Influence of a recreational program in reducing anxiety in high school students/Influencia de un programa recreativo en la disminución de la ansiedad en estudiantes de bachillerato

Main Article Content

Ludwin Alexander Gualotuña Begay
María Lorena Sandoval Jaramillo

Abstract

Recreational activities have numerous positive effects on human behavior, this can favor relevant psychological indicators such as perceived anxiety. In this sense, the purpose of the research was to determine how a recreational program influences the reduction of anxiety levels in high school students. The research is descriptive-explanatory, correlational; 30 high school students are intentionally diagnosed through the Beck test, before and after implementing a recreational proposal for eight weeks. The percentages of anxiety decreased as the intervention proposal was implemented, both in general and in the analysis by gender, as the decrease was significant (p=0.003). The present study shows that recreational activities can contribute to the reduction of anxiety in high school adolescents, both for the female gender and for the male gender. Three future actions are recommended: extend the implementation time of the intervention proposal, carry out studies by gender and direct future research at a quasi-experimental level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gualotuña Begay, L. A., & Sandoval Jaramillo, M. L. (2022). Influence of a recreational program in reducing anxiety in high school students/Influencia de un programa recreativo en la disminución de la ansiedad en estudiantes de bachillerato. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 513–526. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1271
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Ludwin Alexander Gualotuña Begay, Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Quito.

Licenciado en Pedagogía de la Actividad Física y Deportes

María Lorena Sandoval Jaramillo, Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Quito.

Máster en Recreación y Tiempo Libre

References

Angulo, D. J., Nivela, C. D., Chiriguayo, J. T., Zuñiga, G. A., & de León, T. A. (2020). La relajación y estrés laboral en el personal docente: una revisión sistemática. Lecturas: Educación Física y Deportes, 25(266), 109-123. https://doi.org/10.46642/efd.v25i266.1617

April, C. (2020). The Anxiety Getaway: How to Outsmart Your Brain's False Fear Messages and Claim Your Calm Using CBT Techniques.USA: Mango Media Inc.

Ballesteros, M. S., Freidin, B., & Wilner, A. (2021). Determinantes sociales asociados a la actividad física recreativa y el cuidado de la salud. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(276), 2-19. https://doi.org/10.46642/efd.v26i276.2804

Cabeza Palacios, Á. E., Llumiquinga Guerrero, J. R., Vaca García, M. R., & Capote Lavandero, G. (2018). Niveles de ansiedad entre estudiantes que inician y culminan la carrera en actividad física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas., 37(2), 54-62. 20 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002018000200007

Dale, L. P., Vanderloo, L., Moore, S., & Faulkner, G. (2019). Physical activity and depression, anxiety, and self-esteem in children and youth: An umbrella systematic review. Mental Health and Physical Activity, 16, 66-79. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2018.12.001

de Oliveira Pimentel, F., Della Méa, C. P., & Patias, N. D. (2020). Víctimas de bullying, síntomas depresivos, ansiedad, estrés e ideación suicida en adolescentes. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), 230-240. 14 de noviembre de 2021. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/2568/3443?inline=1

Feliú, M. T. (2014). Los Trastornos de Ansiedad en el DSM-5. Cuadernos de medicina psicosomática y siquiatría de enlace (110), 62-69. 15 de noviembre de 2021. https://adultosmayores.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2020/08/Dialnet-LosTrastornosDeAnsiedadEnElDSM5-.pdf

Guerra, J. R., Gutiérrez, M., Zavala, M., Singre, J., Goosdenovich, D., & Romero, E. (2017). Relación entre ansiedad y ejercicio físico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 169-177. 15 de noviembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03002017000200021&script=sci_arttext&tlng=pt

Guillen, L., Arma Castañeda, N. P., Formoso, A. A., Guerra, J. R., Vargas Vera, D. F., & Fernández, A. (2017). Estrategia pedagógica para reducir y prevenir el consumo de drogas desde la educación física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 111-126. 15 de noviembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/18

Hyland, P., Shevlin, M., McBride, O., Murphy, J., Karatzias, T., Bentall, R. P., & Vallières, F. (2020). Anxiety and depression in the Republic of Ireland during the COVID 19 pandemic. Acta Psychiatrica Scandinavica, 142(3), 249-256. https://doi.org/10.1111/acps.13219

McDowell, C. P., Dishman, R. K., Gordon, B. R., & Herring, M. P. (2019). Physical activity and anxiety: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. American journal of preventive medicine, 57(4), 545-556. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2019.05.012

Mera, M. A., Morales, S., & García, M. R. (2018). Intervención con actividad físico-recreativa para la ansiedad y la depresión en el adulto mayor. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 37(1), 1-11. 12 de noviembre de 2021. http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/95

Meza, G. D., & Delgado, G. R. (2021). Ansiedad en adolescentes durante el confinamiento (Covid 19) del barrio Santa Clara-cantón Manta-2020. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(3), 2094-2110. https://doi.org/10.23857/pc.v6i3.2494

Morales, S. C., Lorenzo, A. F., & de la Rosa, F. L. (2016b). Recreation activities to improve social behavior. Study in children and adolescents aged 9-14. Revista Cubana de Medicina General Integral, 32(3), 1-9. 14 de noviembre de 2021. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/269/98

Morales, S., Pillajo, D. P., Flores, M. C., Lorenzo, A. F., & Concepción, R. R. (2016a). Influence of physical activity on the social and emotional behavior of children aged 2-5 years. Revista Cubana de Medicina General Integral., 32(3), 1-16. 16 de noviembre de 2021. http://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/268/97

Obregón, R. R., Sinche, J. C., Zaruma, G. A., Badillo, P. L., Altamirano, H. R., & Vite, G. A. (2018). Diagnóstico preliminar para diseñar actividades físico-recreativas para promocionar la salud en estudiantes de la ESPOCH. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(247), 15-30. 15 de noviembre de 2021. https://efdeportes.com/index.php/EFDeportes/article/view/991/492

Quintanilla, L., García, C., Rodríguez, R., Fontes, S., & Sarría, E. (2020). Fundamentos de investigación en Psicología (2 ed.). México: Editorial UNED.

Santos, C. D., & Vallín, L. S. (2018). La ansiedad en la adolescencia. RqR Enfermería Comunitaria, 6(1), 21-31. 12 de noviembre de 2021. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6317303

Sartori, S. B., & Singewald, N. (2019). Novel pharmacological targets in drug development for the treatment of anxiety and anxiety-related disorders. Pharmacology & therapeutics, 204, 107402. https://doi.org/10.1016/j.pharmthera.2019.107402

Torres, M. A., Trujillo, L. A., Antiga, C. L., Rodríguez, C. E., Antiga, L. P., & Antiga, R. P. (2021). Recreación Inclusiva: Un modelo de recreación para PcD basado en capacidades. México: Editorial Casa de las Preguntas.

Valdez, A., Becerra-Ureta, N. M., Melgarejo-Solano, B. G., & Huarancca-Mallqui, J. C. (2019). Nivel de ansiedad en adolescentes de una institución preuniversitaria de Lima Norte. Peruvian Journal of Health Care and Global Health, 3(1), 12-16. 14 de noviembre de 2021. http://52.37.22.248/index.php/hgh/article/view/31

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.