. (2015). Baterías para la ejecución del calentamiento de mando directo de influencia combinada. 20 (211). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd211/ejecucion-del-calentamiento-de-mando-directo.htm
Pérez-López, A., & Cerrato, D. V (2013). Bases fisiológicas del calentamiento en voleibol: propuesta práctica. Cultura, Ciencia y Deporte, 8 (22), 31-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163026245004
Sailema Torres, A. A., Villagómez Zambrano, Carlos Patricio (2018) El calentamiento y su incidencia en las clases de Educación Física. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación.Maestría en Cultura Física y Entrenamiento Deportivo. Publicado en: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27396