The game as a facilitator of knowledge of environmental legislation/El juego como facilitador del conocimiento de la legislación ambiental

Main Article Content

Amilcar Abel Cabrera Nuñez
Yousdey Villafáfila Madera
Lillanys Valdés Madera
Noraida Jimenez Dávila

Abstract

Introduction: The work addressed the importance of the use of recreational games in environmental education activities as a resource to contribute to the knowledge of environmental legal norms in the San Vicente Popular Council, belonging to the Viñales National Park.
Objective: The objective of the work was to demonstrate the use of recreational games in environmental education activities to contribute to the promotion and learning of the environmental legal norms applicable to the Community, to face existing environmental problems.
Materials and methods: Theoretical methods such as: analysis-synthesis, historical-logical, induction-deduction were used, which allowed: making generalizations regarding the theoretical positions and reaching conclusions, studying and specifying the qualities of recreational games. The semi-standardized interview was used in the same way to diagnose the use of the games by specialists in the community.
Results: The work allowed to ratify the effectiveness of linking the recreational game in environmental education activities as a way to contribute to the necessary knowledge about environmental legislation in a community.
Conclusions: The implementation of the game allowed linking the community with existing environmental problems and their possible solution, by increasing knowledge through these activities of both environmental education and environmental legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabrera Nuñez, A. A., Villafáfila Madera, Y., Valdés Madera, L., & Jimenez Dávila, N. (2022). The game as a facilitator of knowledge of environmental legislation/El juego como facilitador del conocimiento de la legislación ambiental. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 1109–1123. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1253
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Amilcar Abel Cabrera Nuñez, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Máster en Ciencias, Investigador agregado, profesor Asistente

Yousdey Villafáfila Madera, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Profesor Asistente

Lillanys Valdés Madera, ECOVIDA

Especialista Principal Centro de    investigación y Servicios ambientales ECOVIDA

Noraida Jimenez Dávila, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Màster en Administración de Empresas Agropecuarias

References

Caraballo Maqueira, L. (2017). Derecho Ambiental, un instrumento de gestión eficaz para la conservación de la diversidad biológica, Ciudad de la Habana. vLex. https://cuba.vlex.com/vid/derecho-ambiental-instrumento-gestion-792299049

Constitución de la República de Cuba. (2019). Gaceta oficial (pág. 16). La Habana: Asamblea Nacional.

Hakkarainen, P. (2008). The zone of proximal development in play and learning. Cultural-Historical Psychology, 4(4), p. 211. https://psyjournals.ru/en/kip/2008/n4/Hakkarainen_full.shtm: https://psyjournals.ru/en/kip/2008/n4/Hakkarainen_full.shtml

Herrera, M. P. (2020). Análisis de la concepción de docentes y estudiantes sobre el juego como recurso didáctico para el aprendizaje: experiencia en la educación primaria. Horizonte educativo. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27060320011

Hiuzinga, J. (2000). Homo Ludens. España: Alianza/Emecé. https://eva.isef.udelar.edu.uy/pluginfile.php/2157/mod_resource/content/3/Huizinga%20-%20Homo%20Ludens%20%281%29.pdf

Putton, Gisele Mariotti. Cruz Pollyanna Santos da. (2021). La importancia del juego en el proceso de aprendizaje de la enseñanza en la educación infantil. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 11(5-6) p. 114-125. ISSN: 2448-0959. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacion-es/aprendizaje-de-la-ensenanza

Márquez Delgado, D. L. (2021). La educación ambiental: evolución conceptual y metodológica hacia los objetivos del desarrollo sostenible. Revista Universidad y sociedad 13(2), 301-310. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000200301

Minerva Torres, C. (2002). El juego: una estrategia importante. Educere. 6(19) pp. 289-296. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601907

Mora, C. A. (2015). El juego como método de aprendizaje. Rollos Nacionales, Nodos y nudos. 4(40). ISSN: 0122-4328. pp. 137-144. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article /download/5244/4010

Piaget, J. (1990). La formación del símbolo en el niño. Fondo de Cultura Económica, 2019. ISBN: 6071663873, 9786071663870. pp. 401. https://books.google.com.cu/books/about/La_formaci%C3%B3n_del_s%C3%ADmbolo_en_el_ni%C3%B1o.html?id=2m7DDwAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Rios Quiles, M. P. (2013). El Juego como estrategia de aprendizaje en la primera etapa de educación infantil. Madrid: Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/1910/2013_01_31_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rivera, L. (2009). Educación Preescolar: Entre la expresión y el juego como medios de formación integral. Educación y Educadores, 5, pp. 127-142. https://bit.ly/36jORSx

Sánchez-Domínguez, J. P., et al (2020). El juego como representación del signo en niños y niñas preescolares: un enfoque sociocultural. Revista Educación, 44(2). https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/40567

Tamayo Giraldo, A. &. (2016). El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), pp. 105-128. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134152136006.pdf

Vilanova, S. M. (2011). Las concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje en docentes universitarios de ciencias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 2I (3), pp. 53-75. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722011000100003

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.