Study of formative assessment in the discipline Theory and Practice of Physical Education /Estudio de la evaluación formativa en la disciplina Teoría y Práctica de la Educación Física

Main Article Content

Maribel Mola Cantero
Marlene Concepción González Escalona
Nordis Sánchez Quintero

Abstract

The evaluation as a component of the teaching-learning process has the purpose of verifying the degree of fulfillment of the objectives formulated in the plans and study programs of Higher Education; this in turn constitutes a way for feedback and regulation of said process. From this perspective, the learning evaluation process is analyzed from its formative function, as it is one of the most relevant activities in university educational contexts, through which it is possible to determine the learning achieved by the student and improve the teaching process. In the Cuban university context, new transformations are required in the evaluation of learning in its formative nature; therefore, the diagnosis of potentialities and needs is pertinent. The present article had the purpose of analyzing the results of the formative evaluation in the Physical Culture and Sport degree, specifically in the discipline Theory and Practice of Physical Education with the application of theoretical and empirical methods such as: analytical-synthetic, observation, surveys, document analysis and methodological triangulation, for which a sample of 27 professors was used, 133 students of the 2nd year of the career. As results of the study, inconsistencies and needs were detected in the evaluation system to transform the modes of action of the teacher and the student, due to the scarce planning, organization, regulation and control for self-evaluation and co-evaluation as ways to enhance formative evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mola Cantero, M., González Escalona, M. C., & Sánchez Quintero, N. (2021). Study of formative assessment in the discipline Theory and Practice of Physical Education /Estudio de la evaluación formativa en la disciplina Teoría y Práctica de la Educación Física. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 16(3), 828–837. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1103
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Maribel Mola Cantero, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo"

Dr.C. de la Cultura Físca, Profesor Auxiliar

Marlene Concepción González Escalona, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”

Dr.C.; Profesor Titular

Nordis Sánchez Quintero, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”

Dr.C.; Profesor Titular

References

Bizarro, W., Sucari, W., & Quispe-Coaquira, A. (2019). Evaluación formativa en el marco del enfoque por competencias. Revista Innova Educación, 1(3), 374-390. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.03.r001

Castillo, M. A. S. (2018). La función formativa de la evaluación en el trabajo escolar cotidiano. Revista Educación, 118-137. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22743

Garcés, R., & Garcés, J. (2015). Diseño y construcción de instrumentos de evaluación de aprendizajes y competencias. Editorial Redipe. https://1library.co/document/8ydrgklz-diseno-construccion-instrumentos-evaluacion-aprendizajes-competencias.html

Hamodi, C., López Pastor, V. M., & López Pastor, A. T. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles educativos, 37(147), 146-161. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982015000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Hernández Nodarse, M. Parrales Loor, G. (2019). Una investigación transformadora de la evaluación del aprendizaje en la Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador. Edunovatic 2019 conference proceedings: 4th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT: 18-19 December, 2019, 2019, ISBN 978-84-09-19568-8, págs. 615-620 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7381143

Hernández Nodarse, M., & Mola Cantero, M. (2016). Prácticas evaluativas del aprendizaje en la Universidad Deportiva del Sur de Venezuela. Revista Cubana de Educación Superior, 35(2), 4-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142016000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Martínez, M., Elizalde, M., & Arrieta Díaz, D. (2016). Evaluación formativa: Prácticas, medios e instrumentos para mejorar los resultados educativos. Red Durango de Investigadores Educativos A. C. ISBN: 978-607-9063-56-6. https://www.researchgate.net/publication/336749979_Evaluacion_formativa_practicas_medios_e_instrumentos_para_mejorar_los_resultados_educativo

Mola, M., Sosa, B., Góngora, I. (2020). Estrategia didáctica para el perfeccionamiento de la evaluación formativa en la carrera de Cultura Física. Educación y Pedagogía, Editorial REDIPE, págs. 288-295. https://redipe.org/editorial/educacion-y-pedagogia-2020-2-parte-iv/

Moreno Olivos, T. (2018). Evaluación del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la evaluación en el aula. Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajimalpa. ISBN: ISBN: 978-607-28-0779-2. https://www.researchgate.net/publication/327824933_Evaluacion_del_aprendizaje_y_para_el_aprendizaje_Reinventar_la_evaluacion_en_el_aula

Ortiz, T., y Sanz T., (2016). Visión pedagógica de la formación universitaria actual. Editorial. UH. ISBN: 978-959-7211-72-3. http://articulos.sld.cu/bmn/2018/02/16/monografia-de-nueva-adquisicion-vision-pedagogica-de-la-formacion-universitaria-actual/

Pino, M. P., Clavero, J. O. E., Ayala, J. E. C., & Falcón, M. G. (2017). La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. Edumecentro, 9(3), 263-283. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6049914

Ravela, P., Picaroni, B., & Loureiro, G. (2017). ¿Cómo mejorar la evaluación en el aula? Reflexiones y propuestas de trabajo para docentes. Grupo MAGRO Editores. ISBN: 978-9974-8556-7-0. https://www.researchgate.net/publication/323780322_Como_mejorar_la_evaluacion_en_el_aula_Reflexiones_y_propuestas_de_trabajo_para_docentes

Ruiz, A. (2012). Teoría y Metodología de la educación física y el deporte escolar. Editorial Pueblo y Educación. http://repositorio.espe.edu.ec/jspui/bitstream/21000/9227/3/Teoria%20y%20metodologia%20de%20la%20educacion%20fisica.pdf

Varona, F. (2020). La formación universitaria integradora y activa: características básicas. Rev. Cubana Edu. Superior. 40(2), e3. Epub 01 de abril de 2021 http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e3.pdf

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.