An analysis about the English curricular strategy for Physical Culture degree
Main Article Content
Abstract
This research is aimed at stating an analysis of the English Curricular Strategy tendencies and regularities in the Physical Culture degree of Pinar del Rio University, leading to introduce actions able to reduce insufficiencies in the already mentioned strategy implementation. To meet the goal, it was used mainly empirical methods such as documents ‘analysis, the survey and the interview. It was considered a sample of 56 students from I, II, III and IV years (Daytime Regular Course) of Physical Culture Faculty and 10 teachers who teach the different subjects in these years. As the result a group of insufficiencies transcends, which convey that in the practice, the strategy has not achieved the mission it was designed for. The work suggests some aspects that should be taken into consideration to optimize the strategy application in the context of the new policy about the English teaching improvement in the Cuban Higher Education
Downloads
Article Details
References
Arroyo Carmona, M. (2001). La Superación Profesional de los profesores universitarios en la Disciplina Idioma Inglés. Su perfeccionamiento y aplicación en la Universidad de Pinar del Río (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba. Recuperado a partir de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/97
Cervantes, C. C. V. (2001). CVC. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Recuperado a partir de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
Corona, Dolores, M. (1988). El perfeccionamiento de la enseñanza de lenguas extranjeras a estudiantes no filólogos en la educación superior cubana (Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana.
Cruz, M. B., Albert, J. S. C., Gener, A. B., Díaz, A. O., & Lobo, B. P. (2014). Tendencias del proceso de gestión para la formación en idioma Inglés en la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas en Pinar del Río. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 18(6), 1036-1055.
Díaz, G. (2000). Hacia un enfoque interdisciplinario, integrador y humanístico en la enseñanza del inglés con fines específicos: un sistema didáctico (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.
García Cormenzana, A. J., Casañas Álvarez, A., Rodríguez Picornell, Z., & Rodríguez Gil, I. M. (2017). Criterios sobre la aplicación de la estrategia curricular del idioma inglés mediante los entornos virtuales. Medimay, 24(2), 160-172.
Horruitiner Silva, P. (2007). II. El proceso de formación. Sus características. Pedagogía Universitaria, 12(4). Recuperado a partir de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/416
Ministerio de Educación Superior. (2016b). Resolución Ministerial sobre el Perfeccionamiento de la enseñanza del inglés (proyecto).
Ministerio de Educación Superior. (1997). Enfoque integral para la labor educativa y político-ideológica en las universidades. La Habana: Félix Varela.
Ministerio de Educación Superior. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio «D». MES.
Ministerio de Educación Superior. (2016, a). Documento base sobre el Perfeccionamiento de la enseñanza del inglés (proyecto). MES.