Methodological actions for the management process of the Recreation Research Labor Practice subject/Acciones metodológicas para la gestión del proceso de la asignatura Práctica Laboral Investigativa de Recreación

Main Article Content

Omar Álvarez García
Reymer Sánchez Alberich
Orestes García Maceira
Yisel Álvarez Álvarez
Yilena Maceo Betancourt

Abstract

The research proposes to show how the authors visualize the management process of the Research Labor Training or Research Labor Practice at the Manuel Fajardo University of Physical Culture and Sport Sciences. Starting from the approval of the Study Plan E, it is considered the integrating discipline of the career, it constitutes the transversal axis that favors the scientific direction of the teaching-educational process and integrates par excellence the contents of different subjects and the organizational components of the formative process through an interdisciplinary approach in the solution of professional problems that allows students to identify themselves, develop with what to do and their way of professional performance. For this purpose, it is proposed as an objective to elaborate methodological actions aimed at the management of the Research Labor Training process. In the research, historical background, theoretical and methodological references of the sample under study were systematized, as well as scientific methods of the theoretical, empirical and mathematical level, including document analysis, observation and interview. The results obtained in the diagnosis revealed the need to elaborate the proposal of methodological actions that will contribute to the management of the process and in turn will favor the development and praxis execution of the acquired knowledge and professional skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez García, O., Sánchez Alberich, R., García Maceira, O., Álvarez Álvarez, Y., & Maceo Betancourt, Y. (2022). Methodological actions for the management process of the Recreation Research Labor Practice subject/Acciones metodológicas para la gestión del proceso de la asignatura Práctica Laboral Investigativa de Recreación. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(1), 325–343. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1104
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Omar Álvarez García, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Profesor de Recreación, Máster en Gestión y Administración de la Cultura Física

Reymer Sánchez Alberich, Universidad de la Habana

Máster en Cultura Física Terapéutica. Departamento Turismo

Orestes García Maceira, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Lic. en Cultura Física, Profesor del departamento de Recreación

Yisel Álvarez Álvarez, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Lic. Cultura Física

Yilena Maceo Betancourt, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Departamento de Educación Física, Lic. Cultura Física, Máster en Actividad Física Comunitaria.

References

Arias, A. E. M., Caruci, M. J. R., & de Muñoz, R. M. (2020). Visión pedagógica del autoconocimiento en educación física y vida saludable. Compendium, (44). https://www.redalyc.org/journal/880/88064965006/html/

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

De Souza, J. (2002). "La Sostenibilidad Institucional y el Cambio de Época". Revista del CONESUP (Ecuador), No.2:69-86. Garibay, G. (2003). Programa Institucional de Tutorías. Guadalajara. http://campusdigital.uag.mx/

González, D. y Achiong G.E. (2018). La labor tutorial y su impacto en la formación científico-investigativa inicial del docente. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, ISSN-e 1678-4634, 44, (1), 2018. https://www.scielo.br/j/ep/a/RnQ7HYmh75hsLGR7CwjkLnB/?lang=es

Hernández, V. y Torres, J. (2005). Informe técnico: la acción tutorial en la universidad. Madrid: Universidad Pontificia Comillas de Madrid. http://www.uah.es/empresariales/estudiantes /tutorías/Plan_Acc_Tutorial.pdf.

Liston, D. y Zeichner, K. (1997). Formación del profesorado y condiciones sociales de la escolarización. 2da. edición. Madrid: Morata. https://books.google.com.cu/books/about /Formaci%C3%B3n_del_profesorado_y_condiciones.html?id=pO0pkkPmC_cC&redir_esc=y

Martínez, M. (2008). El tutor pedagógico en la formación docente. Varona, ISSN: 0864-196X La Habana: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635566004.pdf

Mestre, J., Brotons, J. y Álvaro, M. (2002). La gestión deportiva clubes y federaciones. Barcelona España, INDE. https://books.google.com.cu/books/about /La_gesti%C3%B3n_deportiva.html?id=j3O3lVFhlowC&redir_esc=y

Ministerio de Educación Superior (2007). Resolución 210/07, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E para la carrera Licenciatura en Cultura Física. La Habana, UCCFD Manuel Fajardo.

Ojalvo, V. (2012). Orientación y tutoría como estrategia para elevar la calidad de la educación. In: Congreso Internacional Universidad. Curso Universidad, La Habana, Cuba. https://www.researchgate.net/publication /237486250_ORIENTACION_Y_TUTORIA_COMO_ESTRATEGIA_PARA_ELEVAR_LA_CALIDAD_DE_LA_EDUCACION

Pérez, A. (1993). La Interacción teoría práctica en la Formación del Docente. España: Torculo Ediciones. ISBN 84-87767-39-7, págs. 359-388. https://dialnet.unirioja.es/servlet /articulo?codigo=1004965

Roque, L. R. (2017). Metodología para la transición a un modelo de dirección estratégica sustentada en procesos. Revista Ingeniería Industrial, 16(3), 319-339. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/3430

Peña, O., & Oliveira, R. D. S. (2016). Factores incidentes sobre la gestión de sistemas de inventario en organizaciones venezolanas. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 18(2), 187-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99345727003

Sanjurjo, L. (2017). La formación en las prácticas profesionales en debate. Revista del Cisen Tramas/Maepova, 5(2), 119-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6939231

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.