Cooperative activities for the physical flexibility capacity, in students of the Physical Culture career/Actividades cooperativas para la capacidad física flexibilidad, en estudiantes de la carrera Cultura Física

Main Article Content

Mercedes Valdés Pedroso
Yancel Wilson Valdés
José Francisco Monteagudo Soler

Abstract

Through the physical efficiency tests, it is determined how the students' development is behaving during the course and, based on these results, actions can be taken to improve their trajectory. Flexibility is the physical capacity that gives man the possibility to perform movements of great amplitude, conditioned by the neuro-myo-articular structures of fixation and stabilization, and when cooperative work is used, the success of an activity of one member depends on the success of the partner. In class observations and interviews with the students of the first year of the Regular Day Course of the Physical Culture career, it is corroborated that in the Physical Efficiency Tests (Pef in Spanish) carried out at the beginning of the course, the level obtained in the physical capacity Flexibility, with respect to the rest of the tests, is the most difficult and very marked in the males, in addition, the variety in the classes and the little use of cooperative work are insufficient, so the objective of the work is aimed at proposing a set of cooperative activities that favor the physical capacity Flexibility in the students of the first year of the Physical Culture course of the Physical Culture and Sport Sciences University (Uccfd in Spanish) "Manuel Fajardo". The inductive-deductive, analysis-synthesis, scientific observation, survey and specialist criteria methods were used. The results were positive for the students after four months of applying the proposal. The specialists assessed the proposal as Very Adequate, which is evidenced by the students' results in the improvement of the level in the flexibility test.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valdés Pedroso, M., Wilson Valdés, Y., & Monteagudo Soler, J. F. (2022). Cooperative activities for the physical flexibility capacity, in students of the Physical Culture career/Actividades cooperativas para la capacidad física flexibilidad, en estudiantes de la carrera Cultura Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 75–89. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1063
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Mercedes Valdés Pedroso, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD)

Máster en Dirección y Gestión de la Cultura Física. Jefa del departamento de Educación Física de la UCCFD “Manuel Fajardo”.Responsable de las disciplinas: Teoría y Práctica de la Educación Física y de la Práctica laboral. investigativa. Miembro del Tribunal para la categorización de Profesores Instructores y Asistentes

Yancel Wilson Valdés, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD)

Profesor, Licenciado en Cultura Física

José Francisco Monteagudo Soler, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo" (UCCFD)

Profesor Titular y Consultante

References

Basabe, M. P. (2016). Propuesta de pasos metodológicos para el diagnóstico de habilidades motrices en la Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 11(3), 176-181. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/675

Chehaibar, L. M. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemi. En Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 83-91). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. http://132.248.192.241:8080/xmlui/bitstream/handle/IISUE_UNAM/542 /ChehaibarL_2020_Flexibilidad_curricular.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz-Escobar, C., Ocaranza-Ozimica, J., Díaz-Narváez, V. P., & Utsman, R. (2018). Confiabilidad de pruebas para flexibilidad en futbolistas jóvenes de un club profesional. Apunts. Educacion Fisica y Deportes, 4(131), 80-94. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/1).131.06

Eras, N. J. G., Rojas, W. F. T., Jácome, C. A. C., Díaz, R. J. T., Boada, S. R. R., & Enríquez, S. C. C. (2020). Potenciación de la capacidad flexibilidad en la gimnasia artística masculina infantil. Lecturas: Educación física y deportes, 24(261), 8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272941

Fuente, Á. A. de la, Pérez, G. M., & Martín, J. J. B. (2012). El aprendizaje cooperativo para la mejora de la socialización y la educación a través del conflicto. La Peonza: Revista de Educación Física para la paz, 7, 3-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3907247

Gómez, J. P. P., Casasbuenas, A. L. C., Torres, D. M. Z., & Corredor, D. W. S. (2018). Nivel de flexibilidad de deportistas en formación a través del Test de Sit and Reach, Tocancipá, Cundinamarca. Revista digital: Actividad Física y Deporte, 4(2), 5-18. https://doi.org/10.31910/rdafd.v4.n2.2018.552

Mesa, M., Fleitas, I. M. y Vidaurreta, R. R. (2015). Sobre el tratamiento estadístico a los datos provenientes de las opiniones de los expertos en las investigaciones de la Cultura Física. EFDeportes.com. Revista Digital. Buenos Aires, 20( 210). https://www.efdeportes.com/efd210/tratamiento-estadistico-opiniones-de-expertos.htm

Navarro, J. P., Sala, H., Limbiati, V., Corda, F., & Moreno, D. (2013). Uso intensivo de herramientas de colaboración en línea en Educación Superior. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, 06, Article 06. http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/view/85

Oña Tacan, E. J., Chamorro Werz, D. N., Chávez Cevallos, E., (2021). Insistencia pasiva dinámica y contracción maximal: Influencia en la flexibilidad del split en kárate. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 524-534. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-24522021000200524&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ubaque, J. G. (2019). Flexibilidad: ¿Capacidad fundamental? Valoración de sistema LDF enfatizado en la flexibilidad. Revista Siembra CBA, 1, 23-35. http://revistas.sena.edu.co/index.php/Revsiembracba /article/view/2585

Vaca García, M. R., Gómez Nicolalde, R. V., Cosme Arias, F. D., Mena Pila, F. M., Yandún Yalamá, S. V., & Realpe Zambrano, Z. E. (2017). Estudio comparativo de las capacidades físicas del adulto mayor: Rango etario vs actividad física. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(1), 1-11. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864 -03002017000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Valdés-Pedroso, M., & Monteagudo-Soler, J. F. (2018). LA EVALUACIÓN DE LA HABILIDAD TRABAJO EN EQUIPO EN LA DOCENCIA UNIVERSITARIA DE CULTURA FÍSICA (Original). Revista científica Olimpia , 15(49), 79-91. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/59

Valdés-Pedroso, M., & Monteagudo-Soler, J. F. (2018). Técnicas cooperativas de apoyo al trabajo en equipo en la docencia universitaria de Cultura Física. Revista Olimpia, 15(47), RNPS: 2067, ISSN: 1817-9088. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/484

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.