Inclusive pedagogical strategy for the development of sports skills in students with intellectual educational needs

Main Article Content

Norma del Pilar Miño-Navas
Julio César Jijón-Paredes
Rubén Castillejo-Olán
Giceya de la Caridad Maqueira-Caraballo

Abstract

The study deals with the development of sports skills in students with intellectual educational needs, in the inclusive Physical Education class; its manifestations and empirical limitations in an Ecuadorian educational institution and the search for an explanation to the scientific problem, through a proposal for its solution. The objective was declared to design an inclusive pedagogical strategy for the development of sports skills in students with intellectual educational needs, during the Physical Education class. The research had a qualitative-quantitative, non-experimental, descriptive-explanatory and transversal approach, non-probabilistic, intentional and stratified sampling was used, with 32 10th grade students, four of them with intellectual educational needs and the Education teacher Physical; the structural-functional systemic approach was used in the design of an inclusive pedagogical strategy; as well as observation and interview to characterize the current state of the research object. A group of professionals was consulted to determine the relevance of the strategy, using the nominal group technique, who came to the conclusion that the proposal is relevant and applicable in inclusive pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miño-Navas, N. del P., Jijón-Paredes, J. C., Castillejo-Olán, R., & Maqueira-Caraballo, G. de la C. (2024). Inclusive pedagogical strategy for the development of sports skills in students with intellectual educational needs. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 19(1), e1593. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1593
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Norma del Pilar Miño-Navas, Universidad Bolivariana del Ecuador- Ecuador.

Licenciada en Educación Física y Deportes

Julio César Jijón-Paredes, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

Licenciado en Ciencias de la Educación. Mención Cultura Física

Rubén Castillejo-Olán, Universidad de Guayaqui. Ecuador.

Licenciado en Educación, especialidad Educación Física

Giceya de la Caridad Maqueira-Caraballo, Universidad Bolivariana del Ecuador. Ecuador.

Doctora en Programa de Innovaciones Científicas y Didácticas en Educación Física Escolar

References

Asamblea Nacional del Ecuador (2011). Constitución de la República del Ecuador de 20 de octubre de 2008. Asamblea Nacional del Ecuador https://www.asambleanacional.gob.ec/sites/default/files/documents/old /constitucion_de_bolsillo.pdf

Bonilla Del Río, M., y Sánchez Calero, M. L. (2022). Inclusión educativa en tiempos de COVID-19: Uso de redes sociales en personas con discapacidad intelectual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 141-161. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30875

Calderón Vicente, R., y Caballo Escribano, C. (2018). Revisión sistemática sobre la aplicación y efectividad de tratamientos basados en mindfulness en personas con discapacidad intelectual. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 6(1), 49-74.https://doi.org/10.5569/2340-5104.06.01.03

Chiva Bartoll, O., Ruiz Montero, P. J., Leiva Olivencia, J. J., y Grölund, H. (2021). The effects of service-learning on Physical Education teacher education: a case study on the border between Africa and Europe. European Physical Education Review, 27(17), 1-18. DOI: 10.1177/1356336X211007156

Córdova Martínez, C. (2020). Consideraciones sobre metodología de la investigación. Universidad de Holguín. https://es.scribd.com/document/446752566/Carlos-A-Cordova-Unviersidad-de-Holguin-Metodologia-de-la-Investigacion

González Aguilar, J. A. (2021). Situación de las personas con discapacidad intelectual y sus familias frente a la crisis generada por Covid-19. Siglo Cero, (1), 183-196. https://doi.org/10.14201/scero202152e183196

Letelier, I. V., Neira, R. A., Gutiérrez, L. L., Donoso, M. M., Duarte, E., & Carrillo, J. P. (2020). Inclusión de estudiantes con discapacidad visual en clases de Educación Física. Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física, 11(2), 1-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8019628

Ministerio de Educación. (2016). Ley Orgánica de Educación Intercultural de 30 de diciembre de 2016 Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017 /05/Ley-Organica-Educacion-Intercultural-Codificado.pdf

Moreno, J. A., y Martínez, A. (2006). Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39-54. https://revistas.um.es/cpd/article/view/113871

Organización de las Naciones Unidas. (25 de septiembre de 2015). Objetivos de desarrollo Sostenible. Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/

Paz Maldonado, E. (2020). Revisión sistemática: inclusión educativa de estudiantes universitarios en situación de discapacidad en América Latina. Estudios pedagógicos, 46(1), 413-429. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100413

Peredo Videa, A. (2016). Comprendiendo la discapacidad intelectual: datos, criterios y reflexiones. Revista de investigación psicológica, (15), 101-122. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n15/n15_a07.pdf

Requenes Gálvez, M. D. C. (2021). Estrategias metodológicas para desarrollar procesos cognitivos básicos en estudiantes con necesidades educativas especiales del Colegio Pindal, LojaEcuador, 2020.

Severo, C. T., Santos, B. T. M. Q., Severo, A. A., Pereira, M. M., Oliveira, L. M. D., Monteiro, G. M. C., Bastos, T., Laskoski, P. B., y Hauck, S. (2021). Abordagens de Psicoterapia para Pessoas com Deficiência: Revisão da Literatura. Revista Brasileira de Educação Especial, 27, 427-444. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0151

Shaefer, S. (2019). Inclusive education: a prerequisite for equity and social justice. Asia Pacific Education Review, 20(2), 181-192. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09598-w

Vidal, M. I., López, M., Marín, D., y Peirats, J. (2018). Revisión y análisis de investigación publicada sobre intervención gamificada en discapacidad intelectual. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(2), 274-297. http://dx.org/10.30827/eticanet.v18i2.11892

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.