Methodology for the development of basic coordinative qualities, in Physical Education at initial level 2
Main Article Content
Abstract
The physical culture professional contributes, with important contributions, to the improvement of the programs; applies physical exercise to education, from the earliest ages and promotes comprehensive training. The objective of this work was to design a methodology for the development of basic coordinative qualities in Physical Education of the initial level 2. To this end, a pre-experimental design study of minimum control was carried out, lasting two years (2020-2021). The selected sample responded to a stratified, non-probabilistic intentional sampling. Methods from the theoretical and empirical levels were used, such as: analysis and synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional, measurement, experiment, expert judgment and descriptive statistics, as well as research techniques, among which stand out documentary analysis, structured observation, interview and survey. The methodology was carried out through the implementation of physical exercises. 229 children from initial level 2 participated. Based on the diagnosis made, it was determined that dynamic balance (46.3 %) and general dynamic coordination (43.7 %) were evaluated as fair, in addition to difficulties in all movement patterns, gross and fine motor skills, reflexes, reactions and postural patterns. The study showed that the development of basic coordinative qualities can be improved in Physical Education at initial level 2.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bolaños, D. (2017). Desarrollo Motor, movimiento e interacción. Kinessis. https://tachh1.files.wordpress.com/2015/08/libro-movimiento-e-interaccion.pdf
Cenizo, J., Ravelo, J., Morilla, P., Ramírez,J. y Fernández, J. (2016). Diseño y validación de instrumento para evaluar coordinación motriz en primaria.» Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 16(62). http://cdeporte.rediris.es/revista/revista62/artdiseno698.htm .
Cortegaza, L. (2003). Capacidades y cualidades motoras. Efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires Eefdeportes 9(2). https://www.efdeportes.com/efd62/capac.htm
Detlev Brüggemann.(2020). Entrenamiento para menor y jóvenes. ISBN: 84-8019-720-X. Editorial Paidotribo. Barcelona. España.
González, C. (2018). La motricidad infantil de 1 a 6 años, Educación Física preescolar. Barcelona. Editado por INDE.
Ibarra, S. y otros. (2020). Propuesta de ejercicios para mejorar la efectividad de las habilidades defensivas en boxeadores juveniles. Revista Española de Educación Física y Deportes, https://www.researchgate.net/publication/283577768_Propuesta_de_ejercicios_para_mejorar_la_efectividad_de_las_habilidades_defensivas_en_boxeadores_juveniles
Iceta, A., & Yoldi, M. (2009). Desarrollo psicomotor del niño y su valoración en atención primaria. Anales Del Sistema Sanitario De Navarra, 25, pp. 35-43. https://doi.org/10.23938/ASSN.0829.
Moreno, M. A. y Moreno, M. J. (2019). La perspectiva didáctica de la estimulación motivacional en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Iber. Revista Iberoamericana de Educación ISSN: 1681-5653 n.º 48/4 https://rieoei.org/historico/deloslectores/2433Moreno
Muñiz, B. (2010) Propuesta de actividades para el desarrollo de la motricidad fina en los niños de cuarto ciclo. http://www.efdeportes.com/ Revista Digital - Buenos Aires Efedeportes. 14(142). https://www.efdeportes.com/efd142/actividades-para-el-desarrollo-de-la-motricidad-fina.htm
Obando, A. (2018). La personalidad en los deportistas de alto rendimiento. Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. Ecuador. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma. 15(48). Edición especial. ISSN: 1817-9088. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6399856.pdf
Pérez, F., Cruz, T., Béquer, D., y Morejón. (2009). La caracterización del desarrollo de los niños y niñas cubanos en la infancia preescolar. Ministerio de Educación. ISBN 978-959-18-0435-8 Ed. Educación Cubana. https://docplayer.es/14980209-La-caracterizacion-del-desarrollo-de-los-ninos-y-ninas-cubanos-en-la-infancia-preescolar.html
Pérez-Santana, H. (2020). Tabla de progresión atlética de los nadadores de la ESFA "Giraldo Córdova Cardín". Revista Teoría y práctica de los Deportes.
Prieto, L., Giraldo, A., y Salas, M. (2019). Programa de entrenamiento propioceptivo y su importancia en las capacidades coordinativas en fútbol femenino. Revista Actividad fis. y deporte. 120-141. https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1262
Pirazán, M. et al. (2020). Efectos de un programa de entrenamiento concurrente sobre el perfil antropométrico y la fuerza muscular en un grupo de jóvenes universitarios. Revista Actividad Física y Deporte. Artículos de investigación científica y tecnológica https://revistas.udca.edu.co/index.php/rdafd/article/view/1420