Education in health, prevention and management of back pain under the approach "integration school community from the area of Physical Education"/Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque "integración escuela comunidad d

Main Article Content

Efrén Mesías Palacios Zumba
Richar Jacobo Posso Pacheco
Laura Cristina Barba Miranda
Bertha Susana Paz Viteri

Abstract

The purpose of the study was to assess the scope of an action plan for health education, prevention and management of back pain, with the School Community Integration approach from the Physical Education Area in the empowerment of knowledge and its application in favor of a comprehensive health to members of an educational institution in the city of Quito; it had as a methodological approach the socio-critical paradigm, according to the participatory action research method. Representatives of children enrolled in said institution are included as study subjects. The study was carried out in three stages. 1- Participatory diagnosis, where back pain appears as a frequent condition. 2- Preventive program that integrates anatomical, biomechanical, postural hygiene and exercise knowledge. 3- Evaluation of knowledge and skills acquired. Clinical history and determination of risk factors, application of pre and post-test related to back care, posture and exercises were performed. Based on the scores obtained and the observation of acquired skills, it is determined that the action plan allowed the acquisition of cognitive, behavioral and procedural values in all participants. The Community School Integration approach from the Physical Education Area is considered as a viable program of execution by the Ecuadorian Ministry of Education. These elements contribute to the maintenance, promotion and prevention of health conditions of community members.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Palacios Zumba, E. M., Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C., & Paz Viteri, B. S. (2022). Education in health, prevention and management of back pain under the approach "integration school community from the area of Physical Education"/Educación en salud, prevención y manejo del dolor de espalda bajo el enfoque "integración escuela comunidad d. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 17(2), 758–779. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1284
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Efrén Mesías Palacios Zumba, Unversidad Central del Ecuador

Máster en Docencia Universitaria y Administración Educativa

Richar Jacobo Posso Pacheco, Unversidad Central del Ecuador

Ph.D en Proyectos

Laura Cristina Barba Miranda, Ministerio de Educación del Ecuador

Ph.D en Proyectos, especialista en mejoramiento pedagógico Ministerio de Educación

Bertha Susana Paz Viteri, Universidad Nacional de Chimborazo

Magister en Cultura Física y    Entrenamiento Deportivo

References

Alvarado de Parra, K. (2000). Aplicación y evaluación de un programa educativo en la prevención del dolor de espalda en el personal de enfermería que labora en el ambulatorio urbano tipo III "Dr. Daniel Camejo Acosta" Barquisimeto estado Lara. http://bibmed.ucla.edu.ve/DB/bmucla/edocs/textocompleto/TWE720A582000.pdf

Bru, P. (2003). La investigación-Acción Participativa como metodología de mediación e integración sociocomunitaria. http://www.pacap.net/es/publicaciones/pdf/comunidad/6/documentos_investigacion.pdf

Chavarría, J. (2014). Lumbalgia. Causas, diagnóstico y manejo. Rev Médica de Costa Rica y Centroamérica. LXXI (611):447-54. http://www.medigraphic.com/pdfs/revmedcoscen/rmc-2014/rmc143n.pdf

Constitución, (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito: Medios públicos E.P.

Delgado, J. (1994). Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales. Editores: Síntesis.ISBN: 84-7738-226-3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=491811

Dick, B. (2005). Investigación Acción: Estrategias Cualitativas de la Investigación. Caracas Venezuela: Candidus Editores Educativos.

Dugdale, D. (2011). El dolor y sus emociones. Medline Plus. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/ency/patientinstructions/000417.htm

Escalona, E. (2010). Ergonomía en centros sanitarios y Prevención de lesiones musculoesqueleticas. http://www.bvs.org.ve/jornadas2010/01122010/Foros/EscalonaEvelyn.pdf

Galeano, M. (2006). Diseños de proyectos en la Investigación Cualitativa. Universidad Eafit, 2020. ISBN: 9789588173788http://books.google.co.ve/books?id=ufsZQkjMUFEC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Goetz, J.P. y Le Compte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid, España: Morata. Caps. IV y V. https://books.google.com.cu/books/about/Etnograf%C3%ADa_y_dise%C3%B1o_cualitativo_en_inv.html?id=rXESvgAACAAJ&redir_esc=y

Gómez, L. (2005). Lumbalgia o dolor de espalda baja. Artículo publicado en Revista Mexicana de Algología. http://www.intramed.net/sitios/mexico/dolor/VOLV_2_1.pdf

Gómez, L. (2019). Comunicación e Información en el ámbito educativo. México. Editorial Trillas.

Gómez, M. (2006). Introducción a la Metodología de Investigación científica. http://www.intramed.net/sitios/mexico/dolor/VOLV_2_1.pdf

Lorenzo, M y Garcia J (2009). Elaboración y aplicación de un programa de educación postural en educación secundaria. Facultad de Ciencias de la Educación. Pontevedra Universidad de Vigo. Disp. http://webs.uvigo.es/reined/ejemplares/2/reined_02_04.pdf

Martínez, M. (2013) La Investigación Cualitativa. (Síntesis conceptual), 1ra edición, México. Editorial Trillas. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf

Posso, R. (2018a). Guía de estrategias metodológicas para Educación Física. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/01/GUIA-METODOLOGICA-EF.pdf

Posso Pacheco, R. J.., Barba Miranda, L. C., & Otáñez Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229Vera

Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., Rodríguez-Torres, A., Núñez Sotomayor, L., Ávila Quinga, C. y Rendón Morales, P. (2020). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 294-311. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-3.14

Posso Pacheco, R., Barba Miranda, L., León Quinapallo, X., Ortiz Bravo, N., Manangón Pesantez, R. y Marcillo Ñacato, J. (2020). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000200371&lng=es&tlng=es.

Posso Pacheco, R. J., Pereira Valdez, M. J., Paz Viteri, B. S. y Rosero Duque, M. F. (2021). Gestión educativa: factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana De Gerencia, 26(Número Especial 5), 232-24. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/36442

Posso Pacheco, R. J., Ortiz Bravo, N. A., Paz Viteri, B. S., Marcillo Ñacato, J. y Arufe Giráldez, V. (2022). Análisis de la influencia de un programa estructurado de Educación Física sobre la coordinación motriz y autoestima en niños de 6 y 7 años. Journal of Sport and Health Research. 14(1). 123-134. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/86055/67703

Posso Pacheco, R. J. (2022). La post pandemia: una reflexión para la educación. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 1(1), 1-6. https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/2118

Rivas, S. (2010). Manejo del síndrome doloroso lumbar. Rev Cubana Med Gen Integr. 26(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000100013

Rull, M., Miralles, R.C. y Mirralles, I. (2010). Dolor de espalda diagnostico enfoque general del tratamiento. Hospital Universitario de Tarragona. http://www.scartd.org/arxius/lumbalgia_rull05.pdf

Rusque, A. (2008). Enfoque Cualitativo. http://nulan.mdp.edu.ar/705/1/00369.pdf

Valles, M. (1997). Técnicas Cualitativas de Investigación. Madrid, España. Editorial Síntesis.

Vidal, J. B. (2020). Alteraciones hematológicas y COVID-19. Medicina balear, 35(4), 69-73. http://www.scielo.org.co/pdf/nova/v18nspe35/1794-2470-nova-18-spe35-75.pdf

Most read articles by the same author(s)