Methodological actions for the educational inclusion of students with intellectual disabilities through para-karate/Acciones metodológicas para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual mediante el parakarate

Main Article Content

Luís Alberto Pérez Rodríguez
Leidys Escalante Candeaux
Annia Gómez Valdés

Abstract

This research responds to the needs of the National Institute of Sport Physical education and Recreation staff (Inder in Spanish), it is aimed at the process of educational inclusion from the context of sport for all, in students with intellectual disabilities, in the Guanabo sports complex, Habana del Este municipality. The objective is to establish methodological actions as a work tool for Karate-do specialists, who are responsible for the educational physical care of this population. From a materialist dialectical approach to the interpretation of phenomena, the main methods and techniques used were: interview, survey, scientific observation and statistics, which allowed revealing the causal relationships between the object and the declared field of action. It was found that the system of preparation of the professionals of this activity for the teaching and care of students with intellectual disabilities within the Karate-do class is limited, due to inadequacies in the methodological indications that require such attention, which prevents them from an inclusive process occurs. The methodological actions would benefit the professionals who assist these students, as they are applied with systematicity, allowing inclusion, diversity in participation and learning of the practices of the student; it also reduces exclusion within the training process as required by society in all its spheres of performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Rodríguez, L. A., Escalante Candeaux, L., & Gómez Valdés, A. (2021). Methodological actions for the educational inclusion of students with intellectual disabilities through para-karate/Acciones metodológicas para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual mediante el parakarate. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 4–16. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/958
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Luís Alberto Pérez Rodríguez, University of the Sciences of Physical Culture "Manuel Fajardo"

Máster en Actividad Física Comunitaria, Profesor instructor de Teoría y Metodología del entrenamiento deportivo

Leidys Escalante Candeaux, University of the Sciences of Physical Culture "Manuel Fajardo"

Doctora en Ciencias de la Cultura Física, Vicedecana de Formación de la UCCFD "Manuel Fajardo"

References

Aldana, G. A. B., & Tamayo, F. F. (2020). La atención a la diversidad de estudiantes desde la sistematización del contenido matemático. (Original). Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma, 16(1), 560-570. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414352

Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre educación inclusiva. En “La educación inclusiva: El camino hacia el futuro”. Una breve mirada a los temas de educación inclusiva: Aportes a las discusiones de los talleres. 32. Ginebra, 11 de agosto: ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf

Castillo-Briceño, C. (2015). Posicionando la educación inclusiva: Una forma diferente de mirar el horizonte educativo. Revista Educación, 123-152. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19902

Díaz, E. (2018). Libro blanco del deporte de personas con discapacidad en España (1a ed.). CERMI. Recuperado de https://www.dykinson.com/libros/libro-blanco-del-deporte-de-personas-con-discapacidad-en-espana/9788416668694/

Franco Serrano, E. (2009). Génesis del karate (I). Revista Digital - Buenos Aires, 14(133). Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd133/genesis-del-karate.htm

Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. de la C., Gómez Ledesma, Y., Gómez Valdés, A., Planes Rivera, D. de la C., & Gómez Ledesma, Y. (2019). Acciones metodológicas para contribuir al proceso de Educación Física Inclusiva: Una aproximación al tema. Mendive. Revista de Educación, 17(1), 84-96. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000100084&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ocete Calvo, C. (2016). «Deporte inclusivo en la escuela»: Diseño y análisis de un programa de intervencion para promover la inclusión del alumnado con discapacidad en Educación Física (Phd, Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF)(UPM)). Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte (INEF)(UPM). Recuperado de http://oa.upm.es/39683/

Organización de Naciones Unidas (ONU). (2016). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad intelectual. ONU. Recuperado de https://www.ohchr.org/documents/publications/advocacytool_sp.pdf

Organización Mundial de Salud. (OMS). (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales.

Overton, H., Wrench, A., & Garrett, R. (2017). Pedagogies for inclusion of junior primary students with disabilities in PE. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(4), 414-426. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1176134

Palacio, D. M., Anoceto, O. R., & Padrón, Á. G. (2020). Talleres de preparación teórica-metodológica para la adaptación de las tareas motrices de escolares con limitaciones físico-motoras. Mundo FESC, 10(1), 134-144. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7490169

Portel, G. L., & Towell, D. (2017). Promoviendo la educación inclusiva. Inclusive Education Canadá y Centre for Inclusive Futures del Reino Unido. Recuperado de https://static1.squarespace.com/static/5980c988f14aa1e9bb9e2b19/t/599b2e4e6f4ca3a5ecbe6156/1503342160878

/Porter+Towell+-+Promoviendo+la+Educacion+inclusiva+-+Online+-+FINAL.pdf

Puente, J. L. B. de la. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0909120013A

Reynés, A. D. (2019). Orígenes y evolución del Para-Karate. Departamento Para Karate RFEK Entrenador Nacional De Karate. Recuperado de http://www.rfek.es/images/2019/HISTORIA%20PARAKARATE%20RFEK.pdf

Verdugo Alonso, M. Á., & American Association on Intellectual and Developmental Disabilities. (2011). Discapacidad intelectual: Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza. Recuperado de https://www.worldcat.org/title/discapacidad-intelectual-definicion-clasificacion-y-sistemas-de-apoyo/oclc/751665847

Verdugo, M. Á., & Schalock, R. L. (2010). Últimos avances en el enfoque y concepción de las personas con discapacidad intelectual. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 41(4), 7-21. Recuperado de https://sid.usal.es/articulos/discapacidad/18861/8-2-6/ultimos-avances-en-el-enfoque-y-concepcion-de-las-personas-con-discapacidad-intelectual.aspx

Wickman, K., Nordlund, M., & Holm, C. (2018). The relationship between physical activity and self-efficacy in children with disabilities. Sport in Society, 21(1), 50-63. https://doi.org/10.1080/17430437.2016.1225925

Most read articles by the same author(s)