Cooperative learning in children with physical disabilities: a need in physical education classes in basic general education in Ecuador.

Main Article Content

José Gerardo Cortéz Narvaez
Pedro Luis Díaz Braulio
Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo
Silvio Antonio González Catala

Abstract

Currently, students of the General Basic Education (EGB) of the Educational Unit "Carlos Concha Torres" with physical disabilities face significant barriers in physical education classes due to the lack of adaptation of inclusive methodologies and resources. The objective of this work focuses on proposing a system of adapted activities for students with tetraplegia in order to improve the disposition of these students in their academic and social activities. The study was framed in an applied research of mixed approach, combining quantitative and qualitative research, in a descriptive way. For the achievement of this research, a scientific observation and a survey were applied. With these scientific research methods, the necessary information was obtained regarding their perceptions and experiences with cooperative learning during physical education classes. The proposal is based on games and tasks with implementation of cooperative learning strategies in the Physical Education Class. Among the most relevant results they underline the importance of applying games with implementation of cooperative learning strategies to the teaching of Physical Education. It is evident that a more structured and attractive approach is required that encourages not only active participation, but also a clear understanding of the activities and effective collaboration among students. The result is an improvement in their academic and behavioral situation through cooperative learning in the area of physical education. This generated significant improvements in the students, both in the motor and social areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cortéz Narvaez, J. G., Díaz Braulio, P. L., Maqueira Caraballo, G. de la C., & González Catala, S. A. (2025). Cooperative learning in children with physical disabilities: a need in physical education classes in basic general education in Ecuador. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 20(1). Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1738
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Pedro Luis Díaz Braulio, Unidad Educativa “Carlos Concha Torres” Ecuador

Docente

Giceya de la Caridad Maqueira Caraballo, Universidad Bolivariana de Ecuador

Dra.C

Silvio Antonio González Catala, Universidad Bolivariana de Ecuador

Docente

References

Basantes, A., Orye, A., Naranjo, M., Pabón, K., Pereira, L., & Benavides, A. (2024). Enseñanza culturalmente receptiva: Un enfoque pedagógico para promover la inclusión y la diversidad cultural. Universidad Técnica del Norte.

Benito, R. M., & Sánchez, G. S. (2020). El Aprendizaje Cooperativo en la clase de Educación Física: dificultades iniciales y propuestas para su desarrollo. Revista Educación, 399-409.

Bermejo Díaz, J. M., Pulido Salas, D., Galmes-Panades, A. M., Serra Payeras, P., Vidal-Conti, J., & Ponseti Verdaguer, F. J. (2021). Educación física y universidad: Evaluación de una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2021, vol. 39, p. 90-97.

Cerna, C., Carrillo, N., Guevara, Y., Ramírez, O., Ramos, A., & Zapata, L. (2023). Teoría de la complejidad: impacto en la enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de la personalidad. Mar Caribe.

Espada, R., Gallego, M., & González, R. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 207-218.

Ferreras, J. (2023). Enfoque de gestión educativa para promover la inclusión en el primer ciclo de la educación primaria. Revista Innova Educación, 5(4), 22-39.

González, D. H., Pastor, V. M. L., & Arribas, J. C. M. (2020). La Evaluación formativa y compartida en contextos de aprendizaje cooperativo en Educación Física en Primaria. Cultura, Ciencia y Deporte, 15(44), 213-222.

Guillén, R. G. L., & Sandoval, J. T. (2022). Uso del aprendizaje cooperativo en educación física y su relación con la responsabilidad individual en estudiantes del nivel secundario. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (43), 1-9.

Martínez, R., & Sánchez, G. (2020). El Aprendizaje Cooperativo en la clase de Educación Física: dificultades iniciales y propuestas para su desarrollo. Revista Educación, 44(1), 1-18.

Molina, A. S., Martí, I. G., & Martínez, A. H. (2021). Percepción del profesorado de Educación Física sobre el Aprendizaje Cooperativo y su relación con la Inteligencia Emocional. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (41), 735-745.

Mondragón, A., & Libreros, I. (2023). Proceso de inclusión educativa de los estudiantes en condición de discapacidad y/o talento excepcional en los grados de primaria en la sede Tomás Ignacio Esquivel perteneciente a la Institución Educativa Nuestra Señora de Chiquinquirá. Universidad Antonio Nariño.

Morán, M., & Barberi, O. (2024). Evaluación de las experiencias educativas a través de entornos virtuales en el Subnivel Preparatoria. MQRInvestigar, 8(2), 1200-1227.

Pucuna, M., & Silva, G. (2022). Aprendizaje Colaborativo en las aulas multigrados de Básica Media de la U.E. San Guisel Alto en el período 2021-2022. Tesla Revista Científica, 2(1), 1-19.

Sánchez, L. C., Grau, M. P., & Vall-Llovera, C. V. (2023). Enseñar y aprender el deporte a través del aprendizaje cooperativo en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (47), 164-173.

Tello, L., & Guanin, M. (2024). Canciones lúdicas en la coordinación de las partes gruesas del cuerpo en niños de 4 a 5 del nivel de Educación Inicial. Universidad Técnica de Ambato.

Velásquez, P. (2024). Refuerzo de las habilidades comunicativas en niños con trastorno del espectro autista (TEA) a través de la implementación de una unidad didáctica en el prácticum musical. Universidad UNAB.

Velásquez, T. (2022). Aprendizaje cooperativo y el desarrollo de la capacidad trabajo en equipo de las estudiantes del V ciclo - Trujillo, 2020. Universidad Privada Antenor Orrego.

Most read articles by the same author(s)