Meaningful Physical Education: proposal for the contextualization of curricular contents

Main Article Content

Richar Jacobo Posso Pacheco
Laura Cristina Barba Miranda
Ximena Patricia León Quinapallo
Norma Amabilia Ortiz Bravo
Richard Manuel Manangón Pesantez
Josue Celso Marcillo Ñacato

Abstract

The adjustment of Ecuador's national Physical Education 2016 curriculum requires teachers to have a new professional profile in line with the new approaches and curricular content. The objective of this research was to present a proposal for contextualization in order to foster meaningful learning among students; it was based on the evaluation of teachers' assessments of the contents and the adaptation of active methodologies. The research was developed under the qualitative descriptive model. The population was 22 physical education teachers from seven private schools in Quito. The interview technique was applied with an instrument validated by the judgment of seven experts in a single circulation. The items of the questionnaire referred to the need to contextualize curricular content, the adaptation of active methodological strategies, and teacher alignment to curricular adjustment in order for learning to be meaningful. This work contributed with a curricular proposal developed with the intention of contextualizing and interpreting the elements of the skills with performance criteria of the Physical Education curriculum, which will facilitate the application of active methodologies that guarantee that learning is meaningful and that the exit profile of the Ecuadorian high school graduate is reached, generating in the student a high degree of autonomy, which allows him/her to replicate the practice of physical activity at any time in his/her life. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., León Quinapallo, X. P., Ortiz Bravo, N. A., Manangón Pesantez, R. M., & Marcillo Ñacato, J. C. (2020). Meaningful Physical Education: proposal for the contextualization of curricular contents. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(2), 371–381. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/914
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biography

Laura Cristina Barba Miranda, Ministerio de Educación

Analista en mejoramiento Pegagógico

References

Almeida, A. (2007). El aprendizaje significativo en el contexto educativo. Revista científica de la Escuela de Postgrados de la Fuerza Aérea Colombiana, 2(1), 5-9. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5682861

American Psychological Association (2010). Publication manual ofthe American Psychological Association. Washington: American Psychological Association. Disponible en: https://www.eiu.edu/edadmin/pdf/9%2027%202010%20American%20Psychological%20Association%20Guide%20Revised.pdf

Amezcua, M. y Gálvez, A. (2002). Los modos de análisis en investigación cualitativa en salud: perspectiva crítica y reflexiones en voz alta. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 423-436. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1135-57272002000500005

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Adquisici%C3%B3n_y_retenci%C3%B3n_del_conocimien.html?id=VufcU8hc5sYC&redir_esc=y

Cargua, A., Posso, R., Cargua, N. y Rodríguez, A. (2019). La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 54(16), 140-152. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/713

Coffey, A. y Atkinson, P. (2005). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante. ISBN: 84-7908-831-1. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=256853

Giraldo, E., Cadavid, A. y Flórez, S. (2019). Posibilidad de acuerdos sobre las concepciones de currículo para la formación de maestros. Educación y educadores, 1(22), 9-22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7070560

Hurtado, I. y Toro, G. (2001). Paradigmas y Métodos de Investigación en Tiempos de Cambio. Valencia: Episteme. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Paradigmas_Y_Metodos_de_Investigacion_en.html?hl=es&id=pTHLXXMa90sC&redir_esc=y

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). Currículo de los niveles de educación obligatoria. Quito: Medios Públicos EP. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf

Posso, R. (2018). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física. Quito: Ministerio de Educación. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01 /GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Posso R., Barba, L., Castro, R., Nuñez, F. y Marcillo, J. (2019). Enfoque lúdico como estrategia en el contextode la Educación Física ecuatoriana: una revisión sistemática. Lecturas: Educación Física y Deportes, 258(24), 86-105. Recuperado de: https://www.efdeportes.com/index.php /EFDeportes/article/view/1531/1021

Robles, P. y Rojas, M. (2015).La validación por juicio de expertos: dos investigacionescualitativas en lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18, 1-16. Recuperado de: https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf

Williamson, G.& Hidalgo, C. (2015). Flexibilidad curricular en la implementación de proyectos de investigación para mejorar el aprendizaje de los estudiantes. El caso de NEPSOChile. Revista Electrónica"Actualidades Investigativas en Educación", 15(2),1-21. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447/44738605012

Zabalza, M. (2012). Territorio, cultura y contextualización curricular. Interacções, 22, 6-33. Disponible en: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/1534

Most read articles by the same author(s)