Didactic Strategy of the process of psychopedagogical orientation in the Basic Spanish subject for students of Physical Culture

Main Article Content

Anabel Vizcaino Muñoz
Mayra Ordaz Hernández
Isis Martínez Pérez

Abstract

The work presented shows results of a study carried out on the process of psychopedagogical orientation in the basic Spanish Subject received by students of the Degree in Physical Culture, from the Nancy Uranga faculty of the University of Pinar del Río. The methods were used for the historical study of how psychopedagogical guidance has been approached in the context of the Physical Culture field, in addition to surveys, interviews, observation and analysis of documents that allowed to diagnose the current situation of the process at the University of Pinar del Río It was found that teachers of the subject do not conceive the psychopedagogical orientation as part of the teaching work, besides, the students of the degree show little interest toward the subject, and are unaware of the use of study techniques that contribute to the self-management of learning. It was possible to design a didactic strategy based on the resizing of the didactic components, the redesign of the subject program, the design of a training course for the teachers of the subject and the preparation of a manual of study techniques for the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vizcaino Muñoz, A., Ordaz Hernández, M., & Martínez Pérez, I. (2020). Didactic Strategy of the process of psychopedagogical orientation in the Basic Spanish subject for students of Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(2), 342–359. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/894
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Anabel Vizcaino Muñoz, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Estudios Socioculturales. Máster en Ciencias de la Educación

 

Mayra Ordaz Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del CECES

Isis Martínez Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Máster en Desarrollo Social. Profesora Asistente del departamento de Español-Literatura.

References

Alcántara, M. (2010). Importancia de las técnicas de estudios para el alumnado. Revista digital Innovación y experiencias educativas. ISSN 1988-6047 Disponible en: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_36/MARIA_DOLORES_ALCANTARA_TRAPERO_01.pdf

Arias, G. (2003). La orientación psicológica. En R Castellanos . (Comp.) Psicología. Selección de textos. (pp. 205-235) La Habana: Félix Varela. Dsiponible en: https://isbn.cloud/9789592584631/psicologia-seleccion-de-textos/

Alzina, R. B. (2008). Orientación psicopedagógica: Áreas y funciones. Funciones del Departamento de Orientación, 2008, ISBN 978-84-369-4647-5, págs. 11-37, 11-37. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2906378

Domínguez Allende, T., González Rodríguez, A., & Hernández Méndez, M. (2017). LAS ESTRATEGIAS CURRICULARES EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL DE LOS ESTUDIANTES DE LA CARRERA DE CULTURA FÍSICA. Revista Pertinencia Académica. ISSN 2588-1019, (5), 45-54. Recuperado de: http://revista-academica.utb.edu.ec/index.php/pertacade/article/view/69

Garbizo, N.; Ordaz, M.; Santana, M. (2014) El trabajo Educativo y el Proyecto de Vida Profesional del estudiante universitario. Una relación necesaria en la Educación Superior. Mendive. Revista de Educación, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 365-371, ISSN 1815-7696. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/712

Garbizo Flores, N., & Ordaz Hernández, M. (2016). Edad juvenil y proyectos de vida profesionales. Realidades y perspectivas desde la labor educativa en la universidad actual. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de: https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/2810

Lazo, Y.; Márquez, JL.; Ordaz, M. (2019) La gestión del trabajo educativo en las instituciones universitarias: fundamentos teórico-metodológicos. Mendive. Revista de Educación, [S.l.], v. 17, n. 3, p. 454-465, ISSN 1815-7696. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1625

Martínez Bravo, A. D. (2016). Una estrategia didáctica para el proceso de enseñanza de la construcción de textos escritos del estilo funcional profesional en la carrera Cultura Física (Doctoral disertación, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General). Disponible en: http://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/2405

Martínez Bravo, A., Martínez Pérez, I., Valladares Fuente, F., & López Pérez, E. (2017). Estrategia didáctica para favorecer la enseñanza de la construcción de textos escritos en Cultura Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(3), 212-226. Recuperado de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/731

Ordaz, M. (2011). Concepción psicopedagógica del proceso de orientación: Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. Pinar del Río, Pinar del Río, Cuba. Disponible en: http://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/423

Ordaz, M. y Márquez, J.L. (2014). El profesor universitario como orientador psicopedagógico. Propuesta para su capacitación en la Universidad de Pinar del Río. Rev. Congreso Universidad. III (2) 1-13. La Habana: Félix Varela. Disponible en: http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/download/583/545/ .

Ordaz, M., y Márquez, L. (2018). Tutoría entre iguales: experiencia de orientación psicopedagógica en el ingreso a la Universidad de Pinar del Río. Revista Congreso Universidad, 70-86. Disponible en: http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/984

Pérez Macías, M. Y., Hernández Morales, L. L., & Mainegra Rodríguez, M. O. (2017). La gestión del Colectivo de Año para la formación integral del profesional de Cultura Física. Revista Conrado, 12(56). Recuperado de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/404

Ramos, I., Hernández, D. & Pacheco, D. (2018). Proceso de orientación psicopedagógica sobre diversidad sexual en los estudiantes universitarios. Propuesta teórica para su implementación en los contextos de la Educación Superior Cubana. Revista Conrado, 14(61), 58-64. Recuperado de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/620

Rodríguez Artiles, L., & de Armas Alfonso, B. (2017). La ejercitación ortográfica en la Cultura Física. Ciencia Y Actividad Física, 2(1), 44-55. Recuperado de: http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/47

Valle, A. D. (2007). Metamodelos de la investigación pedagógica. Libro en soporte digital. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Ministerio de Educación. Ciudad de la Habana. Cuba.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.