Methodology for the improvement of the didactic competence of the teacher of Physical Culture

Main Article Content

Iris Nereida Aguado Casas
Luis Alfonso Rangel Mayor

Abstract

Introduction: the education of the new generations must be conceived in close association with the interests and needs of society, and should be achieved through instruction, education and the development of the personality of the group, so that this integration satisfies the need to prepare a graduated in line with the demands of scientific and technical progress, and competent for technological change. It is the job of the university teacher to ensure the professional formation.
Objective: the present research aims to develop a methodology for the improvement of the didactic competence of the Physical Culture teacher, integrating didactic aspects, giving interdisciplinary relations, and the articulation of knowledge, leading to the transformation of their way of acting in the training of graduates of this career.  
Materials and methods: in order to give treatment to this problematic, a diagnosis was made, consistent in the revision of 25 controls to classes, revision of the Plan of Studies E, and the different programs of disciplines.
Results:  the analysis of the previous information allowed to verify that in spite of existing a great number of evaluated controls of excellent, difficulties of didactic order are appreciated in the impartation of the classes.
Conclusions: the importance of the proposed methodology is its contribution to the improvement of the teaching staff, and the achievement of a competent, creative and able to act in context during their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguado Casas, I. N., & Rangel Mayor, L. A. (2018). Methodology for the improvement of the didactic competence of the teacher of Physical Culture. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 13(2), 170–181. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/755
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Iris Nereida Aguado Casas, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte”, Facultad de Cultura Física “Manuel Fajardo., Departamento de Ciencias Aplicadas

Profesora de Fisiología, Máster en Actividad Física en la Comunidad, Profesora Auxiliar

Luis Alfonso Rangel Mayor, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte”, Facultad de Cultura Física “Manuel Fajardo"

Doctor en Ciencias de la Cultura Física, Profesor Titular

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica: la escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación. Recuperado a partir de https://cedib.org/publicaciones/didactica-la-escuela-en-la-vida/

Álvarez de Zayas, C. M., Álvarez de Zayas, C., Álvarez Dardet, C., Barrios, C., Minzi, M. C. R. D., Alvarez-Martinez, C. E., … Zayas, M. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente - educativo en la Educación Superior Cubana. Recuperado a partir de https://www.scienceopen.com/document?vid=eb0412ee-deba-4e07-bc44-3d4c6ebb9117

Bermúdez, R., & Rodríguez, M. (1996). Metodología de la Enseñanza y el Aprendizaje. La Habana: Pueblo y Educación.

Fernández de Alaiza García-Madrigal, B. (2000). La Interdisciplinariedad como base de una estrátegia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación a la Ingeniería en Automática en la República de Cuba (Thesis). Instituto Superior Politécnico: José Antonio Echeverría. Recuperado a partir de http://tesis.cujae.edu.cu:8080/handle/123456789/486

González Maura, V. (2006). La Formación de competencias profesionales en la universidadreflexiones y experiencias desde una perspectiva educativa. XXI. Revista de educación, 8, 175-188.

Lenin, V. I. (1986). V. I. Lenin (1908): MATERIALISMO Y EMPIRIO- CRITICISMO. Moscú: Progreso. Recuperado a partir de https://www.marxists.org/espanol/lenin/obras/1908/mye/index.htm

Leontiev, A. N. (1975). Actividad conciencia y personalidad. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Malpica, Jiménez, P. (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. La metamorfosis de la educación superior. Recuperado a partir de http://www.terapia-ocupacional.com/articulos/Educacion_superior_America_Latina.shtml

Parra Vigo, I. B. (2002). Modelo didáctico para contribuir a la dirección del desarrollo de la competencia didáctica del profesional de la Educación en formación inicial (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana, Cuba.

Ramírez, N. de A., Lorences González, J., & Perdomo Vázquez, J. M. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Recuperado a partir de http://files.especializacion-2012.webnode.com.co/200000152-80d3f81ccc/CARACTERIZACI%C3%93N%20Y%20DISE%C3%91O%20DE%20LOS%20RESULTADOS%20CIENT%C3%8DFICOS%20COMO%20APORTES%20DE%20LA%20INVESTIGACI%C3%93N%20EDUCATIVA.pdf

Tejeda Díaz, R., & Sánchez del Toro, P. (2013). Las competencias profesionales y su aprendizaje en la educación superior. Pedagogía Universitaria, 14(4). Recuperado a partir de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/504

Vigotski, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. EDICIONES COLIHUE

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.