Games for the treatment of spatial orientation in Physical Education classes/Juegos para el tratamiento de la orientación espacial en las clases de Educación Física

Main Article Content

Raiza María Tamayo Rodríguez
Luis Valentín Fernández Yero
Sarai Vázquez Rodríguez

Abstract

Introduction: The game in boys and girls occurs in a natural way because it is used as a means of preparation for life and as a means of education. That is why many authors state categorically that "the child learns by playing and by playing he becomes fit for life".
Objective: This research has as objective to elaborate a set of adapted games to favor the work with spatial orientation in boys and girls from the " Antonio Briones Montoto" primary school in the Bayamo municipality, from which a sample of 24 first grade students enrolled in the primary school who have problems in spatial orientation was taken as an object of study.
Materials and method: In order to fulfill the objective, theoretical methods ( analytical-synthetic, hypothetical-deductive and documentary review) , empirical ( observation, survey, experiment and test to evaluate spatial orientation) and statistical mathematical methods were used. .
Results: As a result, six adapted games are offered in correspondence with the particularities of the studied population, which will allow the work with the spatial orientation of the mentioned population.
Conclusion: The analyzed theoretical and methodological foundations allowed determine and adapt the games to favor the development of the spatial orientation in the Physical education class.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tamayo Rodríguez, R. M., Fernández Yero, L. V., & Vázquez Rodríguez, S. (2022). Games for the treatment of spatial orientation in Physical Education classes/Juegos para el tratamiento de la orientación espacial en las clases de Educación Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(3), 860–875. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1164
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Raiza María Tamayo Rodríguez, Universidad de Granma

Máster en Actividad Física en la Comunidad. Departamento de Teoría y Práctica de la Educación Física.  

 

Luis Valentín Fernández Yero, Universidad de Granma

Profesor Auxiliar. EPG en Natación para el Alto Rendimiento.Departamento de Teoría y Práctica del Deporte 

Sarai Vázquez Rodríguez, Universidad de Granma

Profesora Auxiliar. Master en Actividad Física en la Comunidad. Departamento de Teoría y Práctica de la Educación Física. 

 

References

Arufe-Giráldez, V. (2019). Fortnite EF, un nuevo juego deportivo para el aula de Educación Física: Propuesta de innovación y gamificación basada en el videojuego Fortnite. Sportis, 5(2), 323-350. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/23235

Campillo Piqueras, M. (2018). El entrenamiento de las capacidades físicas básicas: La fuerza. Revista Observatorio del Deporte, 4(4), 7-15. https://www.revistaobservatoriodeldeporte.cl/index.php/odep/article/view/201

árdenas, M.; Burbano, V. & Valdivieso, M. Exploración de las capacidades coordinativas en dos grupos de niños de educación primaria. Revista ESPACIOS. (33). ISSN 0798-1015.

Casimiro Andújar, A. J., Águila Soto, C., & Delgado Fernández, M. (2005). Actividad física, educación y salud. Universidad de Almería. Servicio de Publicaciones. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=386489

Bernate, J. (2021). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de la motricidad/Physical Education and its contribution to the comprehensive development of motor skills. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 643-661. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/957

Guillamón, A. R., Cantó, E. G., & López, P. J. C. (2018). La educación física como programa de desarrollo físico y motor. EmásF: revista digital de educación física, (52), 105-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6408944

Hernández, H. J. P., Rosas, C. S., Rubio, M. F., & Paredes, A. C. (2022). La ludomotricidad y habilidades motrices básicas locomotrices (caminar, correr y saltar): Una propuesta didáctica para la clase de Educación Física en México. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (44), 1141-1146. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/91338

Illesca Matus, R. S., & Alfaro Urrutia, J. E. (2017). Aptitud física y habilidades cognitivas. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 10(1), 9-13. https://doi.org/10.1016/j.ramd.2016.04.004 https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1888-75462017000100009

Mirella, R. (2001). Nuevas metodologías del entrenamiento de la fuerza, la resistencia, la velocidad y la flexibilidad. Paidotribo. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=391985

Montil Jiménez, M., & Jiménez, A. (2006). Determinantes de la práctica de actividad física. Bases, fundamentos y aplicaciones. Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=299060

Nakayama, L. (2022). El juego como contenido de la Educación Física: concepciones, fundamentos e implicancias. Lúdicamente, 10(21). https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7504

Quitério Quitério, A., Costa, J., Martins, M., Martins, J., Onofre, M., Gerlach, E., Scheuer, C., & Herrmann, C. (2017). Educação Física: Avaliação das competências motoras emalunos de seis anos, do primeiro ano de escolaridade (Educación Física: Evaluación de las habilidades motoras en los estudiantes de seis años, en el primer año de escolarización). Retos, 31, 259-263. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.53500

Rueda, J. A. A., Zagalaz, J. C., López, R. C., & Sánchez, M. L. Z. (2015). Propuesta didáctica bilingüe para educación física en educación primaria. Juegos populares y tradicionales ingleses. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (28), 116-121. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34898

Vargas Alzate, L. F., & Agudelo Velásquez, C. A. (2015). Propuesta metodológica para mejorar las capacidades coordinativas en Ultimate Frisbee. Viref Revista de Educación Física, 4(3), 1-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7889873

Viñes, N., & Ramírez, F. (2020). Concepciones del juego en la Vida en la Naturaleza en la formación de profesores en Educación Física. Educación Física y Ciencia, 22(2). https://www.researchgate.net/publication/347532923_Concepciones_del_juego_en_la_Vida_en_la_Naturaleza_en_la_formacion_de_profesores_en_Educacion_Fisica

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.