The collaborative-dialogical dimension in the pedagogical work of the soccer teacher/La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol

Main Article Content

Rosa Elvira Cabrera Acosta
Alina Bestard Revilla
Carlos Roberto Sierra Barbado

Abstract

Introduction: Dialogic communication skills are a necessity for the good performance of the pedagogical work of the sports teacher. However, the little use of tools that place the student-athlete as a subject of their own learning process is still a problem.
Objective: It consisted of developing a training procedure focused on communication to treat the relationships established between teacher and student-athlete during the process of teaching the sport of soccer in the 11-12-year-old school category of District #4. " Abel Santamaría" Santiago de Cuba.
Materials and methods: From the diagnosis made to ten teachers of the male soccer team of the selected center, it was possible to verify the deficiencies in the assumption of developing, reflective and creative procedures for teaching the contents of sport. To carry out this study, methods such as: observation, survey and interview were applied, as well as the Linkert rating scale to assess the degree of acceptance and applicability of the proposal.
Results: A training instrument was obtained for the improvement of the collaborative-dialogical dimension of the soccer teacher in the subject-subject-object interrelation, based on main studies of authors, which made it possible to strengthen the pedagogical work in the acting subjects of the process and, consequently, the gradual transformation in the mode of pedagogical professional performance of the soccer teacher during the teaching-learning process.
Conclusions: The results of the application emphasize the need to express assertive communication reflected in a continuous process of denials and meanings in the objective behavioral orientation of the sports teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabrera Acosta, R. E., Bestard Revilla, A., & Sierra Barbado, C. R. (2022). The collaborative-dialogical dimension in the pedagogical work of the soccer teacher/La dimensión colaborativa-dialógica en la labor pedagógica del profesor de fútbol. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 942–960. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1323
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Rosa Elvira Cabrera Acosta, Dirección Provincial de Deportes

Jefa del Departamento de Sistema de Enseñanza Deportiva, dirige la ciencia y la tecnología en el territorio, dirige la formación doctoral en estrecha relación con la Universidad de Oriente(Facultad de Cultura Física).

Alina Bestard Revilla, Facultad de Cultura Física de la Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias  Lingüística , profesora Titular

Carlos Roberto Sierra Barbado, Facultad de Cultura Física de la Universidad de Oriente

Doctor en Ciencias Pedagógica, profesor auxiliar

References

Bakhtin, M.M. (1981). M. Holquist (Ed). The dialogic imagination: Four essays. University of Texas Press.

Bosque-Jiménez, B. (2018). Enfoques para desarrollar la competencia comunicativa de los profesionales de la cultura física y deporte. Acción 14. http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/11

Castro-Sandua, M (2015). Aprendizaje dialógico y educación física: Hacia una educación física y un deporte escolar promotores de salud, éxito escolar y cohesión social. Capital Intangible 11(3). https://dx.doi.org/10.3926/ic.636.

Guerra-Martínez, N., Cañizares-Hernández, M., Sainz-de la Torre, N. Rodríguez-Elías, A.O. (2017). Las habilidades comunicativas durante la corrección de errores técnicos en las carreras planas del Atletismo. Arrancada, 21(39), 5-20. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/387

Lora-Patiño, G. A., Suaza-Jiménez, J.H., Rodríguez-Marín, P.A., & Taborda-Blandón, G. (2020). Programación competitiva como estrategia didáctica para potenciar el aprendizaje colaborativo en estudiantes de ingeniería. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação 39 (1), 539-553. https://media.proquest.com/media/hms/PFT/1/2LW2I?_s=G6IV4tE2H4Dl8fWbMi502u2ZQlk%3D

Guerra-Martínez, N. (2017). La corrección de errores técnicos en las carreras planas de velocidad y el desarrollo de habilidades comunicativas del entrenador. DeporVida. 14 (31), 142-153. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/738

Labarrere-Sarduy, A.F. (2016). Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes. Summa Psicológica UST. 13 (1), 45-56. https://dx.doi.org/10.18774/summa-vol13.num1-29

Muñoz Martínez, M. & Garay Garay, Fr. (2015). La investigación como forma de desarrollo profesional docente: Retos y perspectivas. Estudios Pedagógicos, 41(2), 389-399. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000200023

Robin, A. (2018). Developing dialogic teaching: genesis, process, trial. Research Papers in Education 33 (5), 561-598. https://dx.doi.org/10.1080/02671522.2018.1481140

Sandoval-Obando, E., & López de Maturana, S. (2017). Desafíos Educativos en Torno a las Experiencias de Aprendizaje Mediado con Adolescentes Infractores de Ley. Profesorado. Revista del Currículum y Formación del Profesorado, 21(2), 377-391. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56752038020

Sivila- Jiménez, E. (2004). La comunicación oral pedagógica. Una vía para su desarrollo. DeporVida, 1(2). https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/14

Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/6/TA_Vygotzky_Unidad_1.pdf

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>