Bodybuilding training and formation activities project: a service-learning experience/Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: una experiencia aprendizaje-servicio

Main Article Content

Edison Santiago Guerrero González
Tyrone Macías Vera
Richar Jacobo Posso Pacheco
Mishel Saa Cedillo
Ricardo Patricio Játiva Burbano

Abstract

Universities as a space for human formation are called to provide social service to the communities through linkage projects, in which their subjects are articulated through the service learning methodology, which will involve students in the real context and social service with their academic work. The objective of this study was to evaluate the application of the contents of the subject Dual Chair through the service learning methodology, in the project of linkage with society called Grouping of training and formation activities in bodybuilding of the Faculty of Physical Culture of the Central University of Ecuador and the results of the perception of the beneficiaries in the components of physical space and resources, activities, and degree of satisfaction of the project. The study was hermeneutic and documentary. Two techniques were applied: documentary analysis, a stakeholder matrix instrument, and a survey with a bank of 11 questions with a rating scale, applied to 168 beneficiaries of the project based on three components: physical space, resources, activities and degree of satisfaction. It can be said that it has been possible to consolidate the learning of the students in each of the activities developed in the project, in addition the evaluation process has been very well accepted by the beneficiaries, highlighting the value of the service learning methodology in the formation of the students and their link to social service.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guerrero González, E. S., Macías Vera, T., Posso Pacheco, R. J., Saa Cedillo, M., & Játiva Burbano, R. P. (2021). Bodybuilding training and formation activities project: a service-learning experience/Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: una experiencia aprendizaje-servicio. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 616–628. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1123
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Edison Santiago Guerrero González, Central University of Ecuador

Magister en Psicologia Deportiva

Tyrone Macías Vera, Central University of Ecuador

Magister en Cultura Física y Deportología

Richar Jacobo Posso Pacheco, Central University of Ecuador

Ph.D en Proyectos

Mishel Saa Cedillo, Educational Unit of Civil Aviation

Licenciada en Cultura Física Mención Docencia en Cultura Física

Ricardo Patricio Játiva Burbano, Educational Unit of Civil Aviation

Licenciado en Ciencias de la Educación mensión Educación Física

References

Aguirre, G., & Moreno Toledano, L. (2013). La Vinculación, objetivo fundamental para las instituciones de Educación Superior. Actas de Diseño Nº 15. Diseño en Palermo. VIII Encuentro Latinoamericano de Diseño. Buenos Aires. https://doi.org/https://doi.org/10.18682/add.vi15

Brito-Gaona, L. Quezada-Abad, C. & Gordillo-Quizhpe, I. (2018). La universidad y la vinculación con la sociedad. Una condición impostergable. 86.3.32.121/bitstream/48000/12492/1/LaUniversidad-y-LaVinculacionConLaSociedad.pdf

Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario (2016). Cómo desarrollar proyectos de aprendizaje y servicio solidario en la educación inicial y primaria. Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario. https://www.clayss.org/

Consejo de Educación Superior. (2015). Reglamento de Régimen Académico. Gaceta oficial ecuatoriana. http://www.ces.gob.ec/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=12&Itemid=496:CES

Asamblea Nacional del Ecuador. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: Asamblea Nacional del Ecuador. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf

Posso, R., Barba L. y Otáñez, N. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista Educare Segunda Nueva Etapa 2.0. 24(1), 117-133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229

Puig, J. M. 2014. En busca de otra forma de vida. Revista digital de la Asociación Convives, 7, 32-37. Madrid. https://online.ucv.es/resolucion/files/convives7_septiembre_2014.pdf

Rodríguez-Torres, Á. F., Posso-Pacheco, R. J., De la Cueva-Constante, R. R. y Barba-Miranda, L. C.(2018). Herramientas metodológicas para el desarrollo de habilidades investigativas en los estudiantes. Una praxis necesaria. Olimpia: Publicación científica de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 15(50), 119-132. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/93/118

Simbaña, H. (2015). La vinculación con la sociedad ¡Entre el ser y el deber ser! Rupturas. Revista de investigación, análisis y opinión. http://www.revistarupturas.com/la-vinculaci%C3%B3n-con-la-sociedad.html

Universidad Central de Chile. (2016). ¿Que es la vinculación con la sociedad?. Universidad Central de Chile. http://www.ucentral.cl/que-es-la-vinculacion-con-el-medio/prontus_ucentral2012/2013-10-16/153852.html

Universidad Central de Ecuador (2018). Plan Estratégico de Desarrollo Institucional de la Universidad Central del Ecuador 2018-2022. Quito: Editorial Universitaria. https://aka-cdn.uce.edu.ec/ares/tmp/NORMATIVA%20UCE/plan%20estrategico%20desarrollo%20institucional%20PEDI%202017-2021%20final.pdf

Most read articles by the same author(s)