Methodology for teaching-learning futsal adapted for students with visual disability

Main Article Content

Joseph Miguel Coello Morales
Christian Alonso Arreaga Campoverde
Giorver Pérez Iribar
Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo

Abstract

The study is aimed at understanding to meet the inclusion needs of students with visual disability during the practice of futsal in Physical Education classes, to reduce their fear of sport, improve their self-esteem and raise awareness among the family and teaching staff in their radius of action and that they are accepted in each of their training sessions. The objective focuses on developing a methodology for teaching-learning of adapted futsal, for students with visual disability who, from an education inclusive guarantees a better quality of life; in this way, their performance is improved and their physical and mental well-being is promoted. During the research, documentary review, scientific observation and interviews were used as empirical methods, which allowed to gain in-depth knowledge of the background, current and prospective state of the problem, as well as to design the possible solution. The results obtained are oriented towards a transformation from the curricular adjustments of the psychological, social, communicative and physical needs of the students; thus, the methodology makes it clear how to work from the different contexts, the methodological recommendations and the requirements to take into account, based on the visual disability presented and the way of evaluating. Such efforts favor equality of opportunities and cooperation as social beings in the educational environment where he/she is developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coello Morales, J. M., Arreaga Campoverde, C. A., Pérez Iribar, G., & Maqueira Caraballo, G. de la C. (2024). Methodology for teaching-learning futsal adapted for students with visual disability. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(2), e1617. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1617
Section
ORIGINAL ARTICLES

References

Aguilar, S. J. y Ibáñez, L. J. (2018). Caracterización de la toma de decisiones en los jugadores de fútbol 5 ciegos. http://hdl.handle.net/20.500.12209/10571

Arnaiz, P., y Haro, R. D. (2020). ¿Hacia dónde va la escuela inclusiva?: análisis y necesidades de cambio en centros educativos. 33-45. Madrid, España: Dykinson, S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7612099

Ayala de la Peña, A., De Haro Rodríguez, R.,y Serna Belmonte, R. (2023). Barreras que menoscaban la inclusión en las culturas y políticas educativas del centro escolar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(2), 179191. https://doi.org/10.6018/reifop.560121

Contreras-de-la-Osa, M., y Abellán, J. (2018). Mejorando las actitudes hacia la discapacidad en Educación Física a través del deporte adaptado. E-Motion: Revista De Educación, Motricidad E Investigación, (11), 3-15. https://doi.org/10.33776/remo.v0i11.3401

Darretxe, L., Gaintza, Z. y Etxaniz, J.(2016). Hacia una educación más inclusiva del alumnado con discapacidad en el área de educación física. Emás F, Revista Digital de Educación Física. Año 7, Num. 41 (julio-agosto de 2016) http://emasf.webcindario.com

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., Luna-González, J., y Gamonales, J. M. 2022). Propuesta de unidad didáctica para educación física: "conociendo los deportes para personas con parálisis cerebral". Campo abierto. Revista de Educación, 41(1), 35-50 https://tejuelo.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/4173

López, I. G., y García, D. M. (2018). La formación permanente como herramienta para mejorar la intervención del maestro de educación física con alumnado con discapacidad. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte recreación, (33), 118-122 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6367737

Martín, E. (1989):Las adaptaciones curriculares en la Educación Primaria. En C.N.R.E.E. (1988): Las Adaptaciones curriculares y la formación de profesores. Serie Documentos n17.

Martínez, J.R. (2009).Intervención educativa en el área de educación física con alumnos con discapacidad visual. http://www.efdeportes.com/

Medina, A. (2015). Estudio del desarrollo físico en niños y adolescentes con deficiencia auditiva de las edades 8 hasta 14 años. Universidad Camilo Cienfuegos" de Matanzas, Facultad de Cultura Física. https://es.slideshare.net/emperatrizmelgarejorivera/doc-49761256

Páez, M., Sánchez N. y Miló M. (2019). Evaluación formativa en Educación Física a escolares con discapacidad intelectual. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física Vol. 14 Núm. 2 (2019): mayo-agosto https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view /831

Pérez, J., Reina, R., y Sanz, D. (2012). La Actividad Física Adaptada para personas con discapacidad en España: perspectivas científicas y de aplicación actual. CCD Cultura Ciencia y Deporte, 7(21), 213-224. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/86/81

Sánchez, A. B. y González, E. (2020). Alternativa metodológica para el diagnóstico físico del escolar ciego desde el contexto de la

Educación Física. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(1), 38-48. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view /848

Valdés, P. A., Godoy, A. E. y Herrera, T. N. (2014). Somatotipo, Composición Corporal, Estado Nutricional y Condición Física en Personas con Discapacidad Visual que Practican Goalball. International Journal of Morphology, 32(1), 183-189. Recuperado de: https://doi.org/10.4067/S0717-95022014000100031

Vila, I., Avendaño, R., Linzmayer, L., Mora, M., Duarte, E. y Pacheco, J. (2020). Inclusión de estudiantes con discapacidad visual en clases de Educación Física. Revista Horizonte Ciencias De La Actividad Física, 11(2), 1-13. http://www.revistahorizonte.ulagos.cl/index.php /horizonte/article/view/183