The process of school sports initiation in volleyball: a look of renovation for its learning
Main Article Content
Abstract
The process of school sports initiation in volleyball is a current issue in the field of scientific-educational research, which analyzed in relation to the context and the time in which it takes place, needs to enrich its contents from new pedagogical perspectives. The objective of this work is to characterize the process of school sports initiation of volleyball in the "Ormani Arenado LLonch" EIDE in Pinar del Río. To achieve this goal, methods of the theoretical level (historical-logical, inductive-deductive, modeling, analytical-synthetic) and of the empirical level (documentary review, observation, surveys, interviews) were used to delimit the essences of the object and to scientifically organize the obtaining of the research results. Among the results, there is the systematization carried out that allowed to determine tendencies in the development of the object, to define it and to establish three dimensions for its study (cognitive-procedural, management of the methodological work and axiological) with its respective definitions, to specify strengths and weaknesses that characterize it in the sport institution of reference, as well as the integration of results of the diagnosis in the establishment of its regularities. It is stated that the dimensions of the analyzed variable, in its current state, present affected aspects, understood as challenges that deserve to be treated by the High Performance Methodological Department.
Downloads
Article Details
References
Amenabar, B. y Arruza, J. A. (2002). Aspectos teóricos de la iniciación deportiva. En Arruza, J. A., Escartí, A., Brustad, R., Ruiz, L. M., Cecchini, J. A., Amenazar, B. Arribas, S., Vizcarra, M. T. y Azurza, A. Nuevas perspectivas acerca del deporte educativo. Bilbao: Universidad del País Vasco, 93-110. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1121925
Blázquez Sánchez, D. (1995). A modo de introducción. En: Blázquez Sánchez, D. La Iniciación deportiva y el deporte escolar. Editorial: Inde, Barcelona. 1ra edición. Recuperado de http:/books.google.co..cu/books/about/La iniciaci%C3B3n_deportiva_y_el_deporte_es.html?id?=nAMS1by01ks&redir_esc=y.
García, C. C., Torrejón, C. V., Viera, E. C., & Fuentes-Guerra, F. J. G. (2010). La Formación multideportiva de los jóvenes que se inician en el deporte. Wanceulen: Educación Física Digital, 7, 8-8. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3609436
Díaz Gómez AC, Rivero Pérez HR. (2012). La medición de las variables en la investigación y su relación con el sistema numérico. Revista Varela. Volumen 1. No. 33. Recuperado de: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv3305.pdf
Fiedler Marianne; Scheidereit Dieter; Baacke Horst; Schreiter Klaus (1979). Voleibol. Editorial Pueblo y Educación. La Habana Cuba.
Fuentes-Guerra, F. (2001). La enseñanza del deporte durante la fase de iniciación deportiva. EFDeportes.com, Revista Digital. Año 6. Nº 31. Febrero. Buenos Aires. http://www.efdeportes.com/efd31/id.htm
Hernández Moreno J., Castro Núñez U., Cruz Cabrera H., et al. (1995). "La iniciación deportiva desde la axiología motriz". Disponible en: http://www.cult.gva.es/dgd/form_amb_deportivo/dxtes%20equipo/hernandez%20moreno.pdf
Hernández Moreno, J. (1988) Baloncesto: Iniciación y entrenamiento. Paidotribo. Editorial: Inde, Barcelona. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=197771
Mitchell, S. A., Oslin, J. L. y Griffin, L. L. (2003). Sport Foundations for Elementary Physical Education. A Tactical Games Approach. Champaign, Il: Human Kinetics. Recuperado de: http://capitadiscovery.co.uk/mic/items/151459?query=subject%3A(Sports+for+children+Study+and+teaching)&resultsUri=items%3Fquery%3Dsubject%253A%252
Sports%2Bfor%2Bchildren%2BStudy%2Band%2Bteaching%2529%26offset%3D0
Navelo Cabello R de M. (2004). El joven voleibolista. Editorial José Martí. Ciudad de la Habana. Cuba. Recuperado de: https://books.google.com.cu/books/about/El_Joven_voleibolista.html?id=dpRptAEACAAJ&redir_esc=y
Ponce Ibáñez, F. (2007). Modelos de intervención didáctica en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los deportes. EFDeportes.com, Revista Digital. Año 12. Nº 112. Septiembre. Buenos Aires. http://www.efdeportes.com/efd112/modelos-de-intervencion-didactica-en-el -proceso-de-ensenanza-aprendizaje-de-los-deportes.htm
Romero Esquivel RJ, Becali Garrido AE. (2014). Metodología del entrenamiento deportivo. La escuela cubana. Editorial Deportes. INDER, P. (13-23). La Habana, Cuba.
Romero Granados, S. (2000). Reflexiones conceptuales de iniciación deportiva escolar y estudio de dos enfoques metodológicos. Conferencia. I Congreso Nacional de Deportes en edad escolar. Dos Hermanas, Sevilla. ISBN: 84-95591-00-6. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32469
Romero Granados, S. (2006). El deporte escolar: sentido y alcance en la actualidad. Aulas de verano. Universidad de Sevilla. Departamento de Educación Física y Deporte. Madrid, España. ISBN: 84-369-4173-X, P. (131-156). Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/32461
Sánchez, B. T., Márquez, S., & Martín, C. L. (2001). Elementos a analizar en elproceso de iniciación deportiva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 1, 9-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2283333
Tabernero Sánchez B, Márquez Rosa S, Llanos Martin C, et al. (2001). Elementos a analizar en el proceso de iniciación deportiva. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación 2002, nº 1, pp. 9-15. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2283333
Valenzuela, A. V. (2005). Análisis de los cambios producidos en la metodología de la iniciación deportiva. Apunts: Educación física y deportes, 79, 59-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1310467