The dynamics of information and knowledge technologies in Physical Education

Main Article Content

Juan Montalvo Carbonell
Mayelin Cabezas Salmon
Jonathan González Pieras

Abstract

It is considered a necessity to promote a new image of school Physical Education from the accompaniment of information and knowledge technologies, considering its informative, interactive, communicative essence and its controversial and active-renovating character that they provide to the physical-sporting activities of great vitality in the context of learning physical exercise. Therefore, the objective is to develop a methodological structure, from the technological-cognitive-motor relationship, based on the dynamics of the interaction of the school with the theoretical knowledge of Physical Education mediated by the use of information technologies and knowledge, in the second cycle of Primary Education. As a result, a didactic tool was generated to stimulate theoretical knowledge in Physical Education, as well as the design of spaces for use as a learning model, aimed at achieving a balance between the technological, the cognitive and the motor in the teaching-learning process. Analysis-synthesis and induction-deduction were used as theoretical methods, empirical observation, survey and interviews, as well as the mathematical-statistical-descriptive method. It is concluded that the appropriation of theoretical knowledge in an interactive space mediated by computer tools had a positive effect on the learning of physical exercise in schoolchildren, since it strengthened developer and integrative learning during the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Montalvo Carbonell, J., Cabezas Salmon, M., & González Pieras, J. (2023). The dynamics of information and knowledge technologies in Physical Education. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(1), e1420. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1420
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Juan Montalvo Carbonell, Dirección Provincial de Deportes

Jefe de Departamento de la Educación Especial de la Escuela Provincial de Profesores de Educación Física.

Mayelin Cabezas Salmon, Universidad de Oriente

Jefa del departamento de la Formación Doctoral    y profesora titular de la Universidad de Oriente

Jonathan González Pieras, Dirección Provincial de Deportes

Programador, investigador y asesor de la Dirección Provincial de Deporte, profesor instructor de la Facultad de Cultura Física en la Universidad de Oriente

References

Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., Trujillo-Torres, J. M. & Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Mobile learning y tecnologías móviles emergentes en Educación Infantil: percepciones de los maestros en formación. Espacios 40 (5) https://revistaespacios.com/a19v40n05/a19v40n05p14.pdf

Cabero-Almenara, J., Gallego-Pérez, O., Puentes-Puente, A.J. y Jiménez-Rosa, T. (2018). La "Aceptación de la Tecnología de la Formación Virtual" y su relación con la capacitación docente en formación virtual. EDMETIC, 7 (1), 225-241. https://doi.org/10.21071/edmetic.v7i1.10028

Cartaya. L. & del Valle, M. (2017). La informática como medio de desarrollo en la infancia preescolar. Habana: Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books/about/La_inform%C3%A1tica_como_medio_de_desarrollo.html?id=MzIKxgEACAAJ&redir_esc=y

Cedié-Casero, Y. & Leyva-Frómeta, Y. (2014). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en la asignatura Educación Física Preescolar en la carrera de Cultura Física de la UCCFD `Manuel Fajardo' de Guantánamo. Lecturas: Educación Física y Deportes 18 (190). https://efdeportes.com/efd190/impacto-de-las-tic-educacion-fisica-preescolar.htm

Chen, C. (2019), Qué son TIC (Tecnologías de la información y la comunicación): https://www.significado.com/tecnologia/

Fernández, C. & Ladrón- de-Guevara, L (2015) El uso de las TIC en la Educación Física actual. Revista de Educación Motricidad e Investigación 5, pp. 27-40. http://dx.doi.org/10.33776/remo.v0i5.2740

Lanza-Escobar, N., Amador-Cabrera, A., & Soto-Paulín, M. (2014). La Educación Física antes y después de 1959, su tratamiento desde la teoría y metodología de la Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 9(2), pp. 206-216. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/439

Lima-Montenegro, S., & Fernández-Nodar, F. A. (2016). La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Revista Tecnología Educativa, 1(1). https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/view/14

López, A. (2006). El proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Física. Editorial Científico- Técnico. https://isbn.cloud/9789597133209/el-proceso-ensenanza-aprendizaje-en-educacion-fisica/

Menéndez, S., Calderón, C. Y., Mejías, G., & Valdés, Y. (2016). Un enfoque productivo en la clase de Educación Física contemporánea. Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Moro, A., Dupotey, N., y Salgado, A. (2019). Las TIC como herramienta didáctica. Estudio Universidad de Oriente. Refcale, 7(3), pp. 151-160. http://refcale.uleam.edu.ec/ index.php/refcale/article/view/2742/1854

Ozolin, N.G. (1989). Sistema contemporáneo del entrenamiento deportivo. Habana: Editorial Científico-Técnico. https://books.google.com.cu/books/about/Sistema_contempor%C3%A1neo_de_entrenamiento.html?id=s3jxswEACAAJ&redir_esc=y

Pérez Sánchez, R. (2014). Infancia, socialización y TIC. En: PROSIC. informe Anual Hacia la Sociedad de la Información y el Conocimiento 2013. Universidad de Costa Rica: Editorial SIEDIN. http://www.prosic.ucr.ac.cr/informe-2013

Prat-Ambrós, Q., Camerino-Foguet, O., Coiduras Rodríguez, J. L. (2013). Introducción de las TIC en educación física. Estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts. 113, 37-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4419519

Quintero, L.E., Jiménez, F.J., & Area, M. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos, (34), pp. 343-348. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/1144

Romero-Esquivel, R.J. & Becali-Garrido, A.E. (2014). Metodología del entrenamiento deportivo, La Escuela Cubana. Habana: Editorial Deportes. https://books.google.com.cu/books/about/Metodolog%C3%ADa_del_entrenamiento_deportivo.html?id=P9MDEAAAQBAJ&source=kp_book_description&redir_esc=y

Rovira-Collado, J., Ambros-Pallares, A., & Hernández-Ortegas, J. (2018). Innovación educativa y uso de las TAC en el Máster de Secundaria: propuesta formativas para docentes ecuatorianos en el programa UB-UNAE. Tejuelo 30, pp. 73-110. https://doi.org/10.17398/1988-8430.30.73

Ruiz-Aguilera, A. (2019). Teoría y metodología de la Educación Física y el deporte escolar. Habana: Editorial Pueblo y Educación. https://repositorio.espe.edu.ec/jspui/bitstream/21000/9227/3 /Teoria%20y%20metodologia%20de%20la%20educacion%20fisica.pdf

Zavaro, L. (2016). Informática aplicada a la auditoría moderna. Habana: Editorial UH Dirección de Publicaciones Académicas. https://www.claustrofobias.com/informatica-aplicada-a-la-auditoria-moderna/

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.