Sports training in students with disabilities, an experience in the special school "28 de Enero"
Main Article Content
Abstract
Adapted sport, referred to as the term physical activity with children who have some type of disability, has a relevant historical evolution, since from its origins it has faced high challenges. It is recognized that in international level schools and specifically in Cuba, efforts are made to promote inclusion in sport; however, it is considered that the proposals that, from the scientific and methodological point of view, support the use of skills and the development of skills in people with disabilities are still insufficient. For this reason, the objective of this work is to visualize the recruitment of children with the potential to practice sports, from Physical Education, in the special school "28 de Enero". In this research, a survey was applied to students about their likes in sports and a characterization was carried out, based on the application of a test that measured intellectual disability and physical-motor disability in them. The data, in general, revealed that with dedication, improvement and teamwork, satisfactory results can be obtained not only in sports performance, but also in self-esteem and quality of life in these students.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Abellán, J., Sáez-Gallego, N., & Reina, R. (a) (2017). Explorando el efecto del contacto y el deporte inclusivo en Educación Física en las actitudes hacia la discapacidad intelectual en estudiantes de secundaria. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. doi: 10.5232/ricyde, 14(53), pp. 233-242. https://recyt.fecyt.es/index.php/RICYDE/article/view/66455
Abellán, J., & Sáez-Gallego, N.(b) (2017). Los para-deportes como contenido de educación física en primaria: El ejemplo de la boccia. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (2), pp. 134-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6130725
Abellán, J., Sáez-Gallego, N. M., & Reina, R. (2018). Evaluación de las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física: Efecto diferencial del sexo, contacto previo y la percepción de habilidad y competencia. Cuadernos de Psicología del Deporte, 18(1), pp. 133-140. https://revistas.um.es/cpd/article/view/282581/225151
Abreu, B. P., & Twuemulilatyi, H. M. (2017). Tratamiento de la Educación Física a los escolares de la educación primaria con trastorno de déficit de atención e hiperactividad. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 12(1), pp. 31-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6173968
Aguilera, J. Á. C. (2017). Un nuevo paradigma para un futuro más saludable y con valores. -Deporte Inclusivo, Actividad Física Inclusiva y Educación Física Inclusiva. Revista de Educación Inclusiva, 9(2). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/51
Contreras-de-la-Osa, M., & Abellán, J. (2018). Mejorando las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física a través del deporte adaptado. E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (11), pp. 3-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6738666
De las Mercedes Saínz-Reyes, I., Gordo-Gómez, Y. M., & Labrada-Rojas, Y. N. (2015). Evaluación de las capacidades físicas condicionales en atletas con limitaciones físico-motoras. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 10(2), pp. 160-170. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/627
Garel, J. P., Blanc, C., Chevrier, J., Collet, D., Claude, J. P., Dizien, H., & Tournebize, A. (2007). Educación Física y discapacidades motrices. Barcelona: INDE, 2007. https://books.google.com.cu/books/about/Educaci%C3%B3n_f%C3%ADsica_y_discapacidades_motr.html?id=Mq2XRrQLdnwC&source=kp_book_description&redir_esc=y
Gómez-Valdés, A., & Roba-Lazo, B. D. L. C. (2016). Tratamiento metodológico de los contenidos de la educación física inclusiva dentro de la asignatura actividades físicas adaptadas. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(2), pp. 53-61. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/658
Hernández, M. R. (2007). Manual de educación física adaptada al alumno con discapacidad (Vol. 43). Editorial Paidotribo. https://paidotribo.com/products/manual-de-educacion-fisica-adaptada -al-alumno-con-discapacidad
Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J. M. (2020). Propuesta de Unidad Didáctica para Educación Física: "Conociendo los deportes para personas con discapacidad visual". E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, (15), pp. 77-101. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7699198
Martínez, P. Y. O. (2021). Experiencia didáctica en educación física para la mejora de actitudes hacia la discapacidad auditiva en futuros profesionales de la actividad física y deporte. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (40), pp. 174-179. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/81296
Ocete Calvo, C., Pérez Tejero, J., & Coterón López, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 27, pp. 140-145. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34366
Ocete, C., Lamata, C., Coterón, J., Durán, L. J., & Pérez-Tejero, J. (2017). La percepción de los alumnos de Secundaria y Bachillerato hacia la inclusión de compañeros con discapacidad en Educación Física. Psychology, Society & Education, ISSN 1989-709X, ISSN-e 2171-2085, 9, (2) 2017, pp. 299-310. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6360181
Páez Basabe, M., Sánchez Quintero, N., & Miló Dubé, M. (2019). Evaluación formativa en Educación Física, a escolares con discapacidad intelectual. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 14(2), pp. 153-164. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/831
Valdés, A. G., Lazo, B. D. C. R., Mite, K. D. H., & Candeaux, L. E. (2021). Inclusión en la Educación Física, su perspectiva desde la formación del profesional de Cultura Física/Inclusion in Physical Education, its perspective from the formation of the Physical Culture professional. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), pp. 423-435. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1052
idea, P., & de los Ángeles, R. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Revista de investigación psicológica, (15), pp. 101-122. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a07.pdf
Zucchi, D. G. (2001). Deporte y discapacidad. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires, 7(43). https://www.efdeportes.com/efd43/discap.htm