Methodologic treatment for the contents of inclusive physical education in the subject adapted physical activities

Main Article Content

Annia Gómez-Valdés
Bárbara de la C. Roba-Lazo
Santa Ana Pascual-Fis

Abstract

This work came about because of the necessity to introduce the contents relating to Inclusive Physical Education in the subject Adaptive Physical Activity, in form coherently and comprehensive for the students, for there future endeavour of a professional in Physical Culture and Sports; giving them the possibility to know what to do in each moment that the practice physical activities directed to children with Special Educative Needs. This work is structured fundamentally from the usage of activity games in the Introduction, assimilation y evaluation of what is imparted; that permits the indication of forms y didactic strategies that gives them answers to concrete situations in which they have to pay direct attention to the diversity, fostering therefore the respect for the differences in others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez-Valdés, A., Roba-Lazo, B. de la C., & Pascual-Fis, S. A. (2016). Methodologic treatment for the contents of inclusive physical education in the subject adapted physical activities. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 11(2), 53–61. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/658
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Annia Gómez-Valdés, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física «Nancy Uranga Romagoza»

Licenciada en Cultura Física. Máster en Ciencias.

Bárbara de la C. Roba-Lazo, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física «Nancy Uranga Romagoza»

Licenciada en Educación, Especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Doctora en Ciencias.

Santa Ana Pascual-Fis, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física «Nancy Uranga Romagoza»

Licenciada en Cultura Física. Doctora en Ciencias.

References

Borges, S. y Orozco, M. (2012). Educación especial y educación inclusiva: un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación Cubana.

Cámaras, R. (2010). Educación Física en alumnos con necesidades educativas especiales.Revista digital Innovación y Experiencias Educativas. (30), 1-8.

Cassarino, L. (2010). Adaptaciones curriculares en la clase de Educación Física con niños con necesidades educativas especiales. Revista digital efdeportes, (140), 14.

Garcés, J.E. y Soto, A.J. (2013). Fundamentos teóricos de la actividad física y el deporte adaptado a la diversidad poblacional. Revista Digital efdeportes, (177), 17.

Garrido, J. (1994). Adaptaciones Curriculares. Madrid: CEPE

Gomendio, M., Fuentes, M. y Zulaika, L.M. (2009) Inclusión de niños y niñas con necesidades educativas especiales en las actividades físicas y deportivas. Actividad Física Inclusiva. OCW. UPV/EHU. 1-19.

Hernández, M. R. (2009). La inclusión en el área de Educación Física en España: Análisis de las barreras para la participación y aprendizaje. Ágora para la educación física y el deporte, (9), 83-114.

Hernández, F.J. (2009). Educación física e inclusión educativa. In V Congreso Internacional, XXVI Nacional de Educación Física. p.2.

Hontangas, N. A., & de la Puente, J. L. B. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma Social: revista de ciencias sociales, (4), 13.

Mendoza, N. (2008). La formación del profesorado en educación física con relación a las personas con discapacidad. Revista Intervención Psicosocial, 17(3), 1-7.

Ortega, E. (2009). Diversidad en el aula de Educación Física. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, (14), 1-9.

Riera, M. C. (2010). La Educación física adaptada para el alumnado que presenta discapacidad motriz, en los centros ordinarios de primaria de Catalunya. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.

Ríos, M. (2007). El juego y los alumnos con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.

Ríos, M. (2009). La inclusión en el área de educación física en españa. Análisis de las barreras para la participación y aprendizaje. Análisis conceptual de la inclusión. Ágora para la EF y el Deporte. (9), 83-114

Tierra Orta, J., & Castillo Algarra, J. (2010). Educación física en alumnos con necesidades educativas especiales. Revista Wanceulen E.F. Digital. p.61.

Tierra Orta, J., & Castillo Algarra, J (2009). Educación física en alumnos con necesidades educativas especiales. Wanceulen: Educación Física Digital, (5), 4.

Tierra Orta, J., & Castillo Algarra, J (2009). Educación Física en alumnos con necesidades educativas especiales. Revista Wanceulen E.F. Digital, 51-67.

Toro, S; Zarco, J.A. (1995). Educación Física para niños y niñas con necesidades educativas especiales. Málaga: Aljibe.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.