Non-formal training program for the preparation of football coaches of the third division league in Danlí, Honduras

Main Article Content

Yefrik Yair Lanza Reyes
Yusimil Ramos Quian
Giraldo Machuat Santana
Jesús Dominguez Garcia

Abstract

The results of the determination of needs of the lack of methodological theoretical preparation of the coaches of the third division league are shown, demonstrating the poor training and improvement of the routes they use for their permanent training. Based on the different data collected, it is obvious that when the coach assesses their needs and the competencies that they have, they show that they are not very clear about the first ones and are not able to identify the competencies that are required for their professional performance. It is emphasized that most of the interviewees mention as the most determining needs those related to the aspects of the structure of the planning of sports training, the application of medical controls and with the didactic of sport. It is concluded that the performance as a soccer coach in the different high performance leagues in Honduras can only be achieved if the needs are met and the limitations that it presents are minimized through formal and non-formal training. Taking into account these aspects is that it was taken as a sample to 11 soccer coaches of the third division league in Danlí, Honduras for such research. It aims to design a non-formal training program for the preparation of football coaches of the third division league in Danlí, Honduras.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lanza Reyes, Y. Y., Ramos Quian, Y., Machuat Santana, G., & Dominguez Garcia, J. (2019). Non-formal training program for the preparation of football coaches of the third division league in Danlí, Honduras. PODIUM - Journal of Science and Technology in Physical Culture, 14(1), 71–80. Retrieved from https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/805
Section
ORIGINAL ARTICLES
Author Biographies

Yefrik Yair Lanza Reyes, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte

Licienciado en Educación Física y Deportes

Yusimil Ramos Quian, Cerro Pelado

Licenciada en Cultura Física, Máster en Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo, Doctora en Ciencias de la Cultura Física y profesora de lucha Sambo

Giraldo Machuat Santana, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz MOnte de Oca", Facultad de Cultura Física "Nancy Uranga Romagoza"

Licenciado en Cultura Física, Máster en Actividad Física Comunitaria, Profesor de Boxeo, Categoría Asistente Principal. Árbitro Internacional de Boxeo

Jesús Dominguez Garcia, Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte

Licienciado en Cultura Física, Especialista de Boxeo, Máster en Teoría y Metodología del Entrenamiento Deportivo, Profesor Auxiliar

References

Añorga, J., 2004. Valcárcel Izquierdo, N. y otros. La teoría de los sistemas de superación y el capacitador como gestor del progreso, Cátedra Educación Avanzada, Centro de Postgrado en Ciencias Pedagógicas, La Habana.

Arencibia Moreno, A.; Díaz Miranda M; Ramirez Blanco, M., & Cedeño Sánchez, L. (2018). Diagnóstico de capacitación a entrenadores de Bádminton de la iniciación deportiva en Pinar del Río, Cuba. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 24-30. Recuperado de http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/745

Bohlander, G., Snell, S., Sherman, A., & Sacristán, P. M. (2001). Administración de recursos humanos. http://www.sidalc.net/cgi-in/wxis.exe/?IsisScript=SIDINA.xis&method=post&formato=2&cantidad=1&expresion=mfn=001461

Caveda Lara, Denis; Lanza A. y Sánchez A. (2012). El proceso de superación profesional para el entrenador de fútbol, basado en competencias profesionales específicas. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 16, Nº 165, Febrero de 2012. http://www.efdeportes.com/

Cázares Arrangoiz, D., & Siliceo Aguilar, A. (2005). Planeación de Vida y Carrera. Editorial Limusa S.A, grupo Noriega Editores. https://books.google.fm/books?id=Ar8C8j_MhzwC&printsec=copyright&hl=es&source=gbs_pub_info_r#v=onepage&q&f=false

Feltz, A., Töpfer, J., & Schirrmeister, F. (1992). Conductivity data and preparation routes for NiMn2O4 thermistor ceramics. Journal of the European Ceramic Society, 9(3), 187-191.

García Peñalvo, F. J. (2005). Estado actual de los sistemas e-learning. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 6(2).

Orozco, A. M., Pérez, A. A., & Sierra, F. S. (2017). Estudio descriptivo sobre el entrenador de fútbol sala prebenjamín en La Rioja: perfil, motivaciones, cualidades y dificultades (Descriptive study of under 7s indoor football coach in La Rioja: profile, motivations, qualities and difficulties). Retos, (31), 164-170.

Pupo-Gé, N., & Montenegro-Moracén, E. (2018). Estrategia de superación profesional del entrenador de fútbol y su dinámica. Strategy of professional overcoming football coach and its dynamic. Arrancada, 18(34), 303-314.

Quiñones, F. G. (2018). Estrategia de superación para entrenadores de béisbol, categoría social en La Isla de la Juventud. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 16-23.

Valencia Torres, H. A., & García González, M. M. (2018). Tendencias históricas de la superación profesional del docente de Educación Física de Secundaria Básica en Colombia. Transformación, 14(1), 90-103.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.