Assessment of the use of the interdisciplinarity-teaching problem link during the training of the Physical Culture professional/Valoración del empleo del vínculo interdisciplinariedad-enseñanza problémica durante la formación del profesional de Cultura Fí

Main Article Content

Darmary Rodríguez Varis
Walquiria de la Caridad Dorta Romero
Mercedes Miló Dubé
Rossana Rodríguez Cabrales

Abstract

Introduction: In Higher Education, the use of interdisciplinarity and problematic teaching during the teaching-learning process favors the increase in learning and the quality of the training of future professionals. Due to this reason, the search for means or resources that enable its integration and use acquires considerable significance.
Objective: Based on an explanatory study, the research pursued the purpose of assessing the use of the interdisciplinary-teaching problem link in the classes of the subjects of the Degree in Physical Culture.
Materials and methods: To obtain information, theoretical and empirical methods were used, such as: historical-logical, analytical-synthetic, document review, observation and survey.
Results: The elements that support the integration of interdisciplinarity to problem teaching categories such as the problem situation, teaching problem and tasks are provided, which will enable their use in classes during the training process of the Physical Culture professional.
Conclusions: The study carried out made it possible to verify manifest deficiencies in insufficient didactic knowledge and procedures on the use of the interdisciplinarity-teaching problem link.


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Varis, D., Dorta Romero, W. de la C., Dubé, M. M., & Cabrales, R. R. (2022). Assessment of the use of the interdisciplinarity-teaching problem link during the training of the Physical Culture professional/Valoración del empleo del vínculo interdisciplinariedad-enseñanza problémica durante la formación del profesional de Cultura Fí. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1040–1051. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1254
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Darmary Rodríguez Varis, Universidad de Matanzas. Facultad Ciencias de la Cultura Física

Licenciada en Educación: Ciencias Biológicas Máster en Educación Superior Profesora auxiliar. Profesora de Fisiología del Ejercicio Físico del departamento Ciencias Aplicadas al Deporte

Walquiria de la Caridad Dorta Romero, Universidad de Matanzas

MSc.en Ciencias de la Educación.

Doctora en Cienciias de la Cultura Física

Mercedes Miló Dubé, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Doctora en Ciencias de la Cultura Física

Rossana Rodríguez Cabrales, Universidad de Matanzas

Master en Ciencias de la Educación Física, Doctora en Ciencias de la Cultura Física

References

Acosta Gaibor, M. P., Basulto Roldán, M. de los A., Jiménez Conde, N., & Parente Pérez, E. (2020). Enseñanza problémica para el desarrollo de la competencia aplicación de protocolos de cirugía segura en tiempos de covid-19 a internos de enfermería. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(3), 111-124. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3271

Addine Fernández, F., & García, G. (2004). La interacción: Núcleo de las relaciones interdisciplinarias en el proceso de la formación de los profesionales de la educación. Una propuesta para la práctica laboral-investigativa. En Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Interdisciplinariedad.html?id=Ry3HswEACAAJ&redir_esc=y

Aurelio Luengo, N., & Martínez Álvarez, F. F. (2022). La educación transdisciplinaria. ISBN 978-987-46964-1-0 Comunidad Editora Latinoamericana. http://comunidadeditora.org/wp-content/uploads/2018/10/Luengo-Martinez_La-educacion-transdisciplinaria-ISBN-978-987-46964-1-0.pdf

Espinoza Freire, E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Editorial Universo Sur. https://www.researchgate.net/publication/327545071_La_interdisciplinariedad_en_el_proceso_docente_educativo_del_profesional_en_educacion

Fernández Pérez, L. A., Cedeño Linares, O. de J., Rosa Muñoz, J. la, & Lanza Bravo, A. de la C. (2021). La implementación de los métodos problémicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Lucha Grecorromana (Original). Revista Científica Olimpia, 18(2), 864-877. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2572

Fiallo Rodríguez, J. P. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: Un reto para la calidad de la educación. Pueblo y Educación. https://www.calameo.com/read/000233168035d8cebb060

Guanche Martínez, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2304-01062021000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Lagos Figueroa, J. A. (2016). La enseñanza problémica, un modelo posible en la educación superior. Congreso Universidad, 5(6). http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/788

Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/La_ense%C3%B1anza_problemica.html?id=LcjEDAEACAAJ&redir_esc=y

Martínez Llantada, M. de las M. (2014). La creatividad en la educación postgraduada. Varona, 58, 59-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165007

Páez Suárez, V., Addine Fernández, F., Álvarez Cruz, P., Núñez Jover, J., Bermúdez, I., Montenegro, S., Ojalvo, V., LLivina, M., González, J., Rodríguez Cuervo, A. M., Bernaza, G., & Dominguez García, I. (2017). Una experiencia de integración inter y multidisciplinaria en la formación médica y sus fundamentos didácticos. En La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI. Editora Educación Cubana. https://www.researchgate.net/publication/355108200_La_Didactica_de_la_Educacion_Superior_ante_los_retos_del_siglo_XXI

Perera, L. F. (2004). Pensamiento complejo, interdisciplinariedad y cultura científica. En Didáctica de las Ciencias: Nuevas perspectivas. Pueblo y Educación. https://www.worldcat.org/title/didactica-de-las-ciencias-nuevas-perspectivas/oclc/919980699

Ramírez Bustos, E., & Guanche Martínez, A. (2016). La situación problémica, una vía para incentivar el aprendizaje. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 25, 26-42. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.%2025(26-42)%20Ramirez%20Guanche-julio%202016_articulo_id250.pdf

Rodríguez Elías, A. O., Sáez Palmero, A., & Izaguirre Remón, R. (2015). Metodología para el tratamiento del componente económico en la formación humanista del profesional de la Cultura Física (original). Revista Científica Olimpia, 12(37), 98-113. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1367

Salgado Díaz, G., Salcedo Algarín, I., & González Botello, M. E. (2016). Tareas integradoras para fortalecer las relaciones interdisciplinarias desde la asignatura biología general. Boletín Redipe, 5(9), 125-136. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/115

Valdés André, Y., Bosque Jiménez, J., Estradé Martínez, J. F., Guerra Bouza, D., & Rodríguez Almeida, C. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: Su historia y tendencias. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(1), 291-307. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522021000100291&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Valdés André, Y., Fernández Hernández, A. E., & Traba Montejo, Y. M. (2019). Sistema de tareas docentes integradoras para favorecer la interdisciplinariedad del profesional de la Cultura Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), 509-526. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/862

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.