Reasons and habits that affect the practice of physical activity in high school students

Main Article Content

Eddy Jacobb Tolano Fierros

Abstract

The practice of physical activity presumes numerous benefits by virtue of the way in which it is carried out, in addition to the purposes that are desired to achieve, based on the objectives to know and analyze, the reasons and habits with respect to the practice of physical activity in third grade students of a school in Obregon City, Sonora Mexico. The design of this research is mixed. A convenience sampling was used, which was conformed by 96 students of the third grade of high school; all of them with 14 years of age. The questionnaire "Yesterday Activity Cheklist" was used, adapted for young people from 10 to 16 years old, as well as documentary review and observation. Among the results obtained, the frequency with which girls perform physical activity is lower when compared to boys, which is low in both cases. The determining reason why they practice physical activity is because they like it and have fun, and an alarming fact is that part of the population does not practice physical activity due to lack of time and the greater percentage predominates in boys. Based on all these results, the aim is for teachers and parents to promote physical activity with their students and children in order to improve their quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tolano Fierros, E. J. (2020). Reasons and habits that affect the practice of physical activity in high school students. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(2), 174–183. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/857
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Eddy Jacobb Tolano Fierros, Instituto Tecnológico de Sonora

Profesor Investigador de Tiempo Completo Titular A del Instituto Tecnológico de Sonora. Adscrito al Departamento Sociocultral en la Licenciatura en Ciencias del Ejercicio Físico.

References

Armenta, F. (2015). La motivación y adhesión hacia la actividad física y el deporte. Recuperado de https://repositorioinstitucional.ceu.es/bitstream/10637/6802/1/farmenta_ea7.pdf

Arufe, V., Chacón, R., Zurita, F., Lara, A., y Castro, D. (2017). Influencia del tipo de centro en la práctica deportiva y las actividades de tiempo libre de escolares. Revista electrónica educare, 21(1), 1-19. Recuperado de https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v21n1/1409-4258-ree-21-01-00105.pdf

Barrigón, S. (2017). Contextualización del tiempo libre infantil y juvenil en el entorno social. Recuperado de https://www.paraninfo.es//catalogo/9788428339605uf1947---contextualizacion-del-tiempo-libre-infantil-y-juvenil-en-el-entorno-social

González, G., Zurita, F., y Martínez, A. (2017). Panorama motivacional y de actividad física en estudiantes: Una revisión sistemática. Revista Education, Sport, Health and Physical Activity, 1(1), 41-58. Recuperado de https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/48961/ESHPA17-005-Gonzalez-Valero-G-Motivacional-AF-Estudiantes.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2004). Metodología de la Investigación. Recuperado de www.academia.edu/download/38911499/Sampieri.pdf

Hernández-Rincón, E. H., Arias-Villate, S. C., Gómez-López, M. T., León-Pachón, L. E., Martínez-Ceballos, M. A., Chaar-Hernández, A. J., & Severiche-Bueno, D. (2018). Actividad física en preescolares desde atención primaria orientada a la comunidad, en un municipio de Colombia. Revista Cubana de Pediatría, 90(2), 201-212. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0034-75312018000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Iturricastillo, A., y Yanci, J. (2016). El nivel del disfrute con la actividad física en adolescentes: educación física vs actividad física extraescolar. EmásF: revista digital de educación física, 7(39), 30-47. Recuperado de file:///C:/Users/eddy.tolano/Downloads/Dialnet-ElNivelDelDisfruteConLaActividadFisicaEnAdolescent-5370983.pdf

Matarma, T., Tammelin, T., Kulmala, J., Koski, P., Hurme, S., & Lagström, H. (2017). Factors associated with objectively measured physical activity and sedentary time of 5–6-year-old children in the STEPS Study. Early Child Development and Care, 187(12), 1863-1873. https://doi.org/10.1080/03004430.2016.1193016

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pérez, D., Párraga, J., Villas, M., y Lozan, E. (2017). Hábitos de práctica de actividad física en alumnos de tercer ciclo de educación primaria. Revista EmásF, Revista Digital de Educación Física. Año 8. No. 45.

Pérez, I., Tercedor, P., y Delgado, M. (2015). Efecto de los programas escolares de promoción de actividad física y alimentación en adolescentes españoles: revisión sistemática. Revista Nutrición Hospitalaria, 32(2), 534-544. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v32n2/09revision06.pdf

Ramos, P., Jiménez, A., Rivera, F., y Morenos, C. (2016). Evolución de la práctica de la actividad física en los adolescentes españoles. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(62), 335-353. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/542/54246044010.pdf

Sallis, J. F., Condon, S. A., Goggin, K. J., Roby, J. J., Kolody, B., & Alcaraz, J. E. (1993). The development of self-administered physical activity surveys for 4th grade students. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64(1), 25-31. https://doi.org/10.1080/02701367.1993.10608775

Tercedor, P., & López Hernández, B. (1999). Validación de un cuestionario de Actividad Física habitual. APUNTS, 58. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/277095034_Validacion_de_un_cuestionario_de_Actividad_Fisica_habitual

Tercedor Sánchez, P. (1998). Estudio sobre la relación entre actividad física habitual y condición física-salud en una población escolar de diez años de edad (Doctoral, Universidad de Granada). Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/28540

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.