The research design: a proposal for integration in the third year of the program of physical culture

Main Article Content

Marbelia Cantillo Vento
Aymara Bárbara Alonso Domínguez
María Antonia Afre Socorro

Abstract

In order to achieve a future competent graduate from the Faculty of Physical Culture (FPC), it is important to develop a high quality teaching, where the evaluation is the component of the PDE, that allows issuing a valuable judgment about the appropriation of knowledge. Under the assumption that the evaluation is «a complex and continuous process of assessment of pedagogical situations, their results and the contexts and conditions in which they occur. In this framework, we propose the significance and meaning of «integrative evaluation», which is a privileged integrator moment in the process of construction of scholar knowledge. Even if, the integrative evaluation may be considered in a clearly differentiated moment, its construction may face a procedural and final character. Taking this definition as a starting point and taking into consideration the major shortcomings shown in previous exercises, we find that there are: -limitations when addressing the evaluations, that aim a content integration, -insufficient integration of previous knowledge knowledge and the role of the students, -poor guidance to follow the logic of the systematic principle, and the spiral evolution of knowledge by transferring the knowledge to new situations, -difficulties in building a reflective and creative thinking, that allows the student to «get to the core», by establishing links and relationships, necessary to apply the content to social practice, so that it gives solutions to problems in general. The following investigation aim to find an approach to a more efficient and integrating exam in the third year of the program of Physical Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cantillo Vento, M., Alonso Domínguez, A. B., & Afre Socorro, M. A. (2016). The research design: a proposal for integration in the third year of the program of physical culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 11(2), 102–108. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/665
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Marbelia Cantillo Vento, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física.

Licenciada en Educación Especialidad Educación Artística. Máster en Ciencias.

Aymara Bárbara Alonso Domínguez, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física.

Licenciada Educación, Especialidad Marxismo Leninismo e Historia.

María Antonia Afre Socorro, Universidad de Pinar del Río «Hermanos Saíz Montes de Oca», Facultad de Cultura Física.

Licenciada en Cultura Física. Máster en Ciencias.

References

Apel, J., & Rieche, B. (2001). Las pruebas en el aula: aprendizaje y evaluación. Editorial: Aique.

Castro Ruz, Fidel (1987). Discurso en Congreso de Pedagogía. La Habana, Cuba

Coll, C., Barberà, E., y Onrubia, J. (2000). La atención a la diversidad en las prácticas de evaluación. Infancia y aprendizaje, 23(90), 111-132.

Cullell, M. E., Mendoza, M. A., & Terry, C. G. (2004). La investigación científica en la actividad física: su metodología. Editorial Deportes. Documentos para consultar Aula Virtual http://moodle.fcf.pinar.cu/mod/resource/view.php?inpopup=true&id=1830

Freixes, N. G., y Aran, A. P. (2001). Evaluación en la educación secundaria: elementos para la reflexión y recursos para la práctica (153). Graó.

Gregori, E. B. (1999). «Evaluación de la Enseñanza, Evaluación del Aprendizajes. Edebé, Barcelona.

Labarrere G. y Valdivia G. (1988). «Pedagogía». La Habana Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Mateo, J. (2000). La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas. Barcelona: ICE-Horsori, 21-53.

Morris, B. (2001). Aprendizaje formativo: una opción para el crecimiento personal (Doctoral disertation, Tesis Doctoral. Facultad de Psicología. Universidad de La Habana).

Pedagogía. (1988). La Habana, Cuba Editorial: Pueblo y educación.

Pérez, L. (2000). Crecimiento Personal en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ponencia presentada en el evento Provincial Pedagogía 2000, La Habana.

Perkins, D (1997) «La Escuela Inteligente. Barcelona: Gedisa.

Pimienta, O. D. C. (1998). Evaluación integral: del paradigma a la práctica. La Habana. Pueblo y Educación.

Popham, W. (1994) «Evaluación Basado en Criterios. Madrid: Editorial Magisterio Español.

Most read articles by the same author(s)