Corporal Expression as an alternative for psychomotor development in autistic students.
Main Article Content
Abstract
Autism is a disorder that affects language development, communication fluency, expression through emotions, and the quality of body movement in young children. Using body expression in Physical Education classes offered a series of resources to develop nonverbal communication and group relationships. The result presented was aimed at socializing actions of a body expression program as an alternative for psychomotor development in seven and nine years old students with autism spectrum disorder, from the Inter-American Bilingual Educational Unit in the city of Cuenca, Ecuador. The research responded to a mixed approach and scientific methods such as observation, survey, interview, and document analysis were used for its intervention, which facilitated the acquisition of information about the participation and inclusive attention of their psychomotor development in Physical Education classes, where it was revealed that body expression can be an effective form of intervention to promote a more complete and balanced development.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
André, T. G., Valdez Montero, C., Ortiz Félix, R. E., & Gámez Medina, M. E. (2020). PREVALENCIA DEL TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA: UNA REVISIÓN DE LA LITERATURA. JÓVENES EN LA CIENCIA, 7. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/3204
Arberas, Claudia. (2022). Genética de los trastornos del neurodesarrollo. Aspectos prácticos. Medicina (Buenos Aires), 82(Supl. 3), 25-29. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802022000700025&lng=es&tlng=es.
Bedoya Zapata, R, García Patiño, J y Quintero Ayala, J. (2023). Revisión documental: la educación física y los procesos de interacción social en niños con trastorno de espectro autista (TEA). Institución Universitaria Antonio José Camacho. https://repositorio.uniajc.edu.co/handle/uniajc/2212
Bermúdez Rivera, K. A., Aviña, V., Chiquet, R., Olivas, S., & Sánchez, F. (2020). Efecto del «Entrenamiento en Habilidades Conductuales» sobre el establecimiento de habilidades sociales en niños con autismo. Acta comportamentalia: revista latina de análisis del comportamiento, 28(1), 23-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7319449
Caro Martínez, A. C. (2023). Estrategias lúdico pedagógicas orientadas al desarrollo de las funciones básicas del movimiento en estudiantes con trastornos espectro autista. Universidad de la Costa. https://hdl.handle.net/11323/10430
Carriedo, A., Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Cecchini, J. A. (2020). Nuevas posibilidades y recursos para la enseñanza de la expresión corporal en educación física: internet y los retos virales (New ways and resources for teaching body expression in physical education: internet and viral challenges). Retos, 37, 722–730. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69147
Chaves, P. A. A., Burgos, H. Y. C., & Guerrero, S. I. (2023). Test de Coordinación Motriz Aplicados al Área de Educación Física: Una Revisión Sistemática de Literatura. MENTOR revisto de investigación educativa y deportiva, 2(5), Article 5. Https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5886
Cuaspa Burgos, H. Y., Ivania Guerrero, S., & Armero Chaves, P. A. (2022). Español Identificación de los test de coordinación motriz aplicados en el área de educación física: una revisión sistemática de literatura. Revista Observatorio Del Deporte, 9(1), 23-53. https://doi.org/10.58210/odep298
Gamboa, E. C. S. (2023). Análisis documental de las prácticas educativas inclusivas que facilitan el aprendizaje de los estudiantes con (TEA) en el nivel de educación inicial, con énfasis en los recursos didácticos. Revista de Educación Inclusiva, 16(1), Article 1. Https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/827
Irala, L. A. (2019). Importancia de la expresión corporal en el desarrollo de niños autistas. REVISTA CIENTÍFICA UNE, 2(1), Article 1. Http://revistas.une.edu.py/index.php/revista_une/article/view /39
Lima, A. M., Bernal, M. O., Pérez, Y. V., & Martínez, F. L. N. (2023). Estimular el desarrollo físico-motriz y coordinativo: Una necesidad en los niños/as con SD. Revista Conrado, 19(91), Article 91. Https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2925
Quintero Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 24, 1-17. Https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?Codigo=7983721
UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une aducación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todosunesco Biblioteca Digital. Https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa.locale=es