The objective in Physical Education classes and in sports training sessions

Main Article Content

Juan José Hernández
Eduardo Armando Prieto Tamarit
Diosdado Miranda Hernández

Abstract

When assessing the results of several school years (2015-2019) in the field of Sport and Physical Education, difficulties related to the development of the classes were identified, associated with the lack of preparation of teachers to select, formulate and control the objectives, which was assumed by the Municipal Physical Education Commission of the Sports Directorate as a problem to be solved; based on this budget, the task of investigating the causes that determine such problems was assumed. It was identified, through the application of observation, documentary analysis, survey and interview, that there are deficiencies in the preparation of teachers and coaches that prevent them from assuming this technical element and that limit the achievement of the quality of the activities taught. That is why the objective of this article is to propose methodological guidelines to improve the selection, formulation and control of objectives in Physical Education classes and sports training sessions. The results achieved demonstrated that it is possible to achieve the preparation of teachers and sports coaches based on the proposed objective and thus raise the quality and results of student learning, which is essential for the fulfillment of the social role assigned in this field to the Municipal Directorates of Education and Sports.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
José Hernández, J., Prieto Tamarit, E. A., & Miranda Hernández, D. (2023). The objective in Physical Education classes and in sports training sessions. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(2), e1408. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1408
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Juan José Hernández, Centro Universitario Municipal Sandino de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Física, Doctor en Ciencias Pedagógica, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Titular

Eduardo Armando Prieto Tamarit, Centro Universitario Municipal Sandino de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Cultura Física, Máster en Didáctica de la Educación Física, profesor asistente

Diosdado Miranda Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales, Doctor en Ciencias Pedagógica, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Titular

References

Bolívar, C. (1989). Los objetivos en la clase de Educación Física. Revista Educación Física y Deportes. 11(1-2). Enero-diciembre.

Domínguez, G. (2021). Importancia de los modelos de enseñanza de acuerdo a los objetivos en la clase de Educación Física e iniciación deportiva. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, política y valores. 60. Edición Especial. 38. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com

Espinoza, E.E. (2020). Dinámica de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en la formación de competencias en el ámbito universitario. Revista Conrado. 16(72). https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1227

Lago, J. et al. (2019a). Orientaciones Metodológicas de Educación Física de décimo a duodécimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lago, J. et al. (2019b). Programas de Educación Física de décimo a duodécimo grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Lam, B. A., O., González y M.H. Goorguet (2019). La clase de Educación Física una vía para el conocimiento de la historia deportiva local. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. 14(1). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/785

López, M. et al. (2022a). Programas de Educación Física del primer y segundo ciclo de la Educación Primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

López, M. et al. (2022b). Orientaciones de Educación Física del primer y segundo ciclo de la Educación Primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Monistirol, G.A. et al. (2013). Vías y herramientas para la elaboración y formulación de los objetivos en las clases de Educación Física. EFDepotes.com, Revista Digital. Buenos Aires. 18(181). https://efdeportes.com/efd181/formulacion-de-los-objetivos-en-educacion-fisica.htm

Pérez, C.E. y M. Rodríguez (2015). La relación objetivo-contenido en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Geografía. Disponible en: https://repositorio.geotech.cu/xmlui/handle/1234/2385

Ramírez, E. et al. (2018a). Programas de Educación Física de séptimo a noveno grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Ramírez, E. et al. (2018b). Orientaciones Metodológicas de Educación Física de séptimo a noveno grado. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.