Interdisciplinarity in the training of Physical Culture Bachelor: Its history and trends/La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: su historia y tendencias

Main Article Content

Yolanda Valdés André
Jerry Bosque Jiménez
José Francisco Estradé Martínez
Daymara Guerra Bouza
Claudia Rodríguez Almeida

Abstract

The present society and its complex character, demands the training of increasingly competent and integral professionals capable of providing solutions to multiple and difficult social problems; this has required universities to review the difficulties and contradictions that are still present in this regard. In the field of physical activity and sport, the professional who works in the basic link in Cuba requires a solid interdisciplinary training, which the university as a training entity should promote, but has not always achieved, since it has not reached the desired levels in this aspect. To know how it has been in its historical development and to characterize the main tendencies of interdisciplinarity in the professional training of the Bachelor of Physical Culture, objective of this work, is of total importance to take pertinent actions and to direct such training with an interdisciplinary character. To achieve this, the results of completed research on the subject were analyzed from an analytical, interpretative or critical perspective of the authors, which allowed, as an opinion article or debate, to present the following text, in order to achieve an understanding of the developed topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés André, Y., Bosque Jiménez, J., Estradé Martínez, J. F., Guerra Bouza, D., & Rodríguez Almeida, C. (2021). Interdisciplinarity in the training of Physical Culture Bachelor: Its history and trends/La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: su historia y tendencias. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(1), 291–307. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1012
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Yolanda Valdés André, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Faculty of Physical Culture. Havana

Profesora de Teoría y Metodología de la Educación Física, Máster en Ciencias; Profesor Auxiliar

Jerry Bosque Jiménez, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Faculty of Physical Culture. Havana

Doctor en Ciencias de la Educación. Dirección de Postgrado y Ciencia Tecnología e Innovación

José Francisco Estradé Martínez, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Faculty of Physical Culture. Havana

Máster en Entrenamiento Deportivo. Departamento de Juegos con Pelotas

Daymara Guerra Bouza, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Faculty of Physical Culture. Havana

Licenciada en Cultura Física Centro de Estudios para la Actividad Física el Deporte y la Promoción de Salud

Claudia Rodríguez Almeida, "Marta Abreu" Central University of Las Villas. Faculty of Physical Culture. Havana

Licenciada en Cultura Física Centro de Estudios para la Actividad Física el Deporte y la Promoción de Salud

References

Almirall-Borrego, J. A., & Zaldívar Cordón, G. V. (2018). Modo de actuación del profesional de Cultura Física, resultados de un proceso. Revista científica especializada en Ciencias de la Cultura Física y del Deporte, 15(36), 114-127. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/448

Álvarez, M. (2004). Interdisciplinariedad: Una aproximación desde la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/Interdisciplinariedad.html?id=Ry3HswEACAAJ&redir_esc=y

Barrabia, O. (2017). La formación como categoría pedagógica. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (13), 62-63.

Carvajal Escobar, Y. (2010). INTERDISCIPLINARIEDAD: DESAFÍO PARA LA EDUCACIÓN SUPERIOR Y LA INVESTIGACIÓN. Luna Azul, (31), 156-169. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1909-24742010000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Castellanos, A. V. (2016). El profesional universitario. Visión pedagógica de la formación universitaria actual. Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.

Cepeda-Rodríguez, Y., Díaz-Quintanilla, C. L., & Acosta-Gómez, I. (2017). Análisis convergente y holístico sobre aspectos teóricos de la interdisciplinariedad para profesionales de la educación. Pedagogía y Sociedad, 20(50), 258-281. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/550

Fiallo, J. (2004). La interdisciplinariedad: Un concepto "muy conocido". La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Garbey, A. (2017). La preparación del profesional de la Cultura Física para el trabajo comunitario en el Combinado Deportivo (Tesis de doctorado). Universidad de Ciencias de la Cultura Física "Manuel Fajardo", La Habana, Cuba.

González, B. M. (2016). La categoría formación. Visión pedagógica de la formación universitaria actual. Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.

González, E. (2017). La interdisciplinariedad en la investigación como un principio de la responsabilidad social universitaria. Presentado en Congreso Universidad, La Habana, Cuba. http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Hechavarría-López, N., & Oroceno-Aragón, M. (2014). Estrategia curricular para Formación Pedagógica del licenciado en Cultura Física. Arrancada, 13(24), 44-52. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/24-6

Hernández, T. (2018). La habilidad profesional dirigir en el proceso de formación del Licenciado en Cultura Física (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba. http//www.reduniv.edu.cu/index.php/author/reduniv/

Ilisástigui, M., & López, A. (2010). La formación continua del profesional de la Cultura Física y el Deporte en Cuba. La Habana, Cuba: La Editorial Universitaria. http://eduniv.reduniv.edu.cu/fetch.php?data=407&type=pdf&id=395&db=0

Lenoir, Y. (2015). Interdisciplinariedad en educación: Una síntesis de sus especificidades y actualización. INTERdisciplina, 1(1). https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2013.1.46514

López, A. (2001). Defensa pública del nuevo Plan de Estudios de los Institutos Superiores de Cultura Física de Cuba. Un hecho sin precedentes. Revista Digital Efdeportes, 7(34), 56-63. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd34a/cuba.htm

Matos Ceballo, J. J., Mena Pérez, O., & Tejera Concepción, J. F. (2016). RETOS Y PERSPECTIVAS EN EL DESEMPEÑO PROFESIONAL DE LOS PROFESORES DE LA CARRERA DE CIENCIAS DE LA CULTURA FÍSICA Y EL DEPORTE. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 208-212. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202016000400028&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Mendoza, E. (2007). Modelo Didáctico de la Formación Interdisciplinaria del Licenciado en Cultura Física (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Universidad de Oriente). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba. http://http//www.reduniv.edu.cu/index.php/author/reduniv/

M&iacute, Guti&eacute, R., & Escobar, R. (2004). Interdisciplinariedad en la formacion del licenciado en estudios socioculturales. Pedagogía Universitaria, 9(4), 85-102. https://go.gale.com/ps/i.do?p=IFME&sw=w&issn=16094808&v=2.1&it=r&id=GALE%7CA146842280&sid=googleScholar&linkaccess=abs

Ministerio de Educación Superior MES. (2018). Resolución 2 de 2018 de Ministerio de Educación Superior. GOC-2018-460-O25 §.

Perera, F. (2009). Proceso de Enseñanza-aprendizaje interdisciplinariedad o integración. Varona, Revista Científico-Metodológica, 48-49.

Sierra, R. V. (2010). El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: El desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 10(18), 117-134. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220339010

Torres, E. O. (2012). La interdisciplinariedad en las investigaciones educativas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(1), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4228305

Valdés, Y. (2019). La interdisciplinariedad su significado en la formación del profesional universitario. IPLAC.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.