Therapeutic physical exercises program for amputees

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Mohamed Hosam Adeen
Jorge de Lázaro Coll Costa
Ardy Rafael Rodríguez García
María Blanca García Rubio
Asunción Mayda García Rubio

Abstract

The rehabilitation process for amputees lacks a methodological instrument for developing muscular strength that allows them to achieve better levels of walking and balance. For this reason, a muscle strength development program was designed to achieve better gait and balance levels for the amputee. The theoretical and methodological foundations of the rehabilitating physical treatment of the amputee patient were analyzed to establish the diagnosis of the treatment. The structure, content and methodology of the program were also determined. Which was valued by expert judgment. The study was descriptive in a holistic nature with a non-experimental design. The sample was of 19 specialists, six physiatrists with more than nine years of experience, ten rehabilitators with more than eigth years of experience, an orthopedic and a Doctor of Science in Physical Culture with more than six years of experience, with an average age 45 years old, presenting a domain and level of knowledge on topic four obtained a medium and a high coefficient of 15. The applied methods were theoretical and empirical. The physical-therapeutic exercise program for amputated was structured. The experts rated the relevance and implementation of the physical-therapeutic exercise program for amputees with a strong expected effectiveness as very adequate. The preparation of the program was pertinent, since it justifies the need to guide the physical rehabilitators scientifically and methodologically. Conclusions and recommendations were reached.

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How to Cite
Hosam Adeen, M., Coll Costa, J. de L., Rodríguez García, A. R., García Rubio, M. B., & García Rubio, A. M. (2020). Therapeutic physical exercises program for amputees. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 494–508. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/964
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Mohamed Hosam Adeen, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Licenciado en Cultura Física. Doctorante del programa doctoral de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", Facultad de Cultura Física, La Habana, Cuba.

Jorge de Lázaro Coll Costa, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Centro de Estudio para la Actividad Física, el Deporte y la Promoción de la Salud. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", Facultad de Cultura Física, La Habana, Cuba.  

Ardy Rafael Rodríguez García, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Centro de Estudio para la Actividad Física, el Deporte y la Promoción de la Salud. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", Facultad de Cultura Física, La Habana, Cuba. 

 

María Blanca García Rubio, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Máster en Actividad Física en la Comunidad. Profesora de la Disciplina Idiomas de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", Facultad de Cultura Física, La Habana, Cuba.

Asunción Mayda García Rubio, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Máster en Didáctica de la Educación Física. Profesora de la Disciplina Fundamentos Biológicos del Ejercicio Físicp de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", Facultad de Cultura Física, La Habana, Cuba.

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