Booklet of compensatory corrective pre-sports games for students with intellectual disabilities/Folleto de juegos predeportivos correctivos compensatorios para educandos con discapacidad intelectual

Main Article Content

Marilin Páez Basabe
Surlays Arcia Melgarejo
Clara Escalona García
Eglyis Vargas Géliga
Nancy Darias Ávila

Abstract

Introduction: Pre-sports games are a form of motor play of an intermediate type between game and sport, overlapping elements of the sports modality, responsible for revaluing the playfulness of sport beyond the existence of a winner or a loser.
Objective: The research aimed to develop a booklet of compensatory corrective pre-sports games for students with intellectual disabilities.
Materials and methods: Booklet that includes a total of 15 games inside, structured as follows: objective, name of the game, motor skills to train, communication skills to train, physical capacities that favors, method to use, procedures and organizational forms, it also complies with the methodological steps of the games, necessary materials, organization, development, rules and variants. Research methods such as document analysis, interview, survey, class observation and methodological triangulation were used.
Results: The booklet of compensatory corrective pre-sports games constitutes one more of the curricular adaptations designed for the teaching-learning process in students with special educational needs, in which the personalized treatment is enhanced in correspondence with the psychopedagogical characteristics that the students possess.
Conclusions: The pre-experiment carried out on the booklet of compensatory corrective pre-sports games for students with intellectual disabilities in the municipality of Pinar del Rio allowed us to examine its eloquent influence on the preparation of students for an adult and independent life that is reduced in better quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Basabe, M. P., Arcia Melgarejo, S., Escalona García, C., Vargas Géliga, E., & Darias Ávila, N. (2022). Booklet of compensatory corrective pre-sports games for students with intellectual disabilities/Folleto de juegos predeportivos correctivos compensatorios para educandos con discapacidad intelectual. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1006–1017. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1334
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Marilin Páez Basabe, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Facultad de Cultura Física Nancy Uranga Ramagoza”. Pinar del Río, Cuba.

Máster en Ciancias, Profesor  Auxiliar; profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física; Departamento Educación Física y Recreación

Surlays Arcia Melgarejo, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Licenciada en Educación Especia; Máster en Ciencias; profesora Auxiliar

Clara Escalona García, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Licenciada en Cultura Física; Máster en Ciencias; Profesora Auxiliar

Eglyis Vargas Géliga, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Licenciado en Cultura Física; Profesor Asistente

Nancy Darias Ávila, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”, Facultad de Cultura Física Nancy Uranga Ramagoza”. Pinar del Río, Cuba.

Profesora del Departamento Didáctica de la Educación Física; Máster en Ciencias; profesora Auxiliar

References

Blázquez, D. (2017). Las competencias del profesor de Educación Física. Gestión didáctica. Presentado en Conferencia magistral. Evento AFIDE 2017, Palacio de las convecciones, La Habana, Cuba.

Colectivo de autores. (2021). Indicaciones metodológicas para la Educación Física escolar para el curso 2021/2022. La Habana, Cuba: INDER MINED.

Colectivo de autores. (2022). Programas y orientaciones metodológicas para la Educación Física escolar para el curso 2021/2022. La Habana, Cuba: INDER MINED.

González, M. (2012). La evaluación del aprendizaje: La evaluación formativa y la evaluación por competencias. Presentado en Curso corto 15. VIII Congreso Internacional de Educación Superior., La Habana, Cuba.

Hernández, M. (2016). Consideraciones teóricas-metodológicas necesarias para mejorar la evaluación del aprendizaje en el ámbito de la Educación Física y el Deporte. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(2). https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4673

Leyva, M. y Barreda, M. (2017). Precisiones para la atención educativa a escolares con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidades. La Habana: Pueblo y Educación.

Páez, M. (2016). Propuesta de pasos metodológicos para el diagnóstico de habilidades motrices la en la Educación Física. Pódium, 11 (3). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/675/html

Páez, M. (2018). Propuesta metodológica sobre la evaluación en Educación Física en los escolares con discapacidad intelectual. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12 (3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522018000300248&lng=es&nrm=iso

Páez, M. (2018). Estudio sobre la situación actual de la evaluación en Educación Física en los escolares del segundo ciclo con discapacidad intelectual. Revista IPLAC.

Páez, M. (2019). Evaluación formativa a escolares con discapacidad intelectual. PODIUM, 14(2):153-16. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/831

Pascual, S. A. (2007). Programa de Educación Física Adaptada. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Pascual, S. A. (2009). Actividad Física Adaptada. Educación Especial. La Habana, Deportes.

Pascual, S. A. (2017). Nosotros también jugamos. Juegos adaptados para niños con alteraciones motrices. La Habana, Cuba: Deportes.

Sánchez, N. (2014). Concepción pedagógica de estimulación a potencialidades físicas en alumnos con retraso mental. La Habana. Cuba: Deportes.

Ruiz, A. (2010). Teoría y Metodología de la Educación Física. Ciudad de la Habana: Deportes.