Physical exercises as a treatment for spinal cord injuries in university students

Main Article Content

Lisbet Lafargue Solis
Hilda Rosa Rabilero Sabatés
Mercedes Susana Castillo Sánchez

Abstract

Raising the quality of life of students in all university careers is one of the most important challenges for Physical Education specialists, and therapy in particular; however, when beneficiaries have spinal cord injuries, they need adequate physical and mental rehabilitation. The objective was to develop physical exercises as a treatment to compensate for the recovery time of students with spinal cord injuries who attend the therapeutic area of the Universidad de Oriente, through Physical Education classes. In the research, theoretical and empirical methods were used to know the real state of the problem, in addition to the techniques to collect and process information. The physical exercises proposed are fundamentally aimed at students who have scoliosis, and in a prophylactic-therapeutic way, treatment is offered to compensate and/or prevent the time of onset of pain that allows immediate recovery and incorporation into the teaching-learning process within the physical education classes. A structure and methodological ordering of the contents was taken into account in four staggered stages during the application of the treatment, in correspondence with the individual characteristics of the sample. The specialists who evaluated the proposal considered it feasible for its application and useful.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lafargue Solis, L., Rabilero Sabatés, H. R., & Castillo Sánchez, M. S. (2023). Physical exercises as a treatment for spinal cord injuries in university students . PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 18(3), e1465. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1465
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Lisbet Lafargue Solis, Universidad de Oriente. Facultad de Cultura Física. Departamento Educación Física. Santiago de Cuba, Cuba.

Profesora-Auxiliar Máster en Cultura Física Terapéutica

Hilda Rosa Rabilero Sabatés, Universidad de Holguín. Facultad de Cultura Física. Departamento de Ciencias Aplicadas Holguín, Cuba.

Profesora-Titular, Doctora en Ciencias Pedagógicas

Mercedes Susana Castillo Sánchez, Universidad de Oriente. Facultad de Cultura Física. Departamento Teoría y Práctica de la Educación Física. Santiago de Cuba, Cuba.

Profesora-Titular, Doctora en Ciencias de la Cultura Física

References

Amado Merchán, Á. (2020). Higiene postural y prevención del dolor de espalda en escolares. Revista para profesionales de la salud, 3(27). https://orcid.org/0002-5408-6263/revisionpdf

Benítez López, R., Coll Costa, J., Rodríguez García, A., Quetglas González, L., & Machín Quiñonez, N. (2022). Programa de ejercicios físicos correctivos para pacientes con scoliosis idiopática/Corrective physical exercise program for patients with idiopathic scoliosis. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2), pp. 583-596. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1229

De Oliveira, C. A., et al., (2021). Lesões neurológicas: da fisiopatologia à repercissao social. Ponta Grosso Paraná Brasil. https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/585578.

Echemendía del Valle, A. (2021). Metodología para el entrenamiento de la marcha convencional en pacientes con lesiones medulares. Estudio preliminar. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), pp. 757-771. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/991.

Echemendía del Valle, A.; Sentmanat Belison, A.; Noa Pelier, Y.; Gomez Perez, R et al. (2022). Programa de ejercicios para las transferencias y la marcha en los pacientes lesionados medulares. Rev. Pódium [online]. 2022, vol.17, n.3, pp.876-891. Epub 02-Sep-2022. ISSN 1996-2452. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1996-24522022000300876&script=sci_abstract

López Miñarro, P, (2022). Ejercicios físicos correctos y seguros para la columna vertebral y alternativas para su corrección. Facultad de Educación. Universidad de Murcia. (p. 6). https://www.diba.cat/documents/41289/17605323/Exercicis+fisics+CV+Pedro+Angel+Lopez.pdf /be7238bd-0c4a-439d-a118-d132aac6cc67

Morales Esquina, S.; Buisan Espias, R.; Avos Navarro, I.; Monfort Ferris, S.; Securun Schreiber S, Parent EC, Hedden DM Moreau M, Hill D, Lou E. (2022). Effect of Schroth exercices on curve. Characteristics and clinical oukomes in adolescent idiopathic Scoliosis: Protocol for a multicentre randomi sed controlled trial: Journal of Physiotherapy. 2022 feb. 1; 60 (4): 234. https://revistasanitariadeinvestigacion.com/efectos-del-metodo-schroth-en-escoliosis-idiopatica-adolescente-fisioterapia/

Negrini, S., Aulisa, A. G., Cerny, P., de Mauroy, J. C., McAviney, J., Mills, A., Donzelli, S., Grivas, T. B., Hresko, M. T., Kotwicki, T., Labelle, H., Marcotte, L., Matthews, M., O'Brien, J., Parent, E. C., Price, N., Manuel, R., Stikeleather, L., Vitale, M. G., Wong, M. S., Smith, B. G. (2022). The classification of scoliosis braces developed by SOSORT with SRS, ISPO, and POSNA and approved by ESPRM. European spine journal: official publication of the European Spine Society, the European Spinal Deformity Society, and the European Section of the Cervical Spine Research Society, 31(4), 980989. https://doi.org/10.1007/s00586-022-07131-z

Quiñonez-Tenorio, N., Sandoval-Guerrero, L., & Rojas-Avilés, F. (2021). Estudio sobre el fenómeno etnocultural: la educación física como elemento sociocultural. Arrancada, 21(40), 231243. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/422

Ramírez Valbuena, W. A (2022). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispáni. 30, 211-230. ISSN en línea 2346-1829. http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n30/0121-053X-clin-30- 00211.pdf

Vega Curiel, (2022). Ejercicios para fortalecer tu columna vertebral. Especialista en Traumatología y Cirugía Ortopédica. https://www.angelvegacuriel.es/views/pdf/ejercicios-columna-lumbar.pdf

Yoon, S. Y., & Lee, S. Y. (2023). Effects of 3D Postural Correction and Abdominal Muscle Contraction on the Symmetry of the Transverse Abdominis and Spinal Alignment in Patients with Idiopathic Scoliosis. International journal of environmental research and public health, 20(6), 5016. https://doi.org/10.3390/ijerph20065016

Sanca, B. Z., Coll Costa, J. de L., Rodríguez García, A. R., Sentmanat Belison, A., & Ramos Quian, Y. (2023). Impacto de los ejercicios físicos en la rehabilitación de pacientes con lesiones medulares cervical incompleta, en Guinea-Bissau. PODIUM - Revista De Ciencia Y Tecnología En La Cultura Física, 18(1), e1375. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1375

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.