The formation of values from the physical education class

Main Article Content

Eduardo Armando Prieto Tamarit
Juan José Hernández
Elsa Giniebra Enríquez

Abstract

The article deals with the formation of values in the students of Primary Education from Physical Education classes, which is one of the elements that should receive special attention in the teaching-learning process, starting from the unity between the instruction and education that should characterize this process. That is why the authors focus attention on the methodological treatment that occurs in Physical Education classes to the formation of values in the students of Primary Education. For the development of the research methods were used: analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical, observation, documentary review, survey and descriptive statistics. The processing of the information referring to the formation of values in the students of this age and fundamentally in the classes of Physical Education was carried out; as well as the difficulties that arise with its methodological treatment. This allowed an assessment of the difficulties and potentials present in the process of values formation in Physical Education classes, which led to a set of actions. Hence, the objective of this article is to propose a set of actions that allow to take advantage of the potential of Physical Education to contribute to the formation of values in students of Primary Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Prieto Tamarit, E. A., Hernández, J. J., & Giniebra Enríquez, E. (2018). The formation of values from the physical education class. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(1), 74–87. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/748
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Eduardo Armando Prieto Tamarit, Centro Universitario Municipal Sandino de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Cultura Física, Máster en Didáctica de la Educación Física Contemporánea, profesor asistente.

Juan José Hernández, Centro Universitario Municipal Sandino de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciado en Física, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, profesor asistente.

Elsa Giniebra Enríquez, Centro Universitario Municipal Sandino de la Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciada en Educación Primaria, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, profesora auxiliar.

References

Acuña, A. (1994). Fundamentos socio-culturales de la motricidad humana y el deporte. Granada, España: Universidad de Granada.

BUXARRAIS, M. (1997). La formación del profesorado en educación en valores. Propuesta y materiales. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.

Calero, S, y González, S.A. (2015). Teoría y Metodología de la Educación Física. Recuperado de: http://www.repositorio.espe.edu.ec

Gómez, A. (2005). “La enseñanza y el aprendizaje de los valores en la educación Deportiva”. En Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(18). Recuperado de:

http://cdeporte.rediris.es/revista/revista18/arteduvalores9.htm

INDER (2013). XXV Seminario Nacional de

Preparación del curso escolar 2013-2014. La Habana, Cuba: Editorial Deportes.

_____ (2013). Indicaciones Metodológicas. Educación Física y Deporte para Todos. Curso escolar 2013-2014. La Habana: Editorial Deportes.

______ (2014). XXVI Seminario Nacional de Preparación del curso escolar 2014-2015. La Habana, Cuba: Editorial Deportes.

______ (2014). Indicaciones Metodológicas. Educación Física y Deporte para Todos. Curso escolar 2014-2015. La Habana: Editorial Deportes.

______ (2015). XXVII Seminario Nacional de Preparación del curso escolar 2015-2016. La Habana, Cuba: Editorial Deportes.

______ (2015). Indicaciones Metodológicas. Educación Física y Deporte para Todos. Curso escolar 2015-2016. La Habana: Editorial Deportes.

______ (2016). XXVIII Seminario Nacional de Preparación del curso escolar 2016-2017. La Habana, Cuba: Editorial Deportes.

______ (2016). Indicaciones Metodológicas. Educación Física y Deporte para Todos. Curso escolar 2016-2017. La Habana: Editorial Deportes.

______ (2017). Compendio de normas jurídicas vigentes. La Habana, Cuba: Editorial Deportes.

MINED (2012). Programa Director para la educación en el sistema de valores de la revolución cubana. La Habana, Cuba: MINED.

_____ (2016). Programa de Educación Física. Enseñanza Primaria. Primer Ciclo. La Habana: ICCP.

_____ (2016). Programa de Educación Física.

Enseñanza Primaria. Segundo Ciclo. La Habana: ICCP.

_____ (2016). Orientaciones Metodológicas de

Educación Física. Enseñanza Primaria. Primer Ciclo. La Habana: ICCP.

_____ (2016). Orientaciones Metodológicas de Educación Física. Enseñanza Primaria. Segundo Ciclo. La Habana: ICCP.

Mirabal, N., Menéndez, S. y Núñez, A. (2011). Teoría y Metodología de la Educación Física para las EPEF. La Habana: Editorial Deportes.

Prat, M.y Soler, S. (2003). Actitudes, valores y normas en la Educación Física y el Deporte. Barcelona, España: INDE.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.