Assimilation of statistical techniques: a necessity in the formation of the Physical Culture and Sports professional/Asimilación de técnicas estadística: necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte
Main Article Content
Abstract
The mastery of statistical techniques represents numerous benefits by virtue of the formation of competent professionals. In the field of Physical Culture and Sport, it acquires greater significance due to its applicability in the four graduate profiles, hence the importance of the assimilation of this science in the formation process of its professionals. The objective of this study was to determine the state of assimilation of statistical techniques in the training of Physical Culture and Sport professionals in Cuba. The research required the use of various methods, among which the following should be mentioned: document review, surveys, a pedagogical test and methodological triangulation. Likewise, as part of the statistical methods, the empirical frequency distribution tables were used. All of them made it possible to determine the level at which the state of assimilation of statistical techniques in the formation of these professionals was framed, as well as the teachers' knowledge of learning strategies, as a crucial result of the research. With the identification of the most influential elements in this problem, the need and importance of implementing actions in the scientific, teaching and methodological work system to improve the levels of assimilation of this science is confirmed.
Downloads
Article Details
References
AguiLar, E. M., Sánchez, N., Pascual, S. A., Rodríguez, M. A., Pagé, R., García, M., & Almora, N. (2016). Plan de Estudio E. Licenciatura en Cultura Física y Deporte. Ministerio de Educación Superior.
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Editorial Pueblo y Educación. ISBN: 978-959-13-0681-4. https://isbn.cloud/9789591306814/didactica-la-escuela-en-la-vida/
Castellanos, D., Castellanos, D., Reinoso, C., & García, C. (2001). Para promover un aprendizaje desarrollador. Proyecto "El cambio educativo en la Secundaria Básica: realidad y perspectiva", Ciudad de La Habana.
Cerezal, J., & Herrera, E. (2010). Investigación Educativa en la Escuela. San Marcos.
Collazo, V. C. (2016). La integración de los contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del técnico medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Héctor Alfredo Pineda Zaldivar"]. http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=341&db=1
Espinosa, Y. C., Navarro, S. E., Estevez, A. L. G., Mesa, C. R., Albalat, N. C., & Estrada, A. H. (2019). Importancia del empleo de estrategias de aprendizaje para desarrollar una actividad de estudio eficiente. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 10(2), 24-34. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=89558
Pérez Medinilla, Y. T., Crespo Borges, T. P., López Fernández, R., Pérez Medinilla, Y. T., Crespo Borges, T. P., & López Fernández, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la enseñanza de la estadística en las carreras universitarias. Conrado, 14, 340-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500340&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Raynaudo, G., & Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: Una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología, 23(1), 137-148. http://ojs3.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56
Sánchez, L. P., & Llera, J. B. (2014). Estrategias de aprendizaje. Función y diagnóstico en el aprendizaje adolescente. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 358, 34-39. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/4086
Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., Palma, H. H.-, Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Palma, H. H.-. (2019). Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277