Assessment of the use of the interdisciplinarity-teaching problem link during the training of the Physical Culture professional/Valoración del empleo del vínculo interdisciplinariedad-enseñanza problémica durante la formación del profesional de Cultura Fí
Main Article Content
Abstract
Objective: Based on an explanatory study, the research pursued the purpose of assessing the use of the interdisciplinary-teaching problem link in the classes of the subjects of the Degree in Physical Culture.
Materials and methods: To obtain information, theoretical and empirical methods were used, such as: historical-logical, analytical-synthetic, document review, observation and survey.
Results: The elements that support the integration of interdisciplinarity to problem teaching categories such as the problem situation, teaching problem and tasks are provided, which will enable their use in classes during the training process of the Physical Culture professional.
Conclusions: The study carried out made it possible to verify manifest deficiencies in insufficient didactic knowledge and procedures on the use of the interdisciplinarity-teaching problem link.
Downloads
Article Details
References
Acosta Gaibor, M. P., Basulto Roldán, M. de los A., Jiménez Conde, N., & Parente Pérez, E. (2020). Enseñanza problémica para el desarrollo de la competencia aplicación de protocolos de cirugía segura en tiempos de covid-19 a internos de enfermería. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(3), 111-124. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3271
Addine Fernández, F., & García, G. (2004). La interacción: Núcleo de las relaciones interdisciplinarias en el proceso de la formación de los profesionales de la educación. Una propuesta para la práctica laboral-investigativa. En Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Interdisciplinariedad.html?id=Ry3HswEACAAJ&redir_esc=y
Aurelio Luengo, N., & Martínez Álvarez, F. F. (2022). La educación transdisciplinaria. ISBN 978-987-46964-1-0 Comunidad Editora Latinoamericana. http://comunidadeditora.org/wp-content/uploads/2018/10/Luengo-Martinez_La-educacion-transdisciplinaria-ISBN-978-987-46964-1-0.pdf
Espinoza Freire, E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Editorial Universo Sur. https://www.researchgate.net/publication/327545071_La_interdisciplinariedad_en_el_proceso_docente_educativo_del_profesional_en_educacion
Fernández Pérez, L. A., Cedeño Linares, O. de J., Rosa Muñoz, J. la, & Lanza Bravo, A. de la C. (2021). La implementación de los métodos problémicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Lucha Grecorromana (Original). Revista Científica Olimpia, 18(2), 864-877. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2572
Fiallo Rodríguez, J. P. (2001). La interdisciplinariedad en la escuela: Un reto para la calidad de la educación. Pueblo y Educación. https://www.calameo.com/read/000233168035d8cebb060
Guanche Martínez, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2304-01062021000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Lagos Figueroa, J. A. (2016). La enseñanza problémica, un modelo posible en la educación superior. Congreso Universidad, 5(6). http://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/788
Majmutov, M. I. (1983). La enseñanza problémica. Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/La_ense%C3%B1anza_problemica.html?id=LcjEDAEACAAJ&redir_esc=y
Martínez Llantada, M. de las M. (2014). La creatividad en la educación postgraduada. Varona, 58, 59-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165007
Páez Suárez, V., Addine Fernández, F., Álvarez Cruz, P., Núñez Jover, J., Bermúdez, I., Montenegro, S., Ojalvo, V., LLivina, M., González, J., Rodríguez Cuervo, A. M., Bernaza, G., & Dominguez García, I. (2017). Una experiencia de integración inter y multidisciplinaria en la formación médica y sus fundamentos didácticos. En La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI. Editora Educación Cubana. https://www.researchgate.net/publication/355108200_La_Didactica_de_la_Educacion_Superior_ante_los_retos_del_siglo_XXI
Perera, L. F. (2004). Pensamiento complejo, interdisciplinariedad y cultura científica. En Didáctica de las Ciencias: Nuevas perspectivas. Pueblo y Educación. https://www.worldcat.org/title/didactica-de-las-ciencias-nuevas-perspectivas/oclc/919980699
Ramírez Bustos, E., & Guanche Martínez, A. (2016). La situación problémica, una vía para incentivar el aprendizaje. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 25, 26-42. https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.%2025(26-42)%20Ramirez%20Guanche-julio%202016_articulo_id250.pdf
Rodríguez Elías, A. O., Sáez Palmero, A., & Izaguirre Remón, R. (2015). Metodología para el tratamiento del componente económico en la formación humanista del profesional de la Cultura Física (original). Revista Científica Olimpia, 12(37), 98-113. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1367
Salgado Díaz, G., Salcedo Algarín, I., & González Botello, M. E. (2016). Tareas integradoras para fortalecer las relaciones interdisciplinarias desde la asignatura biología general. Boletín Redipe, 5(9), 125-136. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/115
Valdés André, Y., Bosque Jiménez, J., Estradé Martínez, J. F., Guerra Bouza, D., & Rodríguez Almeida, C. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: Su historia y tendencias. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(1), 291-307. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522021000100291&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Valdés André, Y., Fernández Hernández, A. E., & Traba Montejo, Y. M. (2019). Sistema de tareas docentes integradoras para favorecer la interdisciplinariedad del profesional de la Cultura Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), 509-526. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/862