Methodological guide for the teaching of steps and runs in rhythmic gymnastics. Multimedia/Guía metodológica para la enseñanza de los pasos y carreras en gimnasia rítmica. Multimedia
Main Article Content
Abstract
Objective: This directed the objective of the research to the elaboration of a methodological guide in multimedia format that serves the trainers in the process of teaching these elements contained in the PIPD.
Materials and methods: The theoretical level research methods used (analysis and synthesis, system approach) and the empirical level (survey, interview and specialist criteria, document analysis and video observation).
Results: The aggravated affectation of teaching by the various acting methodological technical models is demonstrated.
Conclusions : It is concluded by stating that a methodological guide must contain the technical description and its teaching methodology , the most common errors, elements of special preparation for achievement and recommendations.
Downloads
Article Details
References
Cabrera Hernández, M., Lazo Herrera, L. A., León Sánchez, B., Lara Puentes, C., & Lazo Lorente, L.A. (2018). Multimedia educativa destinada al estudio de la imagenología en la carrera de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 22 (5), 56-63. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000500010
Canalda, A. (1988). Gimnasia rítmica Deportiva Teoría y Práctica. Editorial Paidotribo. Barcelona. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=101532
Ducas, et (2020). La dificultad corporal equilibrio con pierna a 90º en gimnasia rítmica. Olimpia Vol.17 (2020). https://redib.org/Record/oai_articulo2924446-la-dificultad-corporal-equilibrio-con-pierna-a-90%C2%BA-en-la-gimnasia-r%C3%ADtmica-original
Fung, T. (1995). El deporte danza. La Habana. Editorial Científico Técnica.
González Estupiñan, M., Laffita Paulino, Y., & Miló Dubé, M. (2019). Tareas para favorecer la percepción temporal en gimnastas de la categoría pioneril de gimnasia rítmica. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(3), 478-490. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/788/pdf_1
Ilisástigui, M. (2013). Recomendaciones metodológicas generales para la enseñanza de los elementos de técnica corporal en la Gimnasia rítmica. Revista Acción, 9, ISSN 1608- 3792. http://accion.uccfd.cu/public/journals/2/accionhtml/issues/Vol_10_No_18/files /06_recomendaciones_metodologicas_generales_para_la_ensenanza_de_los_elementos.pdf
Izquierdo, J.G.E., Hojas, D.S.P., Astudillo Calderón, J.F., & Escobar, C. J.C. (2017). Multimedia educativa como recurso didáctico y uso en el aula. Sinapsis: La revista científica del ITSUP, 1(10), 9. https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/108
Leandro, C y Ávila-Carvalho L. (2017). Ejercicios individuales de gimnasia rítmica: variedad y diversidad. Revista APUNTS Educación Física y Deportes. DOI: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es (2017/2).128.06
Mendizabal, S (1985). Gimnasia rítmica. España: Ed Gymnos.
Navarro, Y. & Ilisástigui M. 2010. Equilibrios. Multimedia. UCCFD "Manuel Fajardo", La Habana.
O'Farril, A & Santo, A (1982). Gimnasia rítmica Deportiva I. La Habana. https://prezi.com/-0d0qaoacnps/equilibrio-multimedia/
Pérez, L & Ilisástigui, M (2012). Progresión metodológica para la enseñanza de la dificultad de equilibrio en Plancha Lateral en Grand Ecart en la Gimnasia rítmica. UCCFD "Manuel Fajardo", La Habana.
Sivila, Y. D., Jiménez, E. S., & González, R. C. (2020). La dificultad corporal equilibrio con pierna a 90º en la gimnasia rítmica (Original). Revista científica Olimpia, 17, 1280-1288. https://redib.org/Record/oai_articulo2924446-la-dificultad-corporal-equilibrio-con-pierna-a-90%C2%BA-en-la-gimnasia-r%C3%ADtmica-original