Inclusive recreational activities for students with intellectual disabilities in the physical education classroom.
Main Article Content
Abstract
Improving inclusion at different educational levels is the basis of quality education. This article is based on the identification of difficulties in the inclusion and participation of students with intellectual disabilities in Physical Education classes, so it is proposed as an objective to design a system of inclusive recreational activities for students with intellectual disabilities of Higher Basic Education, in the Physical Education class of the Educational Unit "Adolfo María Astudillo", city of Babahoyo, Ecuador, in the school year 2022-2023. For this purpose, theoretical methods such as analysis-synthesis, modeling and structural-functional systemic were applied.The empirical methods used were document analysis, observation and survey, which made possible the adjustment of the sample formed by 2 students with intellectual disabilities and 4 teachers for a purposive sampling. The processed information showed that students with intellectual disabilities are not included in Physical Education classes and teachers have limitations in the curricular adaptations that facilitate their inclusion. The main result of the article is a system of inclusive recreational activities whose design proposes actions to help acquire fundamental physical skills, keeping an optimal state of health, achieving emotional well-being, reducing stress and promoting social inclusion.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acosta, L. B. B., & Landero, E. C. (2023). Educación inclusiva para un entorno de paz. Eirene Estudios de Paz y Conflictos, 6(10), Article 10. https://n2t.net/ark:/48568/eirene.v6.n10.201
Andreucci Annunziata, P., & Morales Cabello, C. (2019). Discapacidad Intelectual en Primera Infancia: La Perspectiva de los/as Hermanos/as de Niños/as con Síndrome de Down. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(2), 191-208. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200191
Cáceres Rodríguez, C. (2021). Sobre el concepto de discapacidad. Una revisión de las propuestas de la OMS. Auditio, 2(3). https://doi.org/10.51445/sja.auditio.vol2.2004.0030
Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/html/
Colorado Espinoza, M. E., Mendoza Moreira, F. S., Colorado Espinoza, M. E., & Mendoza Moreira, F. S. (2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones curriculares de matemáticas para personas con discapacidad intelectual. Conrado, 17(80), 312-320. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990 -86442021000300312&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Duque, M. F. R. (2020). La importancia del material, los recursos y estímulos aplicados como juego en la actividad física. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), Article 3. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1409
Estévez Arias, Y., Sánchez Valdé, X., & LLivina Lavigne, M. J. (2022). Las adaptaciones curriculares: Un recurso en la educación de las nuevas generaciones. Revista Universidad y Sociedad, 14(1), 527-537.
Fleites, J. C. G., González, D. M. P., & Anoceto, A. O. R. (2023). Análisis de la competencia del profesor de Educación Física para la inclusión de escolares con discapacidad. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(3), Article 3. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1527
Guachisaca, J. L. V., & Valdés, G. R. R. (2024). Juegos recreativos para la inclusión de estudiantes con discapacidad física, en las clases de Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 19(1), Article 1. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1583
Montejo Lorenzo, M. N. (2017). La investigación pedagógica. Otra mirada (revisión del libro escrito por Alberto D. Valle Lima). Transformación, 13(3), 442-444.
Rodríguez Torres, Á. F., Rodríguez Alvear, J. C., Guerrero Gallardo, H. I., Arias Moreno, E. R., Paredes Alvear, A. E., Chávez Vaca, V. A., Rodríguez Torres, Á. F., Rodríguez Alvear, J. C., Guerrero Gallardo, H. I., Arias Moreno, E. R., Paredes Alvear, A. E., & Chávez Vaca, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864 -21252020000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rojas Avilés, H., Sandoval Guerrero, L., & Borja Ramos, O. (2020). Percepciones a una educación inclusiva en el Ecuador. Revista Cátedra, 3(1), 75-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9101163
UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. 38.
Valdés, I. V., & Reyes, O. G. (2024). Actividad física en relación con las habilidades de interacción social en los educandos con discapacidad intelectual. Mendive. Revista de Educación, 22(1), Article 1. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article /view/3404