Management of the training process in English, in the Physical Culture career within the framework of the transformations in Higher Education

Main Article Content

Tamara Gutiérrez Baffil
Ernesto López Calichs
Fernando Emilio Valladares Fuerte

Abstract

This study responds to the need to improve the teaching-learning process of English in higher education, and therefore aims to set out the characteristics of the management of this process within the framework of the policy of improving the English training process in the Physical Culture degree course at the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". To this end, methods were used from the theoretical level, such as historical-logical, analysis-synthesis and modelling, as well as from the empirical level, document analysis, observation and group interview. Work was carried out with all the first-year students (51) in the regular daytime course starting in the aforementioned policy and with five teachers who teach in the course and also lead processes in the course. The result is the characterization of the management of the students' English training for the continuous improvement of the comprehensive training of the professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Baffil, T., López Calichs, E., & Valladares Fuerte, F. E. (2020). Management of the training process in English, in the Physical Culture career within the framework of the transformations in Higher Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 15(3), 422–436. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/904
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Tamara Gutiérrez Baffil, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Directora del Centro de Idiomas

Ernesto López Calichs, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Profesor Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación 

Fernando Emilio Valladares Fuerte, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Profesor Titular del Centro de Estudios del Entrenamiento Deportivo en el Alto Rendimiento

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi5nI3noPLeAhWR3VMKHZzoB8MQFjAAegQICRAC&url=http%3A%2F%2Fwww.conectadel.org%2Fwp -content%2Fuploads%2Fdownloads%2F2013%2F03%2FLa_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf&usg=AOvVaw3xNpfHzcoWzRO5i0gr9NGC

Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Strasbourg: Language Policy Division, available online: Disponible en: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989

Galarza, J. (2007). La Evaluación de la gestión de los procesos estratégicos en las Instituciones de Educación Superior: una perspectiva para el desarrollo de la gestión institucional. Revista Cubana de Educación Superior, vol. XXVII, N°.1: 106-116, ene.-abr. p.108.

González, A. O. (2016). Sistema de gestión de la calidad del proceso de extensión universitaria en la Universidad de La Habana [Tesis doctoral, Universidad de La Habana. Centro de estudios para el perfeccionamiento de la Educación Superior]. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjIq9DI9YrnAhUjwVkKHUR -BdYQFjAAegQIAxAB&url=http%3Ae%2520la%2520calida%2520 -%2520Gonzalez%2520Aportela%252C%2520Odette.pdf&usg=AOvVaw3yh2swZpXp8WVE9ecr03qc%2F%2Feduniv.mes.edu.cu%2Fbd%2Ftd%2FGonzalez%2520Aportela%252C%2520Odette%2FSistema%2520de%2520gestion%2520de%2520la%2520calidad%2520de%2520%2528136%2529% 2FSistema%2520de%2520gestion%2520d

Grainger. T. (2009). The Wulkow Memorandum on Language Centres at Institutions of Higher Education in Europe. Cercles Bulletin 26: 16-17. Recuperado de: http://www.cercles.org/en/main.html

Gutiérrez Baffil, T., Rivera Pérez, S. J., Robaina Pérez, R., & Mijares Nuñez, L. (2019). Gestión de los procesos universitarios en el Centro de idiomas de la Universidad de Pinar del Río. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257 -43142019000100021&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Guzmán, Y. M. (2017). Metodología para la determinación de competencias de gestión del profesor principal del año académico en las instituciones de educación superior cubanas [Editorial Universitaria,]. Disponible en: https://www.worldcat.org/title/metodologia-para-la-determinacion-de-competencias-de-gestion-del-profesor-principal-del-ano-academico-en-las-instituciones-de-educacion-superior-cubanas/oclc/1041901022

ISO (Organización Internacional de Normalización). (2015). Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. Norma internacional ISO 9001. Quinta edición. Secretaría Central de ISO en Ginebra, Suiza. Disponible en: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es

Marx, C. (1973). El Capital. Tomo I. Capítulo 5. El Proceso de Trabajo. Editorial Ciencias Sociales. Cuba.

Martínez, A.D. (2017). Estrategia didáctica para favorecer la enseñanza de laconstrucción de textos escritos en Cultura Física. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. PODIUM. ISSN: 19962452 RNPS: 2148 sept. diciembre. 12 (3): 212-226. Disponible en: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/731/html

MES (2019). Resolución No. 165/19. Regulaciones para el perfeccionamiento del proceso de formación en idioma inglésde los estudiantes de la Educación Superior Cubana. La Habana.

Meyer, H.J. (1997). Language centres and the international dimension of university life. In Little, D.& Voss, B. (eds.). Language Centres: Planning for the new millennium. 3-12. Plymouth: CercleS (s/p). Disponible en: http://rigapdf-book.myonlineportal.net/books/language-centres-planning-for-the-new-millennium-papers-from-the-4th-cercles-conference-dresden-26-28-september-1996.html

Poljakoviæ, I. (2011). Challenges and Aspirations of University Language Centres with Particular Reference toCroatia. Apples - Journal of Applied Language Studies. Disponible en: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36770

Rodríguez, C.E. (2010). Procedimiento para estudiar las necesidades informativas de los directivos en la EHTC "Hermanos Gómez". Aplicación de AMIGA, Edición electrónica gratuita. Texto completo en http;//www.eumed.net/libros/2010c/758/

Ruane, M. (2003). Language centres in higher education: Facing the challenge. ASp. La Revue Du GERAS, (41-42), 5-20. https://doi.org/10.4000/asp.1127

Ruiz, J.M. (2004). Dirección y gestión educativa. Fundación Educativa Esumer. ISBN 9589743048, 9789589743041. Disponible en: https://books.google.com.cu/books?id=ZMFVygEACAAJ&dq=bibliogroup:%22Autores+Esumer:+Serie+Formaci%C3%B3n%22&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwiDkKKEko3oAhUSUt8KHd4CBFwQ6AEIOjAD

Zaratiegui, J. R. (1999). La gestión por procesos: Su papel e importancia en la empresa. Economía industrial, (330), 81-88. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=140164

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.