Assimilation of statistical techniques: a necessity in the formation of the Physical Culture and Sports professional/Asimilación de técnicas estadística: necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte

Main Article Content

Taimi Castañeda Rodríguez
Abelardo López Domínguez
Ana María Morales Ferrer

Abstract

The mastery of statistical techniques represents numerous benefits by virtue of the formation of competent professionals. In the field of Physical Culture and Sport, it acquires greater significance due to its applicability in the four graduate profiles, hence the importance of the assimilation of this science in the formation process of its professionals. The objective of this study was to determine the state of assimilation of statistical techniques in the training of Physical Culture and Sport professionals in Cuba. The research required the use of various methods, among which the following should be mentioned: document review, surveys, a pedagogical test and methodological triangulation. Likewise, as part of the statistical methods, the empirical frequency distribution tables were used. All of them made it possible to determine the level at which the state of assimilation of statistical techniques in the formation of these professionals was framed, as well as the teachers' knowledge of learning strategies, as a crucial result of the research. With the identification of the most influential elements in this problem, the need and importance of implementing actions in the scientific, teaching and methodological work system to improve the levels of assimilation of this science is confirmed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castañeda Rodríguez, T., López Domínguez, A., & Morales Ferrer, A. M. (2021). Assimilation of statistical techniques: a necessity in the formation of the Physical Culture and Sports professional/Asimilación de técnicas estadística: necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(2), 451–466. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1017
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Taimi Castañeda Rodríguez, "Manuel Fajardo" University of Physical Culture and Sports Sciences

Licenciada en Educación en la Especialidad de Matemática-Computación. Profesora Asistente de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo” donde labora desde 2016. Cursa una maestría en didáctica de la Educación Física Contemporánea y un doctorado en Ciencias de la Educación. Graduada en 2006, con una experiencia de 10 años en escuelas deportivas y cuatro en Educación Superior.

Abelardo López Domínguez, Center of Studies for the Improvement of Higher Education (CEPES) of the University of Havana.

Licenciado en Educación. Especialidad: Matemática – Computación, Dr. C. Profesor Titular del Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES) de la Universidad de La Habana. Profesor Principal de la Metodología de Investigación Educativa del centro. Secretario Ejecutivo del Taller Internacional “La Educación Superior y sus Perspectivas” en los Congresos Universidad, con una experiencia de 19 años en la Educación Superior.

Ana María Morales Ferrer, "Manuel Fajardo" University of Physical Culture and Sports Sciences.

Profesora de Educación Física (1968), Licenciada en Cultura Física (1977), Doctora en Ciencias de la Cultura Física (2003). La Habana. Cuba. Especialista (1970) DhFK Leipzig-RDA. Profesora Consultante (2007) y Emérito (2018) de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. Coordinadora de Maestría y Vicecoordinadora del programa Doctoral en Ciencias de la Cultura Física.

References

AguiLar, E. M., Sánchez, N., Pascual, S. A., Rodríguez, M. A., Pagé, R., García, M., & Almora, N. (2016). Plan de Estudio E. Licenciatura en Cultura Física y Deporte. Ministerio de Educación Superior.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Didáctica. Editorial Pueblo y Educación. ISBN: 978-959-13-0681-4. https://isbn.cloud/9789591306814/didactica-la-escuela-en-la-vida/

Castellanos, D., Castellanos, D., Reinoso, C., & García, C. (2001). Para promover un aprendizaje desarrollador. Proyecto "El cambio educativo en la Secundaria Básica: realidad y perspectiva", Ciudad de La Habana.

Cerezal, J., & Herrera, E. (2010). Investigación Educativa en la Escuela. San Marcos.

Collazo, V. C. (2016). La integración de los contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del técnico medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria [Tesis de doctorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas "Héctor Alfredo Pineda Zaldivar"]. http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=341&db=1

Espinosa, Y. C., Navarro, S. E., Estevez, A. L. G., Mesa, C. R., Albalat, N. C., & Estrada, A. H. (2019). Importancia del empleo de estrategias de aprendizaje para desarrollar una actividad de estudio eficiente. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 10(2), 24-34. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=89558

Pérez Medinilla, Y. T., Crespo Borges, T. P., López Fernández, R., Pérez Medinilla, Y. T., Crespo Borges, T. P., & López Fernández, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la enseñanza de la estadística en las carreras universitarias. Conrado, 14, 340-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442018000500340&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Raynaudo, G., & Peralta, O. (2017). Cambio conceptual: Una mirada desde las teorías de Piaget y Vygotsky. LIBERABIT. Revista Peruana de Psicología, 23(1), 137-148. http://ojs3.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/56

Sánchez, L. P., & Llera, J. B. (2014). Estrategias de aprendizaje. Función y diagnóstico en el aprendizaje adolescente. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 358, 34-39. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/4086

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., Palma, H. H.-, Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Palma, H. H.-. (2019). Pedagogical Strategies in Teaching and Learning Processes in Higher Education including Information and Communication Technologies. Información tecnológica, 30(3), 277-286. https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000300277

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.