An analysis about the English curricular strategy for Physical Culture degree

Main Article Content

Liliana Margarita Martinez Hernandez
Marta Arroyo Carmona
Fidelina Castillo Morales
Alida Nersa Paneque Ginarte

Abstract

This research is aimed at stating an analysis of the English Curricular Strategy tendencies and regularities in the Physical Culture degree of Pinar del Rio University, leading to introduce actions able to reduce insufficiencies in the already mentioned strategy implementation. To meet the goal, it was used mainly empirical methods such as documents ‘analysis, the survey and the interview. It was considered a sample of 56 students from I, II, III and IV years (Daytime Regular Course) of Physical Culture Faculty and 10 teachers who teach the different subjects in these years. As the result a group of insufficiencies transcends, which convey that in the practice, the strategy has not achieved the mission it was designed for. The work suggests some aspects that should be taken into consideration to optimize the strategy application in the context of the new policy about the English teaching improvement in the Cuban Higher Education   

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martinez Hernandez, L. M., Arroyo Carmona, M., Castillo Morales, F., & Paneque Ginarte, A. N. (2018). An analysis about the English curricular strategy for Physical Culture degree. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(2), 128–138. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/766
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Liliana Margarita Martinez Hernandez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad Lengua Inglesa, Máster en Educación

Marta Arroyo Carmona, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad Lengua Inglesa, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular

Fidelina Castillo Morales, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad Lengua Inglesa, Doctora en Ciencias Lingüísticas, Profesora Titular

Alida Nersa Paneque Ginarte, Universidad Estadual “René Gabriel Moreno”. Santa Cruz de la Sierra

Doctora en Ciencias de la Educación. Investigadora.

References

Arroyo Carmona, M. (2001). La Superación Profesional de los profesores universitarios en la Disciplina Idioma Inglés. Su perfeccionamiento y aplicación en la Universidad de Pinar del Río (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba. Recuperado a partir de https://rc.upr.edu.cu/jspui/handle/DICT/97

Cervantes, C. C. V. (2001). CVC. Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Recuperado a partir de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/

Corona, Dolores, M. (1988). El perfeccionamiento de la enseñanza de lenguas extranjeras a estudiantes no filólogos en la educación superior cubana (Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana.

Cruz, M. B., Albert, J. S. C., Gener, A. B., Díaz, A. O., & Lobo, B. P. (2014). Tendencias del proceso de gestión para la formación en idioma Inglés en la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas en Pinar del Río. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 18(6), 1036-1055.

Díaz, G. (2000). Hacia un enfoque interdisciplinario, integrador y humanístico en la enseñanza del inglés con fines específicos: un sistema didáctico (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.

García Cormenzana, A. J., Casañas Álvarez, A., Rodríguez Picornell, Z., & Rodríguez Gil, I. M. (2017). Criterios sobre la aplicación de la estrategia curricular del idioma inglés mediante los entornos virtuales. Medimay, 24(2), 160-172.

Horruitiner Silva, P. (2007). II. El proceso de formación. Sus características. Pedagogía Universitaria, 12(4). Recuperado a partir de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/416

Ministerio de Educación Superior. (2016b). Resolución Ministerial sobre el Perfeccionamiento de la enseñanza del inglés (proyecto).

Ministerio de Educación Superior. (1997). Enfoque integral para la labor educativa y político-ideológica en las universidades. La Habana: Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio «D». MES.

Ministerio de Educación Superior. (2016, a). Documento base sobre el Perfeccionamiento de la enseñanza del inglés (proyecto). MES.