The professional methodological teaching performance of the professor of Physical education. Set of parameters for its measurement

Main Article Content

Orlando Pedro Suárez Pérez
Pedro Alberto Martínez Hernández
Modesta Moreno Iglesias

Abstract

This work was developed due to the need to attend to the difficulties found in the Physical Education teachers of the municipality of San Juan and Martínez during the development of the teaching-learning process of Basketball, which threaten the quality of the classes, sports results and preparation of the School for life. The objective is to propose parameters that allow measuring the professional teaching methodological performance of these teachers. The customized behavior of the research made possible the diagnosis of the 26 professors taken as a sample, expressing the traits that distinguish their efficiency, determining their potentialities and deficiencies. During the research process, theoretical, empirical and statistical methods were used, which permitted to corroborate the real existence of the problem, as well as the evaluation of its impact, which revealed a positive transformation in pedagogical practice. The results provide a concrete and viable answer for the improvement of the evaluation of the teaching-methodological component of the Physical Education teacher, which constitutes an important material of guidance for methodologists and managers related to the instrumental cognitive, procedural and attitudinal performance , In order to conduct from the precedent knowledge, the new knowledge and lead to a formative process, with a contemporary vision, offering methodological resources to control the quality of Physical Education lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez Pérez, O. P., Martínez Hernández, P. A., & Moreno Iglesias, M. (2017). The professional methodological teaching performance of the professor of Physical education. Set of parameters for its measurement. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 12(2), 115–127. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Orlando Pedro Suárez Pérez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Profesor de Educación Física, Departamento Didáctica de la Educación Física, Profesor Auxiliar, Máster en ciencias de la Educación

Pedro Alberto Martínez Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Departamento Didáctica del deporte, Profesor Titular, Doctor en Ciencias de la Cultura Física

Modesta Moreno Iglesias, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Centro de Estudios del Entrenamiento Deportivo en el Alto Rendimiento (CEEDAR). Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

References

Añorga, J. A. (2001). La educación avanzada. La Habana, Cuba.: Editorial Academia.

Añorga, J. A. (2013). El perfeccionamiento del sistema de superación de los Profesores Universitarios. (Tesis Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona». La Habana, Cuba.

Barbón Pérez, O. G., & López Granda, C. L. (2014). Formación permanente, superación profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continúo y necesario impacto social. Revista Cubana de Reumatología, 16(1), 59-62.

Castillejo Olán, R. (2004). La dirección de la superación del profesor de educación física escolar, durante el adiestramiento laboral. (Tesis de grado Doctor en Ciencias de la Cultura Física). Facultad de Cultura Física «Manuel Fajardo», Holguín, Cuba.

Moreira Peraza, R. F. (2002). El sistema de superación de los profesores de Educación Física en Pinar del Río. Perspectivas. (Tesis de Maestría Maestría en Didáctica de la EF Contemporánea Ciudad de la Habana,). Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo., La Habana, Cuba.

Rojas, F. J., Cepero, M., Zurita, F., & Chinchilla, J. L. (2015). Simulación del desempeño profesional, recurso didáctico en docencia de Ciencias del Deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 15(57), 17-28.

Suárez Pérez, O. P. (2010). Estrategia de superación para elevar el desempeño profesional de los profesores de Educación Física que imparten el deporte baloncesto en el segundo ciclo de la Enseñanza Primaria, en el Consejo Popular Urbano, del municipio San Juan Martínez. (Tesis de grado Maestría en Ciencias de la Educación). Universidad de las Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive»., Pinar del Río, Cuba.

Rojas, F. J., Cepero, M., Zurita, F., & Chinchilla, J. L. (2015). Simulación del desempeño profesional, recurso didáctico en docencia de Ciencias del Deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 15(57), 17-28.

Suárez Pérez, O. P. (2010). Estrategia de superación para elevar el desempeño profesional de los profesores de Educación Física que imparten el deporte baloncesto en el segundo ciclo de la Enseñanza Primaria, en el Consejo Popular Urbano, del municipio San Juan Martínez. (Tesis de grado Maestría en Ciencias de la Educación). Universidad de las Ciencias Pedagógicas «Rafael María de Mendive»., Pinar del Río, Cuba.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>